Reklama

Reklama

Nechci být mužem

(festivalový název)
  • Německá říše Ich möchte kein Mann sein (více)

Obsahy(1)

Hrdinkou, podle dnešních měřítek spíše středometrážní komedie, je dobře zaopatřená dívka, jež lituje, že se „nenarodila jako muž". Vzpírá se konvencím svého stavu a vše co jiné ženy tají, činí veřejně. A proto se také rozhodne poznat, jaké je to být mužem. K natáčení filmu přistoupil Lubitsch v průběhu roku 1918, tedy v době, kdy Německo již trpělo důsledky zoufalého válečného stavu. Ovšem i přes všechna z toho vyplývající omezení byl Berlín stále kosmopolitním centrem evropské kultury, hýřícím změtí uměleckých proudů a provokujícím nočním životem, v němž liberální povolnost překonávala tabu mnoha sexuálních výstředností. Lubitsch z této atmosféry tematicky těží nikoli společensko-kritický jako spíše situační humor. Přesto je scénu dvou líbajících se mužů, byť s vysvětlující pointou, nutné chápat na tehdejší poměry za dosti odvážnou. Filmovou cenzuru zrušila teprve o rok později vyhlášená Výmarská republika.
Představitelku rozpustile odvážné dívky Ossi Oswaldu uvedl Ernst Lubitsch do světa německého filmu s pomocí oblíbeného scenáristy Hannse Krälyho. Nechci být mužem je jejich druhou spoluprací v řadě a především díky ní se Oswalda stala dokonalým ztělesněním moderní Berlíňanky (typem připomínající českou Anny Ondrákovou). V následujícím desetiletí se stala jednou z nejoblíbenějších hvězd německého filmu, ve zvukovém období natočila již jen dva operetní snímky. Její životní osudy se uzavřely roku 1948 v Praze, kde v průběhu 40. let žila s producentem Juliusem Aussenbergem a kde také roku 1943 uplatnila svůj původní námět Čtrnáctý u stolu pro stejnojmennou českou komedii. - Věroslav Hába (Letní filmová škola)

(více)

Reklama

Reklama