poster

Don Šajn

  • USA

    Don Juan

  • USA

    Don Sanche

Loutkový / Krátkometrážní / Komedie

Československo, 1969, 30 min

Režie:

Jan Švankmajer

Scénář:

Jan Švankmajer, Molière (divadelní hra)

Kamera:

Svatopluk Malý
(další profese)
  • ORIN
    ****

    Tak samozřejmě, netradiční a inovační použití obřích loutek, jedinečná hudba Zdeňka Lišky, výjimečný výkon Františka Filipovského... Ale dál? Ve Švankmajerové filmografii patří Don Šajn určitě k tomu lepšímu, nicméně jsem zhlédl již hodnotnější Mistrova díla.(7.10.2007)

  • Tom_Lachtan
    *****

    Téměř geniální, loutkohra, ze které musí mět radost každý řádný Cimrmanofil (Oživlé dřevo! Oživlé dřevo!!) pomocí dvoumetrových loutek (což jsem si uvědomil až tak po deseti minutách, takže je to zvládnuté VELMI dobře) funguje na jedničku a krásně se doplňuje s šestákovostí děje a jeho neskutečně zábavnými dialogy, které působí až sebeparodicky (čemuž dopomáhá František Filipovský, který ze sebe ždíme maximum). Když se to celé spojí s výbornou hudou a kamerou (hle, roztřesená ruční kamera, jsi se bodnou Bourne) a výsledek zářivé téměř dokonalosti jest dokonán, jen ty nezměrně pitomé obrazy s psaným textem jsou otravné a hloupé, ale tím si zážitek kazit nehodlám. " Pak-li ne, zde pod tímto kordem Zhynouti musíš! "(1.7.2014)

  • AngelAngie
    *****

    32:46 // Neskutečně vtipné! Úžasný film! Zhruba do čtvrtky jsem se podivovala nad do nebes vynášejícími komentáři a ono to vážně nejde jinak. Ty loutky, prostředí, dialogy... "Že tě pichnu!"(3.3.2010)

  • formelin
    *****

    *34. LFŠ 2008* "Ach!"(27.7.2008)

  • gudaulin
    *****

    Švankmajerův hold jeho celoživotní lásce - loutkovému divadlu a starým loutkářským tvůrcům, jako byl například Matěj Kopecký. Text vychází z původní stejnojmenné loutkové hry uváděné v 1. polovině 19. století v Čechách. Intonace vynikajícího Františka Filipovského jako vypravěče i hudba, ve které se objevují motivy ze starých kramářských písní se snaží o co nejautentičtější napodobení staré divadelní produkce s mírně parodickou nadsázkou ("teď jsem mrtvej"), kdy snímek zvýrazňuje úlitby divadelníků jejich lidovému publiku a roztomile pokleslý text divadelní hry. Spíš než Švankmajerovou celoživotní láskou surrealismem, je výtvarné pojetí ovlivněné expresionismem (detaily tváří loutek). Působivé nápady (z "probodnuté" hrudi prýští krev, meč odsekne loutce obličejovou část jako symbol smrti) v kombinaci s hudbou a nasvícením vytváří nezapomenutelnou atmosféru. Celkový dojem: 95 %.(19.8.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace