Obsahy(1)
Propagandistický snímek slavného hollywoodského režiséra Billyho Wildera Mlýny smrti je jedním z prvních dokumentů otevřeně ukazujících nelidské zločiny páchané v koncentračních táborech. Krátký film měl sloužit jako instruktážní video pro německou veřejnost, která často odmítala připustit podíl viny na holocaustu. Billyho Wildera vedly k jeho natočení i osobní pohnutky - v koncentračním táboře v Osvětimi zahynuly jeho matka i babička. (Letní filmová škola)
(více)Recenze (13)
Billy Wilder kromě mnoha skvělých filmů natočil také jeden komentovaný silně naturalistický dokument o koncentračních táborech. Ten byl určen zejména širšímu německému obyvatelstvu jako pohled na zvěrstva, která byla páchána na pro nacisty nevyhovujících "lidech". K vidění jsou zejména záběry mrtvých těl a sotva žijících na prahu smrti se pohybujících skeletonů, zkrátka nic pro slabší povahy. ()
Skvělý dokument. Silný, jasný, s obrovskou výpovědní a emoční hodnotou. A to možná vůbec nejpalčivější si nechal nakonec, čímž mě utvrdil v plném počtu. A ať už bylo Wilderovo zapojení jakékoliv (prý se pořádně angažoval až ve střižně), do těch 22 minut se podařilo nacpat vše podstatné a přitom nic nepřebývalo. ()
Zábery na ľudí, ktorí nevedeli čo ich čaká.. hoci my vieme ako to celé dopadlo vzbudzujú svojou bezprostrednosťou také zimomriavky.. že ešte teraz mám v sebe strašne divný pocit. Koncepčne a formálne normálny dokument.. ale téma a spôsob zobrazenia holocaustu je natoľko autenticky.. že jeho sila nikdy nezmizne... dokým budeme mať aspoň nejaké svedomie. Aspoň v to dúfam. ()
Viděl jsem nemálo dokumentů o šoa či nacismu, ale autenticita těchto záběrů je i při strohém komentáři silnější než jakýkoliv komponovaný dokument... Zajímavé je, nakolik se film věnuje tvářím - mrtvým, umírajícím - jejichž výraz je nejsugestivnější a pod nimiž člověk (na rozdíl od těl) skutečně vidí lidi a které zůstávají v paměti i po odchodu z kina. Ten kontrast, kdy ze sálu vyjdete na náměstí, kde hraje moderní hudba a lidi sedí v kavárnách a u stánků s klobásami je... děsivý. (LFŠ 2013) ()
Billyho Wildera viedli k natočeniu tohto strašného dokumentu osobné dôvody. Vzniklo dielko, ktoré je holou obžalobou fašistického systému a pichľavým spôsobom zobrazuje hrôzy koncentračného tábora. Desivé obrazy sú v ostrom kontraste s hajlujúcimi prívržencami režimu. Wilder použil túto sekvenciu úmyselne, aby zvýraznil nevedomosť obyčajných nemeckých občanov s udalosťami vo vyhladzovacích táboroch. V konečnom dôsledku bol jeho propagandistický snímok určený predovšetkým im. ()
Galerie (1)
Photo © 39. Letní filmová škola
Reklama