Reklama

Reklama

Děrsu Uzala

  • Sovětský svaz Dersu Uzala (více)

Sovietsko-japonská koprodukcia Dersu Uzala bola nakrútená v autentických sibírskych exteriéroch podľa predlohy ruského cestovateľa Vladimíra Arsenieva (Stopár Dersu Uzala, V lesoch ussurijského kraja). Keď v roku 1902 Arseniev ako vojenský prieskumník viedol expedíciu do neprebádaných miest sibírskej tajgy, pripojil sa k výprave domorodý lovec menom Dersu Uzala. Nevzdelaný stopár si postupne všetkých získava svojou múdrosťou, obetavosťou a láskou k prírode. Medzi Arsenievom a Dersuom vzniká postupne hlboké priateľstvo, ktoré ešte upevnia mnohé prežité nebezpečenstvá, pri ktorých Dersu zachráni Rusovi život. Ich cesty sa opäť pretnú po rokoch, keď Arseniev vedie väčšiu výpravu. Dersu však už stráca zrak a tým i schopnosť sa v tajge uživiť. Arseniev sa rozhodne, že mu pomôže a pozýva ho k sebe domov... (RTVS)

(více)

Recenze (250)

gogo76 

všechny recenze uživatele

Děrsu Uzala ma milo prekvapil. Prekvapil ma ako film a aj jeho hlavná postava lovca samotára. Priateľstvo, ktoré vzniklo pri skúmaní ussurijskej oblasti medzi Dersom Uzalom a ruským kapitánom a cestovateľom je na celý život. Ich spoločné putovanie tajgov, ktorá na jeseň hýri krásnymi farbami, Akira Kurosawa natočil bravúrne. Aj keď sa na plátne nič nedeje, je stále na čo pozerať. Príroda je nádherna, ale počasie v tajge veľmi zradné, o čom svedčí výborná scéna, keď Dersu s kapitánom zablúdili a museli ostať v noci spať pod holým nebom. Hoci mi bolo od začiatku jasné na čo potrebujú rýchlo nasekať trávu, to ako Dersu využil statív, chce pochvalu. Dramatická časť v závere mi prišla trošku narýchlo, ale celkovo hodnotím film veľmi vysoko a pri najbližšej príĺežitosti si ho rád pozriem znova. 100%. ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Zaujimavy, dobrodruzny, chvilkami nudny, smutny ale i vesely film. Co o nom viac napisat. Dersu Uzala je presne ten typ cloveka, ktory dokaze prezit v extremnych situaciach lesnej dzungle s extremne chladnym pocasim, kde by obycajny clovek, zvyknuty zit vo svojom teplom domceku uz davno zomrel. Tym mam na mysli vlastnu osobu :-) Naopak, pre Dersu Uzalu je prave ten teply domcek smrtelny, pretoze on chce zit v tom extremnom prostredi, v ktorom bol zvyknuty a nic ine ani nechce, co je pre obycajneho smrtelnika nepochopitelne. Avsak najviac sa mi pacil charakter toho cloveka, ktory povazoval za samozrejmost zachranit v zlom pocasi zivot vojakom, ktori s nim bludili. Trosku by som skratil minutaz a mozno by to bola aj stovka, ale inac je to na rok 1975 zaujimavy film, ktory si Oscara za najlepsi cudzojazycny film zasluzil. Ak mate radi film UTEK DO DIVOCINY (2007) s Emilom Hirschom, mal by sa vam pacit aj tento film... 10.09.2010 _______ Maksim Munzuk - (Dersu Uzala) +++ Yuri Solomin - (Kapitán Vladimir Arseniev) +++ Suimenkul Chokmorov - (Jan Bao) +++ Vladimir Kremena - (Turtwigin) +++ Aleksandr Pyatkov - (Olenin) +++ Hudba: Isaak Shvarts +++ ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Obávám se, že na původní verzi to nemá. Akira Kurosawa se zde soustředil hlavně na postavu Děrsu Uzaly a vybral naprosto famózního herce, a pak na jeho schopnosti přežití v divočině (a s tím spojenou kritiku nebo jakýsi povzdych nad nesmyslností života ve městech, kde člověk musí za vše, co má v tajze zdarma, platit. Naprosto však okleštil příběh, vztahy, jednání postav, samotné zeměměřičské prvky a co nejhoršího - přírodu. Za celý film uvidíme v tajze jednu jen chycenou laňku a jednoho tygra! Kde jsou třeba ti soboli? Původní verze má navíc sevřený příběh, který odněkud někam jde, snaží se o jistý dramaturgický oblouk, Kurosawa pojal svůj film jako sled scén bez jakékoliv větší dramaturgie. V původním filmu se hodně dozvíme o zeměměřičství, o lidech, různé podrobnosti, to zde rovněž chybí nebo je pouze v minimální míře. Zkrátka, přesto, že je původní film o hodinu kratší, je obsažnější a dává víc informací i záběrů skutečně krásné přírody. Kurosawova verze je chladnější, přírodu poněkud ignoruje, a soustředí se na tvrdé možnosti přežití, určitou mystiku, přemýšlení o životě obecně (Číňan na začátku) a motem tohoto snímku by mohlo být to, co v něm zazní: Člověk je velice malý oproti silám přírody. A v tom je tato verze velmi silná. V tom sdělení, že příroda není žádná kamarádka, může i zabít, ale nabízí i potravu, možnosti přístřešků nebo dříví na oheň. A že nám, městským lidem, ta spojitost hodně chybí a moderní člověk by v ní snad ani nepřežil, protože všechny své instinkty a schopnosti pozorování ztratil. ()

