poster

Don Šajn

  • EN název

    Don Juan

  • EN název

    Don Sanche

Loutkový / Krátkometrážní / Komedie

Československo, 1969, 30 min

Režie:

Jan Švankmajer

Scénář:

Jan Švankmajer, Molière (divadelní hra)

Kamera:

Svatopluk Malý

Komentáře uživatelů k filmu (44)

  • Tetsuo
    ***

    Mám Švankmajera dost rád, ale tenhle film mě svojí délkou otravoval. Surrealistické filmy fungují do 20 minut, viz Buňuelův Andaluský pes. Jistěže by se dalo mluvit o tom, jakým stylem je tento film natočen a jestli mu je vůbec třeba přidávat nějaký -ismus, ale mezi ranými autorovými filmy mě tento zkrátka bavil nejméně.(22.2.2009)

  • woody
    *****

    "Pod mým kordem zhynouti musí!" Nádhera. Nejlepší Švankmajerův film a dokonce i jeden z nejlepších co jsem kdy viděl. Dvoumetrové loutky. Hudba Zdeňka Lišky (tu melodii bych si dal rovnou na mobil). Člověk by nevěřil, že něco tak dokonalého a originálního, vznikne u nás.(8.4.2006)

  • AngelAngie
    *****

    32:46 // Neskutečně vtipné! Úžasný film! Zhruba do čtvrtky jsem se podivovala nad do nebes vynášejícími komentáři a ono to vážně nejde jinak. Ty loutky, prostředí, dialogy... "Že tě pichnu!"(3.3.2010)

  • Flipper
    ***

    Pre deti, alebo dospelých? Príbeh bratov, plný vrážd a intríg. Aj keď pár dobrých nápadov, celkom nuda, no s výborným ZHYNOUTI a TUMAŠ! to však nezachránil.(4.9.2008)

  • charlosina
    *****

    Divadlo masek (Švankmajerova původní profese) ve filmu s donjuanovskou tematikou; kombinace marionet a reálného prostředí (podobně jako v celovečerním filmu Lekce Faust); příběh rytířství, lásky, pomsty; citace ze staré anonymní hry loutkařů; legendární namluvení šaška v podání Františka Filipovského; osobité pojetí Švankmajera: to je Don Šajn. Pohádka? Ne, docela drsná vize reality přenesena do světa loutek. Úchylárna? Ne, mistr Švankmajer.(5.3.2009)

  • ORIN
    ****

    Tak samozřejmě, netradiční a inovační použití obřích loutek, jedinečná hudba Zdeňka Lišky, výjimečný výkon Františka Filipovského... Ale dál? Ve Švankmajerové filmografii patří Don Šajn určitě k tomu lepšímu, nicméně jsem zhlédl již hodnotnější Mistrova díla.(7.10.2007)

  • dwi
    *****

    Ze Švankmajerových „kraťasů“ se jedná asi o nejdějovější film. Režisér se obrací k lidovému loutkářství, kterému opět vtiskuje svoji nezapomenutelnou podobu. Naturalismus mísí s dětskou prostotou postav, mystifikaci klíží s mravoučním apelem. Prostě Švankmajer, jak má bejt ;-)(17.11.2003)

  • Morien
    *****

    Totální parádnost. Parádní totálnost. Symfonická obraznost. Ach. Tumáš! Tumáš! Tumáš! ♥(21.12.2009)

  • gudaulin
    *****

    Švankmajerův hold jeho celoživotní lásce - loutkovému divadlu a starým loutkářským tvůrcům, jako byl například Matěj Kopecký. Text vychází z původní stejnojmenné loutkové hry uváděné v 1. polovině 19. století v Čechách. Intonace vynikajícího Františka Filipovského jako vypravěče i hudba, ve které se objevují motivy ze starých kramářských písní se snaží o co nejautentičtější napodobení staré divadelní produkce s mírně parodickou nadsázkou ("teď jsem mrtvej"), kdy snímek zvýrazňuje úlitby divadelníků jejich lidovému publiku a roztomile pokleslý text divadelní hry. Spíš než Švankmajerovou celoživotní láskou surrealismem, je výtvarné pojetí ovlivněné expresionismem (detaily tváří loutek). Působivé nápady (z "probodnuté" hrudi prýští krev, meč odsekne loutce obličejovou část jako symbol smrti) v kombinaci s hudbou a nasvícením vytváří nezapomenutelnou atmosféru. Celkový dojem: 95 %.(19.8.2008)

  • belldandy
    ****

    Naše loutkové divadlo přináší strašlivý a poučný příbeh o zvrhlém proutníku a mordýři "donu Šajnovi". Uvidíte, jak "don Šajn" napřed svého otce zahubil, pak otce své milenky a nakonec ani bratrovraždy se nezalekl. Příběh ten pak má mravoučná závěr, v němž "don Šajn" treztu neujde. - Tento film obsahuje: poctu lidovému loutkařství, míchání animovaných a hraných postupů, trochu děsu a surreálna (Je to samozřejmě uchylárna) - zkrátka vše, co byste od Švankmajera čekali.(25.4.2004)

  • xxmartinxx
    ***

    Pokud se nepletu, byl to do té doby nejdelší Švankmajerův počin. A ta délka tomu opravdu nesvědčí. Vlastně i poloviční délka by byla na hraně, tahle blbina zkrátka nemá tah. Uznávám, že kombinace dětské pohádky a výtrysků bizarního násilí má něco do sebe, ale nestačí to na půl hodiny udržení mojí pozornosti.(11.1.2014)

  • Tom_Lachtan
    *****

    Téměř geniální, loutkohra, ze které musí mět radost každý řádný Cimrmanofil (Oživlé dřevo! Oživlé dřevo!!) pomocí dvoumetrových loutek (což jsem si uvědomil až tak po deseti minutách, takže je to zvládnuté VELMI dobře) funguje na jedničku a krásně se doplňuje s šestákovostí děje a jeho neskutečně zábavnými dialogy, které působí až sebeparodicky (čemuž dopomáhá František Filipovský, který ze sebe ždíme maximum). Když se to celé spojí s výbornou hudou a kamerou (hle, roztřesená ruční kamera, jsi se bodnou Bourne) a výsledek zářivé téměř dokonalosti jest dokonán, jen ty nezměrně pitomé obrazy s psaným textem jsou otravné a hloupé, ale tím si zážitek kazit nehodlám. " Pak-li ne, zde pod tímto kordem Zhynouti musíš! "(1.7.2014)

  • formelin
    *****

    *34. LFŠ 2008* "Ach!"(27.7.2008)

  • Ilicka
    ****

    Láska a smrt - nic složitého... Zajímavé loutky.(2.2.2009)

  • Slarque
    ****

    Originální loutkový film s marionetami v životní velikosti podle donšajnovských her českých loutkářů ve svébytném podání Jana Švankmajera. Výborná práce se střihem, filmařskou zkratkou i typicky švankmajerovské výtvarné ozdůbky. Za zvukovou složkou stojí pánové Liška a Filipovský, to je také záruka kvality. Ale stejně mi připadá, že tenhle film měl být po vzoru ostatních mistrových filmů té doby kratší.(6.9.2014)

  • rawen
    *****

    Tento krátký film má neuvěřitelné kouzlo, Filipovský to ještě podtrhnul - opravdový zážitek... 9/10 ACH ... mým kordem ZHYNOUTI musí...(30.7.2008)

  • Rosana
    *****

    Pohádka od Švankmajera nemohla dopadnout jinak :) místy jsem se opravdu trhala smíchy(19.10.2008)

  • mchnk
    *****

    Geniální spisovatel se dostal do rukou geniálního, trikové mistra, který si opět přizval geniálního, filmového skladatele, a také geniálního dabéra. Tragická bratrovražedná láska, výsostný sloh a humor (Kašpar je perfektní). Mistr Švankmajer kvalitativně prostě nekolísá.(9.10.2013)

  • kobejn
    ****

    Z loutek a zvláště kašpárků jde na mě děs, když kašpara mluví Filipovský, tak je efekt hrůzy ještě větší...není nic podivnějšího než zabírat detail tváře loutky, kdy si člověk uvědomí, jak je vlastně mrtvost loutky zvláštně působivá, to vše v kombinaci reálného prostředí ještě zvyšuje ten kontrast...(28.10.2010)

  • Hwaelos
    ***

    Nejhodnotnější na celém filmu je zpřístupnění lidových loutkových představení 19. století českému divákovi, který ztratil ponětí o minulosti. Věřím, že přenesení je velmi věrné. Promítá se i do jazykové roviny, kde je vliv českého venkova patrný. Je pozoruhodné sledovat, jak se archetypy, které vznikly ve středověkém dramatu pozoruhodně vyvynuly. Don Šajn je moliérovskou tragikomickou figurkou, převzatou z tradic komedie pevných charakterů (commedia dell arte). Oproti tomu šašek má svůj prvotní vzor v komediích o Thillu Eulenspiegelovi, jehož mravy později v českém prostředí převzal Enšpígl, Kacafírek a Paleček. Z tradice středověkého divadla se zachovalo i nenásilné prolínání humoru a tragiky, kde se z jedné smrti nestřílí. Za to ony tři hvězdy. Nic víc už ve filmu není. Jasně, je to fuška stvořit dvoumetrovou loutku a vodit ji tak, aby to nešlo poznat, ale snahy o filmové zpracování nefilmových témat mě neberou. Pokud nemají nějakou přidanou hodnotu.(19.2.2010)

<< předchozí 1 2 3