Režie:
Jan SvěrákScénář:
Jan SvěrákKamera:
Ladislav ŠtěpánHudba:
Vendula KašpárkováVOD (3)
Obsahy(1)
Jana Svěráka známe především jako režiséra dlouhometrážních filmů. Hraný dokument Ropáci natočil Svěrák v roce 1988 jako absolventský snímek na katedře dokumentárního filmu pražské FAMU. Sugestivní vyprávění pojednává o fiktivní vědecké výpravě za neznámým živočichem, ropákem, jehož existence odporuje veškerým zásadám normálního života ve zdravé přírodě. Závažný ekologický problém je zde podán zcela naruby; příběh je přitom líčen tak věrohodně, že mystifikace je takřka dokonalá. Pro tyto mimořádné kvality byl film vyznamenán kromě jiných cen i studentským Oscarem. Další ceny: Zlatý drak + Cena OIRT Krakov 1988, Cena za nejlepší režii – Parma 1989, Hlavní cena festivalu Odense 1991. (Česká televize)
(více)Recenze (282)
Znám mnoho absolventských filmů studentů FAMU a bohužel musím konstatovat, že jejich stylové i tematické tápání je občas až nesnesitelné. Všechny filmy jsou si podobné, jsou velmi ,,alternativní", roztřesené, manýristické, plné zbytečných zpomalovaček a efektů, přitom 90% z nich vypráví pouze příběh o tom, jak se potká kluk s holkou a pak se zase rozejdou, či něco podobného. Jan Svěrák přitom dal skvělý příklad, jak se dá natočit zcela low-budgetový studentský film; jednoduchý, ale originální, angažovaný, ale zábavný. Vyjadřující jasný názor, poselství, přitom ale neupadající do mentorství; film nesamožerný - natočený s velkým nadhledem. Navíc osobně jsem velmi rád, že Svěrák nešel v otcových šlépějích a objekt mystifikace nám nakonec ukázal. Loutkoví ropáci jsou rozkošnou třešničkou na dortu... ()
Velmi originální nápad, docela uvěřitelné zpracování a nakonec nevtíravý námět na zamyšlení...Místní děda je mile komický a spolu se servírováním vědeckých poznatků a domněnek je také nejreálnější...Nakonec i ten ropák samotný (na nepochybně sporé studentské prostředky) vypadá dobře...Je vidět studentská hravost, vynalézavost a novátorství...aneb jak se rodí světoznámí režiséři... ()
Neuvěřitelně geniální hříčka režiséra Jana Svěráka. Samotný takhle ujetý nápad se může zrodit snad jen v české hlavě a jeho filmová realizace svědčí nejen o obdivuhodném smyslu pro ironii, ale hlavně o báječném smyslu pro humor ze strany tvůrců, kteří se na tomto svérázném dílku nějakým způsobem podíleli. ()
petroleum mostensis - ropák bahnomilný // Co nám o těchto tvorech prozradil Emanuel Nedbal, největší "znalec" ropáků? // "Ty hajzlíci mám tady." // "Oni mají rádi dole smrad. Chutná jim to a dělá jim to dobře." // "Voni jsou ty holynky kousaný ... Vono to byli ti ropáci. Oni mi z nich udělali galoše." // "Že mají takovej huňatej velkej zadek, aby si ho neodřeli, když se šoupou po zemi." // "V těch zubách mají velkou sílu." // "Jestli dejchá ten nebožtík, tak je to dobrý." // "Tu naftu úplně pili. Chlastali to. A chutnalo jim to výborně." // "A sou v prdeli!" // // // "Příčina smrti. Otrava vzdušným kyslíkem." // "Dvadevadesáti oktanový benzín je to, nejlepší co máme." // ()
Ano, je to rozhodne zaujímavý počin dnes už všeobecne známeho a vysoko nadpriemerného režiséra Jana Svěráka. Človeka, ktorý má na konte nejeden výborný snímok a množstvo prestižných filmových cien. Ale prosím uvedomte si, že sa stále jedná len o krátky absolventský film, v ktorom vystupujú samí neherci. Čo je do oči bijúce. Ten starý pán, v úlohe sprievodcu členov vedeckého teamu, je otrasný. Je nefér voči iným dielam hodnotiť tento mini film tak vysoko ako sa mu tu dostalo. Ja dávam "Ropákom" len dve hviezdičky. ** ()
Galerie (16)
Photo © 40. Letní filmová škola
Zajímavosti (13)
- Od roku 1992 je postavička Ropáka cenou združenia "Deti zeme" za anti-ekológiu. (Raccoon.city)
- Zvláštní cena poroty Zlatý drak na MFKF v Krakově. (Redix)
- Když byl Jan Svěrák pozván do USA k převzetí studentského Oscara, byl v prezenční vojenské službě. Už to byl velký problém, který v součinnosti řešili různá ministerstva, zda jej do kapitalistické ciziny pustit. A když přišlo překvapivé ano, přišel rozkaz dostavit s k veliteli pro věci politické.Tam byl proškolen z oblasti špionáže, že nesmí sdělovat nikomu tajné informace o armádě. Když režisér odpověděl, že ale žádné nemá, dostal tedy rozkaz, aby jim řekl co ví, ale po návratu do vlasti musí všechno nahlásit. (sator)
Reklama