Režie:
Stanley KubrickScénář:
Stanley KubrickKamera:
Stanley KubrickHudba:
Gerald FriedObsahy(1)
Davy Gordon je boxérsky šampión, v tejto chvíli sa mu však práve nedarí. Po prehratom zápase sa rozhodne prijať ponuku svojho strýka a stráviť pár dní voľna na farme, ďaleko od hluku a zhonu mesta. Náhodne spoznáva Gloriu, ktorá pracuje v tančiarni pre gangstra Rapalla. Davy Gloriu ochráni pred ďalším z Rapallových návrhov a tak si získa sympatie mladej ženy. Davy s Gloriou sa do seba zamilujú, chystajú sa vziať a odísť na strýkovu farmu. Tesne pred odchodom si Davy ešte potrebuje vyzdvihnúť peniaze od svojho manažéra Alberta a dohodne si s ním stretnutie. Náhoda však kruto zasiahne do života všetkých postáv. Rapallo nezabudol na úrážku, ktorú mu uštedril mladý boxer a chystá pomstu. Pošle svojich zabijakov, aby Davyho zmlátili, tí si ho však pomýlia s Albertom, ktorý zakrátko zraneniam podľahne. Keď sa Davy dozvie o Albertovej smrti, vydá sa hľadať Rapalla. Sokovia sa nakoniec stretnú v opustenej továrni na figuríny... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (121)
Kubrickov debut je jeho výsostne autorským projektom (scenár, strih, kamera, réžia). Postavy sú chladné a príbeh nijak hlboký (osamelý boxer „ukradne“ gangstrovi priateľku), ale pekné obrázky a kameramanské nápady sa uprieť nedajú. Kubrick je v končiacej sa ére klasického filmu noir verný jeho tradícii: máme tu retrospektívu s voice-overom, flashback vo flasbacku, ostré siluety v slepej nočnej ulici, štýlové pofajčievanie, výbornú prácu so zrkadlami a lokáciami mesta. Je to zábavná „pulpovina“: nazeranie si do okien, väznenie postavy pod lampou, naháňanie sa po strechách, nápaditý súboj jeden na jedného. Viacerí tu spomínajú slabých hercov; tí mi vzhľadom na kategóriu nevadili, pôsobili civilne a prispievali k celkovému independent rázu snímky. ()
Kubrick ihned na začátku tvorby dokázal, že právě v jednoduchosti je krása a genialita. Divák sleduje ne zrovna příjemné chvilky během dvou dnů jednoho lehce zkrachovalého boxera, v nitru naprosto obyčejného člověka. Vše na mě působilo přirozeně i v nepřirozených situacích, lebedil jsem si v atmosféře, kterou může poskytnout jen noir Kubrick. Finální souboj by mohl směle patřit mezi kultovní, sekyra proti kopí mezi figurínami v noir kapuce se opravdu často nevidí. ()
Killer´s kiss působí spíš jako cvičení než plnohodnotný film. Film si často vystačí jen s obrazem a dialogy přicházejí ke slovu až v druhém plánu. Kubrick experimentuje s odrazy v zrcadle,průhledy oknem (děj ve dvou bytech najednou), různé podhledy a nadhledy... jako by si budoucí mistr zkoušel, co všechno si může dovolit. Vyprávění je z počátku poněkud pomalejší (dynamické ale zdlouhavé). Je zajímavé srovnat například scénu boxerského zápasu se Zuřícím býkem a Rockym - nakolik se posunula míra filmové brutality). Za zmínku stojí také tančící baletka, která podbarvuje smutné vyprávění hrdinky, a nezapomenutelná scéna souboje pomocí kusů těl z panen, které známe z výloh. Krátká stopáž byla mladému Kubrickovi ještě vlastní, takže lze doporučit i lidem, kteří u jeho pozdních filmů usínají. ()
Podívala jsem se na dalšího Kubricka, tentokrát padla volba na jednu z jeho prvotin. K formální stránce skoro nemám výtek, zajímavá kamera, využívání zrcadel apod. - celkově tu Kubrick vyzkoušel spoustu nápadů a tak nějak si zřejmě připravil půdu pro natáčení dalších děl. Příběh, to je vcelku klasická noirovka, nijak mě nepřekvapil a vlastně ani nestrhnul, takže v tomhle vidím slabiny filmu. Vrahův polibek není špatný snímek, ale tak nějak kolem mě proplul a hlubokou stopu ve mně nezanechal. ()
Kubrick bol majster. Dokázal sa realizovať v hocijakom období a v hocijakom žánri v hocijakej podobe... Samozrejme, tiež som nečakal zázraky 3,5/5... Noir sa pre mňa snáď šokujúco stáva srdcová záležitosť. Najviac sa mi prostredníctvom tohoto žánru vybavuje temná minulosť, kde je rušno medzi ľuďmi iba na verejnosti v uliciach a v zákutiach temných miestečiek sa odohrávajú ťažké, mnohokrát násilné veci. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (11)
- Celosvětová premiéra proběhla 21. září 1965 v New Yorku. (Varan)
- Umeleckou vedúcou pri natáčaní filmu bola Ruth Sobotka, v tej dobe režisérova manželka. Ako bývalá balerína predviedla vo filme tanečné číslo. (beso74)
- Záver filmu odohrávajúci sa v továrni na figuríny sa natáčal 2 týždne, počas ktorých sa zničili figuríny v hodnote 15 000 dolárov (hodnota 147 000 v roku 2021). (beso74)
Reklama