Reklama

Reklama

VOD (1)

Film zaznamenává průkopnický objev jeskynních maleb z doby kamenné v jeskyni Altamira v Kantábrii, ve Španělsku a následné kontroverze vedoucích náboženských a vědeckých osobností té doby. Amatérský archeolog Marcelino Sanz de Sautuola y de la Pedrueca v roce 1868 náhodně objevil paleolitické malby v jeskyních Altamira, které se nachází v Kantábrii, severně od Španělska. Sautuola se snažil představit svůj objev akademickému světu, ale narazil na skepticismus a  diskreditaci vlastní osoby. Odborníci  tvrdili, že jeskyně jsou falešné a obrazy byly vytvořené pro samotného Sautuolu, aby tak získal jmění. Sautuola po zbytek života bojoval, aby dokázal pravdu,  že tyto obrazy jsou skutečné. Snažil se prokázat, že obvinění z falšování, která byla proti němu vznesena, jsou lživé... Španělský životopisný film s Antoniem Banderasem v hlavní roli a režírovaný Hughem Hudsonem. Je to Hudsonův první hraný film od snímku Snila jsem o Africe z roku 2000. (JOJ Cinema)

(více)

Videa (16)

Trailer

Recenze (26)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Dobrý film o tom, že tmárstvo neexistuje len vo všemocnej cirkvi, ale aj v samotných vedeckých kruhoch. Ak sa im nehodíte do ich teórií, neváhajú vás očierniť, zdiskreditovať a k tomu sa ihneď pripoja aj média, čo by sluhovia hádzania špiny, čo platí až dodnes. Nález v Altamire je obrovským objavom a verím, že mnoho podobných ešte len čaká na svoje objavenie. Spoiler: Marcelino Sanz de Sautuola si za svoj objav, resp. objav jeho dcéry, užil mnoho zosmiešňovania zo všetkých strán. Vedecké kruhy sa mu ospravedlnili až po vyše 20 rokoch. Na jeho smolu, bol už 14 rokov mŕtvy a nikdy sa nedožil uznania. ()

Ephemeris 

všechny recenze uživatele

Jaskyňa Altamira je tým miestom v histórii ľudstva, kedy sa v podstate začínajú písať dejiny umenia. A začiatok je to nad očakávanie veľkolepý. Ako povedal Picasso, od zhotovenia tohto diela už to išlo len z kopca. Latka nastavená setsakramentsky vysoko, preto nečudo, že súdobí kritici považovali tieto jaskynné maľby za moderný podvrh. Osobne veľmi zle znášam, ak sa niekomu deje krivda a nespravodlivosť. Toto je priam extrémny prípad a je smutné, ako to dopadlo ešte za Sautuolovho života. A to je asi jediná výtka voči tomuto filmu, on je totiž celý akýsi "soft". Tie vedecké dišputy, ohovárania a konfrontácie mohli byť viac vygradované. Ale aj toto stačilo s prehľadom na to, aby stúpol krvný tlak... ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Večný problém - na jednej strane veda a pokrok a na strane druhej tmárstvo a mytológia... Námet mne veľmi sympatický, no od spracovania som čakal podstatne viac. Pár zaujímavejších scén ako i informácií by sa tu nešlo, ale ako celok to na mňa pôsobilo slabším dramatickým spracovaním, čo sa prejavilo hlavne po pocitovej stránke - všeobecná sterilita, či už k postavám alebo k príbehu samotnému. Priemer. 60/100 ()

hansel97 

všechny recenze uživatele

Některé historické události si vlastní film nezaslouží. To už by filmaři měli pochopit, protože Altamira je toho zářným případem. Takže oproti Gernice ze stejného roku, která trpěla na špatný scénář, tady troskotáme již na volbě tématu. Objev jeskyně totiž má žalostně málo potenciálu na film trvající hodinu a půl. Herci dobří, to je tak jediné. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,,Jak jsou ty kresby staré? Nevím snad 10 000 let... '' -- ,, To by ale byly starší než Adam a Eva ! ''   ---------   Tak tohle mně dostalo. Možná je to tím, že jsem se nějaký čas věnoval archeologii. Pokaždé když jsem držel hned po nalezení v ruce nějaký artefakt, který vyrobil nebo užíval někdo dávno zmizelý přede mnou (ať už to byl kousek opracovaného pazourku, středověkká vrchcába či třeba  hřeben udělaný z kosti) vždy jsem se rozechvěle zamyslel a zkoušel se přenést na to stejné místo do těch dávných časů... Proto jsem stejně rozechvěle objevoval s Antoniem malby ve světle jeho lucerny v zavalené jeskyni (byť je samozřejmě dávno znám). Celkově musím říci, že tohe je jeden z nejlepších filmů Antonio Banderase. Právě pro tu civilnost a hloubku postavy. Tenhle film má totiž několik rovin od krásného vztahu s dcekou po vytříbené dialogy parádně popisují tehdejší dobu a myšlení. Dobu kdy ti rozumnější odmítali dogmatická církevní učení a svými vizionářskými postupy často naráželi an zeď tuposti a nepochopení. Přitom to byli oni, kdo nesli pochodeň světla do temna jeskyní lidského myšlení. Pochopitelně jste pro to museli mít podmínky jako je měl Marcelino Sanz de Sautuola y de la Pedrueca. kdyby celý den kopal někde na poli, bádalo by se mu o dost hůře. Ale tak už to je, že ti zajištěnější nemusí věnovat veškerý čas sháněním obživya mohou jej investovat jinam. Já lidi jako on stavím na roveň odvážným objevitelům té doby. zatímco jiní zaplňovali bílá místa na mapách, často za mnohého strádání, tak i muži jako Darwin či Marcelino vyplňovali lidské poznání o vývoji člověka navzdory nelibosti tmářů a pochopitelně samotné církve. Další devizou filmu je nádherná výprava, krásné exteriéry a nádherná hudba. Doporučuji si na film udělat náladů a pak se jím nechat vtáhnout do jeskyně... I vy budete valit oči nad uměním dávného Michelangela...  Tohle je za 5 praturů. * * * * * ()

Galerie (48)

Zajímavosti (3)

  • Film je věnován José Antoniu Lasherasovi, který byl ředitelem muzea Altamira od roku 1991 až do své smrti 27. února 2016, kdy zemřel při autonehodě. (Agatha)
  • Ve filmu je uvedeno, že se katolická církev postavila proti objevu a obvinila Sanze de Sautuolu (Antonio Banderas) z padělání. To není pravda. Neexistovalo žádné oficiální prohlášení katolické církve ve Španělsku ani ve Vatikánu o pravosti maleb v Altamiře. (Agatha)
  • Na konci filmu je uvedeno, že malby jsou staré asi 35 tisíc let. Není to tak úplně pravda. Některé kresby byly zredigovány přibližně do tohoto věku pomocí moderních technik (původní odhady je uváděly jako mnohem mladší). Výjimečné obrazy bizona však byly namalovány časově blíže k malbám z jeskyního komplexu v Lascaux (před 17 tisíci lety). (Agatha)

Reklama

Reklama