Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Přes nepopiratelný obchodní úspěch a divácký rozruch, jež provázely uvedení Extase do kin, neprojevovali tuzemští i zahraniční výrobci aktuálně velký zájem využít Machatého talentu. Nakonec se český filmař rozhodl být sám sobě producentem. Ve spolupráci s vídeňským rodákem Robertem Wohlmuthem, divadelním a filmovým režisérem, který kromě spoluautorství na scénáři zastával také post produkčního, založil společnost Mawo-film a za místo natáčení zvolil vídeňské ateliéry v Schönbrunnu.
K výrobě nejnovějšího melodramatu přistoupil Gustav Machatý ze stejných tvůrčích pozic jako u předchozích nejúspěšnějších děl, jak to dokazuje jeho prohlášení z konce roku 1934: „K Nocturnu jsem napsal libreto, jež je bohapustým kýčem. Chtěl jsem však dokázat, že i takovou látku lze zvládnout s vkusem, že i ji lze povýšit nad průměr." Přes vynikající práci Jana Stallicha - precizně komponované záběry, překvapivé rakurzy, průhledy skrze rekvizity začleněné do řešení stavby interiéru (ventilátor v pokoji hotelu, lustr v kasinu) - se tvůrcům zcela nepodařilo přemoci banální sentimentálnost inscenovaného příběhu, jen má základ především ve scenáristickém a režijním pojetí postavy malého chlapce Dreamyho. Výsledná podoba Nocturna tak naznačila, jak důležitou úlohu hrálo pro režiséra české (pražské) zázemí, odkud si dokázal vybrat spolupracovníky se zdravou uměleckou ambicí a především dostatečnou mírou vkusu (Vítězslav Nezval, František Horký).
Při hereckém obsazení Machatý opět neodolal pokušení uvést na filmová plátna dosud neznámé ženské tváře, přičemž tentokrát se tak stalo hned dvakrát. Prvním z objevů byla Ria Byronová, představitelka Nity, kterou režisér znal už v době příprav Extase. Tehdy ji oslovil v souvislosti s titulní rolí Evy. Tenkrát třiadvacetiletá Byronová účast odmítla kvůli požadovaným choulostivým scénám. Druhou debutantkou, a to v úloze lehkovážné manželky Marie, jež kvůli falešné vidině pohodlného života opustí manžela i malého syna, byla režisérova budoucí žena, Rakušanka Maria Rayová. Největší problémy představovalo obsazení klíčové role chlapce Dreamyho. Machatý si nakonec vybral dceru Marie Rayové - Donatu. - Jiří Horníček (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (3)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Po celosvětovém úspěchu Extase přesídlil Gustav Machatý natrvalo do ciziny. Než odjel do Spojených států, pobýval nějaký čas v Rakousku a Itálii, kde vložil své schopnosti do dalších filmů. NOCTURNO volně navazuje na sérii předchozích námětů, založených na osudovém tématu milostného trojúhelníku. Láska, vášeň, nevěra, odpuštění a vykoupení jsou opět vtisknuty do strhujícího komorního dramatu, v němž tentokrát hraje klíčovou roli malý chlapec. Ten se také stane katalyzátorem závěrečných událostí, směřujících k neodvratné tragédii. Do hlavních rolí obsadil Machatý dvě nové krásky Riu Byron a Mariu Ray, které se navzdory svému půvabu v dalších filmech už neuplatnily (Maria Ray se pak na plátně objevila o dva roky později už jen v Machatého filmu Ballerine a na počátku čtyřicátých let se mihla v Escape). Dusná atmosféra, pohlcující opuštěného manžela v psychicky nevyrovnaném stavu je konfrontována s pozlátkem světa zkažených milionářů, unášející s sebou i neuspokojenou Mariu. Lahůdkou pro fajnšmekry jsou pak fascinující obrazové metafory, mistrně vystihující pocity hrdinů (motýlek třepotající se v mřížce karoserie automobilu). Výjimečný film výjimečného režiséra. ()

Toj 

všechny recenze uživatele

U Extase jsem měl problém se zvukem, který občas shazoval určité scény. Tady mi přišlo, že už zvuk funguje. Jinak samozřejmě opět naprosto impozantní práce s obrazem. Ve výsledku je to docela jednoduché melodrama (jako ostatně ostatní věci od Machatého), ale ty filmy od Machatého mě umějí zasáhnout. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Tvorba Gustava Machatého po úspěchu Extase je většině českých diváků utajena. K jejich velké škodě, musím podotknout. Po Itě Rině a Hedy Kieslerové nejvýraznější Machatého objev byla Maria Ray, star Nocturna, jež se stala i jeho první ženou. Obsadil ji dvakrát, po druhé do své italské produkce Ballerine a na po třetí se už stala jen kostymérkou jeho filmu s Hugo Haasem Jealousy. Machatý se netajil svou oblibou Marlene Dietrichové a svou družku rád stylizoval do její role. Z fotografií je to pravděpodobné, z dokumentů nápadné a z Nocturna máme dojem jasného zrcadla práce dua Dietrich-von Sternberg. Ovšem ve výsledku nejde jen o mechanickou nápodobu Plavovlasé Venuše, v Nocturnu nalezneme stejnou měrou odkaz na Extasy i Erotikon a celá tato směs vytváří nové svébytné dílo. Dokonalé po formální stránce, strhující po stránce estetické. ()

Zajímavosti (1)

  • Film sa pripravoval pod krycím názvom S tebou až na konec světa. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama