Režie:
Howard HawksKamera:
Sidney HickoxHudba:
Franz WaxmanHrají:
Humphrey Bogart, Walter Brennan, Lauren Bacall, Dolores Moran, Hoagy Carmichael, Sheldon Leonard, Marcel Dalio, Dan Seymour, Lance Fuller, Ron Randell (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V tomto filmu spolu poprvé hráli Humphrey Bogart a debutující 19letá Lauren Bacallová. Životem znavený Harry Morgan v žádném případě nemá zájem pomáhat francouzským odbojářům, ale mění názor, když se svůdná kráska Marie zeptá Nemá někdo zápalku? Rozvíjí se příběh plný vášně s množstvím zápletek a duchaplného humoru. Inteligentní scénář Williama Faulknera a Julese Furthmana režírovaný Howardem Hawksem značně připomíná Casablancu: francouzští odbojáři, bluesový klavírista (Hoogy Carmichael) a bar Martinique a nad tím vším milostný příběh v podání Bogarta a Bacallové. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (76)
Skoro až nedůstojná variace (resp. kopie) na Casablancu. Ovšem paradoxně na mě tento snímek zapůsobil mnohem lépe. Možná proto, že kolem něj není taková aura "dokonalosti" a zcela jistě z důvodu, že ústřední dvojice má v mých očích uvěřitelnější vztah. Příjemný snímek, který nepřináší nic nového, ale po jehož dokoukání rozhodně nebudete času u něj stráveného litovat. ()
Samozrejme, miestne entity zase spievaju ody na Hampry Bogarta - herecky bol samozrejme vyborny, to jo, no ale ja ho furt nemam rad, a to tak, ze velmi! Takze nic viac nez hodne priemerny kopirak slavnej Kasablanky z roku 1942. Howard Hawks bol sice zrucny reziser, ale holt, asi aj on mal slabsiu chviku : 46 % ()
Nebyl by to pořádný listopad bez alespoň jednoho Bogarta, nicméně tady to je slabší číslo. Exotický válečný Martinik je cukřík jako prostředí (bary & loďky), ale celý děj mě nebral, je nevýrazný a nedotažený - film jako by někdo utnul přesně než konečně vypukne nějaký to akční drama. #Noirvember ()
Bogart ve válečném ohrožení a v opojení ženským půvabem ničí charizmatem a pohotovostí všechny protivníky v dohledu. Do casablancovského kouzla tu ale chybí konzistentnost, nadčasovost a ona téměř hmatatelná osudovost. Lauren Bacall může být jak chce krásná, ale můj prototyp osudové ženy to zkrátka není. Naopak, její Marie příběhem jenom proplouvá a i přes neodolatelnou krásu zůstává lehce zmatenou a otrlou dívkou, která si svým chováním Bogartovu pozornost snad ani nezaslouží. Jejich vztah navíc nemá šanci rozkvést, protože se odehrává až ve druhém plánu za válečnou linií, která ale, i přesto, že zabere mnohem více času, klouže jen opatrně po povrchu. Všechno se děje podle strojených komplikací a to od prvního zádrhelu až hezky k tomu poslednímu. A i když se na film díky hlavní dvojici (na které to jiskření, které se projevilo i v reálu, je vidět v každém políčku) dívá moc příjemně, je Hawksův snímek jenom pomíjivou nostalgickou vzpomínkou. A tu stojí za to Mít, ale příště snad už někde jinde. ()
Člověk se neubrání srovnávání s Casablacou (hlavně díky tomu, že Bogart tu hraje v podstatě tu samou roli), a tak to radši řeknu na rovinu: Mít a nemít se mi líbilo víc. Všechno, co mi na Casablance nesedlo, bylo tady v pořádku (až moc zidealizovaný pohled na válku, občasná kýčovitost) a naopak vše, co se mi na Casablance líbilo, tu zůstalo zachováno (Bogartovo charisma, prostředí). Když se to spojí s tím, že scénář napsal Faulkner podle Hemingwayova námětu, sám se divím, že mi to nevyšlo na pět hvězdiček... ()
Galerie (62)
Zajímavosti (7)
- Scénář napsal William Faulkner podle románu Ernesta Hemingwaye. Oba zmiňovaní jsou držitelé Pulitzerovy ceny. (Witta)
- Lauren Bacallová ve filmu nezpívá. Problém byl v tom, že měla tak hluboký hlas, že nebylo možné najít vhodnou zpěvačku. Vše se nakonec vyřešilo tím, že písničku nazpíval muž - Andy Williams. (Sinecod)
- Když Howard Hawks objevil Lauren Bacall, dal jí na výběr pracovat buď s Cary Grantem nebo Humphrey Bogartem. Lákalo jí pracovat s Grantem. Hawks jí však nakonec obsadil s Bogartem, a tak začala jedna z největších romancí Hollywoodu. (Mol)
Reklama