Reklama

Reklama

Během druhé světové války se několik členů posádky americké lodi potopené německou ponorkou v Atlantickém oceánu zachrání v malém člunu. Mezi milionáře, známou novinářku, úspěšného obchodníka, radiového technika, zdravotní sestru, námořníka, matku s dítětem a číšníka, se ironií osudu dostává také jeden muž z německé ponorky. Následující hodiny na moři, jež deset lidí prožije společně na malém prostoru, se stávají konfrontací a tvrdou zkouškou jejich charakterů... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (91)

Kothy 

všechny recenze uživatele

Pro mě zatím nejslabší Hitchcock. Je z toho dost cítit protiněmecká propaganda, což se u filmu natočeného za války dá očekávat. Určitě je zajímavý nápad použít tak malý prostor, jako je záchranný člun jako místo, kde se odehrává celý film. Postavy po cestě zažívají různé trable a ne všechny se dožijí do konce. Z toho filmu si člověk může odnést snad jen jednu věc, nevěřte Němcům. Po vizuální stránce je film rozhodně poutavý. "Někteří z mých nejlepších přátel jsou v koncentračních táborech." ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Další mistrovská lekce v minimalismu - natočit film na člunu, aby ani za hodinu a půl nezačal nudit, tomu se říká opravdu umění. Celkové poselství, týkající se nutnosti spojit se proti velmi schopnému a rafinovanému nepříteli, se mi moc líbilo. Další z Hitchových filmů, který neztratil své kouzlo a kvality ani po více než půl století. ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v červenci 2018. Záchranný člun je psychologické drama a důmyslný akt americké válečné propagandy. Jména John Steinbeck a Alfred Hitchcock, nekompromisní zúčtování s bestiálním německým národem a film měl rázem zaděláno na komerční úspěch. Extrémní životní situace na hranici říše smrti a zkázy se v neurvalém cynismu psychického vypětí krutě pohrává s osazenstvem loďky. Cit, nenávist, láska, odevzdanost, ponorková obhroublost, třídní nerovnost a všudypřítomný strach. Duševní střet jiskří a proměňuje svou podstatu zaujetí, přesto neuhýbá z většinového proudu a ve vlastním zájmu je stav duševního zkoumání spíše povrchně účelový a jediným cílem je konečná porážka germánských bestií. Hlavní postavou psychologické propagandy je Constance "Connie" Porter (zajímavá Tallulah Bankhead), ctižádostivá a známá americká novinářka. Nezbytný komfort života se postupně ztrácí v nicotě, přesto je zachování lidské důstojnosti otázkou osobního přesvědčení. Hlavní mužskou postavou je Willi (pozoruhodný Walter Slezak), zachráněný kapitán německé ponorky. Je to jediný člověk na člunu, který ví, co dělat. A pro Němce je vždy na prvním místě udržení slávy nacistické krutosti a podlosti. Důležitou postavou je Gus Smith (zajímavý William Bendix), americký námořník německého původu. Gangréna si bere svoji oběť, zbytek nohy má své poslání ještě před sebou. K výrazným postavám patří John Kovac (sympatický John Hodiak), americký strojník na lodi. Jediný neměnný pochybovačný hlas a protagonista jízlivé romantiky. Dělnická třída chce mít své slovo. A také Charles J. "Ritt" Rittenhouse (příjemný Henry Hull), anglický průmyslník a kultivovaný odpůrce násilí, přirozená autorita naráží na limity potřebných schopností. Výraznější prostor dostala také vojenská zdravotní sestra Alice Mackenzie (Mary Anderson) se vztahovým dilematem, její nový nápadník a tichý námořní radista Stanley "Sparks" Garrett (Hume Cronyn) a ve schizmatu černošského původu uvězněný lodní stevard George "Joe" Spencer (Canada Lee). Menší část prostoru dostala smrtí malého dítěte poznamenaná paní Higley (Heather Angel) a vystrašený mladý německý voják (William Yetter Jr.). Záchranný člun není špatné psychologické drama, přesto je film především účelovou propagandou. Pochopitelné, nemilosrdné, silně proamerické. Příkladná úlitba Americe. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Víc konverzačkou než prožívačkou, je tahle houpavá, divadelně pojatá road movie, stavějící na dramatických momentech, výborné kameře a zkušeném vedení herců. Navzdory datu vzniku, kdy 2. sv. válka ještě nepatřila minulosti, se příběh ve svém zpracování lehce obchází bez nenávistných výpadů proti světovému nepříteli číslo jedna, vlastně všechny pochyby o charakteru německého pasažéra fikaně převede na diváka, který je k předsudkům jemně naváděn, aby se pak střídavě styděl za vlastní předpojatost nebo si zadostiučinil, protože téměř do samotného konce se postava Willyho vyvíjí značně matoucně... I když zub času snímek přirozeně nahlodal, nuda si ke mně přisedla blíž jen během melodramatických výlevů ošetřovatelky Alice, za což jsem byla bohatě odškodněna kousavou ironií a černým humorem té nejlepší z postav - novinářky Constance, skvěle zahrané hvězdnou Tallulah Bankhead. Interesantní oldies party to byla, Alfréde... ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Docela poutavá minimalisticky natočená záležitost. Ano je v tom určitý tehdejší dobový politický podtext. Germán je vždycky prase, ale to bych filmu nevyčítal. Vzhledem k době vzniku je to celkem pochopitelné, navíc tehdy neměl ty bláznivý skopčáky co pomalu vyhlásili válku skoro celýmu světu v lásce nikdo a tak se nelze divit, že jsou jejich charaktery v těchto filmech takto vykreslené. Jinak filmařsky zručně zvládnuté. Občas se možná vkrádá do děje trochu stereotyp, ale solidní konec to napraví, tak si to ty 4* zaslouží.75% ()

Galerie (36)

Zajímavosti (10)

  • Během natáčení několik členů štábu zjistilo, že herečka Tallulah Bankhead nenosí spodní prádlo. Na to Hitchcock odpověděl, že neví, zda to má dát za úkol kostýmnímu oddělení, makeupu nebo česání vlasů. (Kulmon)
  • Když se Mary Andersonová během prvních natáčecích dní zeptala Hitchcocka, co považuje za její největší přednost, režisér suše odvětil "Sedíte na ni, má drahá." (Matty)
  • Jediný film, který Hitchcock natočil pod Twentieth Century Fox. (Kulmon)

Reklama

Reklama