Bubble74 

všechny recenze uživatele

Jaké štěstí, že se Kurosawovi nepodařilo předčasně ukončit svůj život a nepřipravil nás tak o jedno ze svých nejlepších děl. Do Děrsu Uzaly vložil veškerou lidskost v její nejčistší a nejušlechtilejší podobě. Čirou jednoduchostí dosáhl dokonalosti. Výjimečný film o opravdovém přátelství a harmonickém soužití člověka s přírodou v kulisách dechberoucí scenérie sibiřské tajgy. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Úvod a téza: Film s veľkým srdcom. Kurosawov apolitický výlet do Sovietskeho zväzu je míľnikom a filmom v mnohom odlišným od väčšiny jeho tvorby, najmä jeho najznámejších diel. Obsahová stránka: Je to silný príbeh muža, lovca, ktorý zahŕňa neznámych pútnikov hrejivým darom nezištného priateľstva, sprevádza ich na ceste sibírskou tajgou a malebnými zákutiami zeme snehu a ľadu. Dej je po prológu rozprávaný v retrospektíve a zároveň je rozprávačom postava Kapitána Arsenieva, čo je pre Kurosawu veľmi netypické spolu s relatívne jednotným dejiskom uprostred sibírskych lesov a jednou ústrednou postavou v zovretí komornej fabule, rozdelenej do dvoch kapitol, zaznamenávajúcich prvé a druhé stretnutie lovca a kapitána. Dersu Uzala je výrazná postava, ktorej hrdinstvo a krása duše vyplýva z jej činov (prvok pre Kurosawove filmy typický) a správania sa, čím nastavuje režisér novú tvár, a to priezračný, ale rafinovaný a nenásilný sentiment, ktorému podľahne hádam každý. Až pri tomto filme si uvedomujem, aký je Kurosawa zemitý režisér; čo preňho krajina a pôda znamená. Tu hrá zásadnú rolu, keďže sa film takmer kompletne odohráva v prírode, ale nie je jediným živlom, ktorý je pre dej príznačný; Dersu Uzala v jednej časti filmu v dialógu personifikuje živly a prírodné sily (a nielen to, všetko živé vlastne nazýva "ľuďmi", a má to svoj význam), akými sú voda, oheň a vietor. Tie sa do príbehu zapájajú ako závan smrti, obchádzajúci a niekoľko krát ohrozujúci skupinu putujúcu divočinou. Ešte zaujímavejšie je však predstavenie smrti v podobe amby, tigra, ktorý je poslom ducha lesa a ktorého zabitie stihne krutý trest; mytológia národu Goldov je vyobrazená veľmi pútavo a skutočne, uveriteľne. V záverečnej časti druhej kapitoly sa potom stretávame s motívom zlomeného starého muža, ktorý prešiel veľkou duševnou premenou, prehráva boj s prírodou a zničený odchádza do civilizácie, ktorej nerozumie. Rozuzlenie je tragickým vyvrcholením, ku ktorému jednoducho muselo neodvratne dôjsť, a je jedným z najsilnejších momentov celého filmu. Formálna stránka: Montáž a jej použitie (vrátane častého detailu) je kurosawovské, kamera tak úplne nie - na jednu stranu tu vidíme rovnako nádherné panoramatické zábery, s akými sa uňho často stretávame, na stranu druhú je hravejšia a po výtvarnej stránke živšia než u japonských filmov, čo platí aj o hercoch a výprave; predsa len je ruská nátura iného charakteru a vyžaduje nový prístup. Tempo je na prvý pohľad podobne pomalé, ale v skutočnosti nezrovnateľne dynamickejšie a dej obsahuje mnoho fantasticky zrežírovaných napínavých scén. Kurosawa taktiež dokazuje, že vie stvoriť rovnako atmosférické sekvencie za využitia výbornej hudby, ako aj úplne bez nej. Dialógy sú výborné a skvele sa dopĺňajú s rozprávačskými opismi prírody a udalostí, ktoré sú azda najlepšou nedejovou časťou filmu. Chváliť takmer dokonale napísané a zahrané postavy Dersu Uzalu (Maksim Munzuk) a Kapitána Arsenieva (Jurij Solomin) snáď ani nie je potrebné. Epilóg: Po prvej polhodinke som si vravel, že sledujem "len" ďalšiu absolútne excelentnú filmárčinu. Po dobehnutí záverečných titulkov, ktoré som sledoval ako prikovaný pretrváva pocit, že som práve videl nedoceniteľné nadčasové dielo; Kurosawov najlepší film. A možno nielen to. Apendix: Dersu Uzala, môj hrdina. () (méně) (více)

Galerie (66)

Zajímavosti (11)

  • Stíny herců během pohřební scény nám prozrazují falešné pozadí. (džanik)
  • Zvláštností tohoto snímku je zdvojení jeho původního formátu – byl natočen na 70mm materiál ve formátu 2.20:1, ale souběžně překopírován i na materiál 35mm, z něhož se promítal ve formátu 2.35:1. (Lavran)
  • Film je zařazen na seznamu "nejvýznamnějších filmů", který vydal Vatikán v roce 1995 na přání papeže Jana Pavla II. Nachází se v kategorii filmů, které jsou významné svou uměleckou hodnotou. (gjjm)

Související novinky

Zemřel režisér Albert Pyun

Zemřel režisér Albert Pyun

27.11.2022

Z amerického Las Vegas přichází smutné zprávy pro fanoušky sci-fi a akčních filmů. V sobotu totiž po dlouhé nemoci ve věku devětašedesáti let zemřel americký režisér, scenárista a producent Albert… (více)

Reklama

Reklama