Reklama

Reklama

Než skončí léto

  • Austrálie Babyteeth (více)
Trailer 2

VOD (1)

Obsahy(1)

Život je krásny aj preto, že sa nedá naplánovať. Keď sa šestnásťročná Milla zamiluje do problémového Mosesa, je to pre jej rodičov nočná mora. Prvé stretnutie s láskou ale prebúdza v chorej Mille novú chuť do života a jej energia a túžba objavovať otočí celú rodinu hore nohami. Milla začne svojmu prekvapenému okoliu ukazovať, ako prežiť každú minútu naplno. Tradičné pravidlá a morálne poučky letia do koša a rodičia sa rozhodnú dať veciam voľný priebeh. (ASFK)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (71)

Marsik 

všechny recenze uživatele

KINO PILOTŮ - Filmařsky originálně zpracováno, zejména kamera měla na autentičnosti a reálnosti velkou zásluhu. Dějově a priběhově velmi zvláštní, z počátku jsem to moc nepobíral, jak to bylo divné. Pak si ale člověk na postavy a hlavně jejich podivínské chování zvykl a začal se více do příběhu vciťovat a emočně angažovat. Zejména závěr byl emočně velmi silný a scéna v posteli brala dech. Při titulcích všichni v sálu (slovy: šest lidí) ani nedutalo. Film tedy zaujal, byl hodně alternativní, jiný a ještě musím pozitivně vyzdvihnout hudbu (super song: Sudan Archives - Come Meh Way), soundtrack si jdu vyhledat. 70% (with J.) ()

castor 

všechny recenze uživatele

Další z příspěvků do „umírajícího subžánru“. Uvědomělý mix romantiky a dramatu Hvězdy nám nepřály sice dál zabírá pomyslné první místo, ale mezi ostatními se už Babyteeth neztratí. Ať je to třebas hrdinčin nefunkční imunitní systém ve Všechno úplně všechno, choroba nedovolující vyjít na slunce v Půlnoční lásce, dva rozdílní lidé, které spojí osud, v Než jsem tě poznala, smrtelně nemocná Dakota Fanning v Teď a tady nebo humorem výrazně ostřejší 50/50. Holt s krutými diagnózami se v posledních letech roztrhl pytel. Většinou s nimi pomohly výtečné herecké výkony i solidně napsané dialogy. A platí to i tady. Také se totiž zaobíráme neveselými věcmi. Manželský pár se tu snaží dle svých zásad vychovávat dospívající dceru. Té ovšem do života vstoupí bezprostřední hošan, který je noční můrou všech rodičů: je bez domova, občas si něco zobne, výrazněji starší. Když ovšem vidí, jak dcera v mladíkově přítomnosti nachází novou životní sílu, udělají úkrok stranou. Uvědomují si totiž, že dcera tu brzy nebude. Ta se musí vypořádávat s fyzickými a psychickými následky nemoci, o které se vlastně skoro vůbec nemluví. Své prožitky a názory nám ale sdělí. A není jich málo. Tvůrci lpí na zdánlivě nepodstatných detailech, hrají si s barvami, volí delší záběry. Celovečerní debut mladé Australanky Elizy Scanlen stojí za pozornost, stejně jako výraz spolehlivého Bena Mendelsohna jednoho rána, který už „ví“. ()

Reklama

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Strašně pohodovej a milej film i když pomalu, ale jistě směřuje k neodvratnému závěru. Ta odlehčená atmosféra, spolu s místy typicky letní náladou vás naplní, aby vám potom připomněla, že život se opravdu nedá naplánovat. Tleskám skoro za všechny herce a hlavně za konec, který těch předchozích zhruba sto minut dokonale zakončil. Pro mě mnohem víc, než bych na začátku čekal. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Natočit režijní debut a hned s ním skončit v hlavní kategorii na Filmovém festivalu v Benátkách se skutečně nepoštěstí každému. Australance Shannon Murphy tohle štěstí měla se svým debutem Babyteeth, který český distributor zajímavě pojmenoval Než přijde léto (i přesto, že tato samotná věta ve filmu nepadne nebo, se celý film rozhodně neodehrává napříč létem a figurují v něm dokonce i Vánoce). Debut Murphy měl původně dorazit i Filmový festival v Karlových Varech, na to ale letos pochopitelně kvůli situaci kolem COVID-19 nedošlo, přece jen se ale díky projektu Tady Vary mohlo nejdříve přesvědčit prvních pár diváků, než film dorazí do normální distribuce 9. července 2020. A možná by byla škoda přece jen tenhle solidní debut nevidět. Než skončí léto se nezapíše do análů filmové historie jako jeden z nejlepších režijních debutu všech dob, který by světu bezpochyby představil nového světoborného filmového tvůrce a nedejbože se i stal filmovou klasikou, je to ale strašně fajn zrežírované rodinné drama kde herci výtečně hrají, kameraman Andrew Commis bravurně pracuje s barvami a předvádí jeden moneyshot za druhým a kde se bravurně pracuje s muzikou. Proč se vlastně umírající dívka zamiluje do feťáka? V čem tkví pro ní jeho pravé kouzlo? Proč mu dává šanci i přes několik průšvihů při kterých ohrozí i její život? Ten film na tuhle otázku nikdy neodpoví, mezi Millou a Mosesem ale vzniká opravdu zajímavý vztah, kdy si sice budete říkat proč zrovna tomuhle volovi fakt někdo dává nekonečně mnoho šancí, vzájemné budování jejich vztahu ale rozhodně stojí za to i díky bravurním hereckým výkonům hlavní dvojice, kde Eliza Scanlen skvěle zvládá ztělesnit dívku, která si uvědomuje, že na tomhle světě už dlouho nepobude a tak se rozhodne žit každý okamžik života co nejvíc na plno to jde. Toby Wallace v roli feťáka a trosky Mosese je poté ještě výraznější a to o to více když objevíte jak ve skutečnosti vypadá a jak velkou změnou si pro tuhle roli prošel. I přesto, že je pro něj dívka zpočátku jen ,, letenka´´ pro další zásilku prášků díky tomu, že její otec je psychiatr a předepisuje prášky se u něj začíná něco měnit a uvědomuje si, že k ní něco cítí. I přesto, že ho matka zavrhla a rodičům jeho nové milé není tahle troska úplně po chuti dostává Moses částečně druhou šanci a časem skutečně začíná k umírající dívce něco cítit. Neobejde se to bez pokusu o ukradení co největšího množství prášku nebo doslovného ohrožení života Milly, přesto je Moses ten, které Mille v poslední fázi života dá ještě trochu chutě do života a ona tak může poslední okamžiky svého života skutečně žít naplno. Ben Mendelsohn a Essie Davis hrají rodiče Milly a na pozadí nemoci jejich dcery se velmi nepatrně ale přece jen také buduje manželská krize a je tu též zajímavý kontrast v tom, že i když je matka zásadně proti tomu aby byla její dcera zamilovaná do smažky tak je naznačeno, že dříve též byla drogově závislá a pořád v ní lehká závislost je. Na pozadí nemoci jsme tak svědky manželských hádek, výtek a i drobných náznaků bočních vztahů z obou stran. Tahle podzápletka nikdy úplně nedojde svého cíle a věrnost a starost o dceru přechová, přece jen by ale možná film, který by sázel pouze na rodiče a jejich manželskou krizí napříč starání se o nemocné dítě fungoval též velmi dobře. Ben Mendelsohn má pořád famózní hlas a po šňůře záporných rolí si konečně střihl jednu kladnou roličku i když v ní nepřijde o svůj naprosto famózní výkon a především pořád umí řvát. A to hodně! O moc horší ale není Essie Davis, které role lehké narko-mámy očividně skutečně sedla. Téma a příběh je sám o sobě silné, musím se ale přiznat, že mně finále kdovíjak nedojalo i když jsem zrovna takový finiš nečekal. Problém ale není v tom, že by finále nebylo brutálně silné a dojemné, spíše jen trpí tím, že velmi bravurně budované dramaturgické napětí se zčistajasna rychle rozpadne vstříc tomuto. Finále není špatné, možná jde ale skutečně na sílu až příliš. Ten kdo ve filmu nikdy neselže je ale kameraman Commis, který si skutečně bravurně umí hrát s barvami, osvětlením, prostředím a vším ostatním možným co dělá dobrou kameru. Skutečná šňůra nádherných záběrů/moneyshotů a jedna z nejzajímavějších kamer v rámci indie filmů za hodně dlouhou dobu. Jakmile se řekne indie film tak si všichni vybaví jasnou (téměř) absolutní tvůrčí volnost, zároveň mají ale indie filmy své jasné limity a omezení. Než skončí léto tímhle omezením trpí tak napůl, protože sází spíše na silné téma a s ním spojený příběh a též právě na práci s obrazem. Přesto má ten film své očividné indie limity, neřekl bych ale, že zrovna tímhle dvakrát trpí zrovna právě Než skončí léto. A i díky tomu se dá říct, že bylo finální zasazení tohoto filmu do hlavní kategorie v Benátkách zcela spravedlivé a Murphy potencionálně naznačila, že by i příště mohla předvést zajímavé a velké (v rámci indie filmů) věci. Fajn natočené rodinné drama s božími hereckými výkony, boží kamerou, menším dramaturgickým uspěcháním na konci a možná i menším brutálním kalením na zajímavé vedlejší linie (ze zmínky o tom, že Millin učitel na housle byl zamilovaný do její matky nevyplyne téměř nic a to samé platí o menší epizodce mezi jejím otcem a těhotnou sousedkou). Přesto v rámci indie filmů výrazný kousek co právem případně Shannon Murphy otevře dveře do dalších projektů, protože už za to, že se jí hlavní téma nerozpadlo pod rukama si zaslouží pochvalu. A my zase nějaký další celovečerák od ní.... () (méně) (více)

marhoul 

všechny recenze uživatele

Byla jsem rozhodnutá, že film ohodnotím jako výborný-čtyřhvězdičkový, ale na pláži se stalo cosi nezapomenutelného, silného, definitivního a to něco mě rozsekalo. Jako když roky hledáš jeden dílek pětitisícové skládačky a najednou ho máš a nalepíš na prázdné místo. Australané natočili velmi zvláštní film, který pokládám za krásný. Trochu divný, komorní, senzačně obsazený, který po zásluze oslovil mnoho diváků. Pěkné. Toby Wallace- skvělý. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (3)

  • Ústřední píseň „Come Meh Way“, kterou Milla (Eliza Scanlen) poslouchá ve sluchátkách a tančí na ni, pochází od americké zpěvačky a houslistky Brittney Denise Parks. Tato umělkyně je známá pod uměleckým jménem Sudan Archives. (Marsik)
  • V některých záběrech si můžeme všimnout tetování na Mosesově hlavě „11-11-96“, což je skutečné datum narození herce Tobyho Wallace. (ssscream)

Reklama

Reklama