Reklama

Reklama

Betonový kovboj

  • Velká Británie Concrete Cowboy
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Vzpurný teenager má strávit léto s otcem, o kterém už dlouho nic moc neví. Mezi černošskými kovboji z Filadelfie ale najde velkou rodinu, co vždycky drží při sobě. (Netflix)

Videa (1)

Trailer

Recenze (18)

rublik05 

všechny recenze uživatele

Je jasné, že tohle drama cílí především na černošské obyvatelstvo, potažmo na tamní filadelfskou komunitu, která ho zároveň ocení asi ze všech nejvíc. Z mého pohledu se jedná o docela zajímavý projekt, který širší veřejnosti přibližuje život jedné komunity, která si žije svým vlastním stylem, bylo zajímavé sledovat určité momenty, díky nimž se divák může přiblížit a svým způsobem vklouznout do života moderních kovbojů, sledovat jejich chování a jednání. Překvapil mě Idris Elba, který působil neuvěřitelně přirozeně, ostatně stejně jako většina zúčastněných herců či neherců. V tomto ohledu se filmu nedá moc co vyčíst. Horší je to však s příběhem, kterému zoufale chybí trochu svižnější tempo, jednoznačně trpí přespříliš dlouhou stopáží a v neposlední řadě také jistou dějovou prázdnotou. Trochu mě zamrzelo, že i ty nejvypjatější scény nedokáží v divákovi vzbudit nějaké emoce nebo je na diváka alespoň částečně přenést. V tomto ohledu film docela selhává, nicméně celkově se nejedná o žádnou hrůzu, snímek má několik fakt pěkných momentů a lepší průměr si zaslouží. 6/10. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Ve Filadelfii existuje nezisková organizace známá jako Fletcher Street Urban Riding Club. Jde v podstatě o skupinu lidí, kteří se snaží žít jako kovbojové ve 21. století. Fiktivní ztvárnění této organizace poté hraje stěžejní roli v dramatu Conrete Cowboy AKA Betonový kovboj, která zároveň funguje jako coming-of-age story o mladém chlapci, který po dlouhé době poznává svého otce. A právě ten je součástí Urban Riding Clubu. K sjednocení odcizeného otce a syna by tak ideálně měla sloužit právě otcova specifická kultura. Dokážu si vlastně představit, že by o téhle specifické komunitě mohl vzniknout zajímavý film. A nemohu soudit, jak moc dobře funguje knižní předloha od Grega Neriho. Mohu ovšem soudit, že je filmový Betonový kovboj vlastně vším. Jen ne kdovíjak zajímavým filmem. Betonový kovboj je režijním debutem Rickyho Stauba, který společně s (též debutujícím) Danem Walserem napsal scénář. Zajímavé je ovšem to, že jedním z producentů je Lee Daniels. Ten Lee Daniels, který natočil vizuálně půvabné, ale jinak vlastně úplně nezajímavé podívané jako Komorník nebo The United States vs. Billie Holliday. Zajímavé je to totiž v tom ohledu, že kdyby mi někdo řekl, že film režíroval místo Stauba právě Daniels, dost pravděpodobně bych mu to uvěřil. A byl bych zklamaný, že tentokrát je to ještě o poznání slabší. Ať už to totiž byl Komorník nebo Billie Holliday, Daniels si vždy vybral minimálně zajímavé téma, ty poté ovšem nedali vznik kdovíjak zajímavým a výrazným filmům. A Betonový kovboj působí úplně stejně. Zajímavé téma využito pro film, který ve finále není zajímavý ani pamětihodný a tentokrát je navíc ještě o poznání slabší ve všech ohledech. Což prostě zamrzí. Betonový pokoj má být především coming-of-age story, kdy se má jeden mladík zamyslet sám nad sebou, potencionálně dospět a především si ujasnit své rodinné priority. Háček je přitom jasný a tkví v tom, že je vývoj scénáře předvídatelný a kdovíjak originální přístup by prostě člověk čekat neměl. Jenomže i tak by divák mohl alespoň čekat ten funkční arch, který bude mít ten správný emocionální dopad a scénář skutečně bude působit silně. Jenomže to se prostě nedostaví. A i když Idris Elba nehraje špatně, nic světoborného ani on z téhle tak trochu nevyužité látky víc nedostane. Může za to tak trochu i Caleb McLaughlin, který se sice docela předvedl ve Stranger Things, v rámci tohohle filmu to ovšem bohužel tak slavné není, což dokazuje i fakt, že scény mezi ním a Elbou nemají ten správný emocionální nádech, který by ideální mít měli. A to je z principu prostě špatně, protože právě vztah mezi jejich dvěma postavami je ve filmu ten stěžejní. A neprospívá ani našroubování jejich vztahu na příběh, který se točí okolo samotné komunity betonových kovbojů. Je vlastně velmi zajímavé srovnávat Betonového kovboje s nedávnou Zemí nomádů. Ta se též zabývala jednou specifickou komunitou a též si v ní pár herců zahrálo vedle skutečných účastníků dotyčné komunity. Jenomže u Země nomádů to celé fungovalo na principu, že scénář se sice opírá o existenci nomádů, zároveň v ní ale funguje soběstačný příběh. A právě tenhle pocit u Betonového kovboje chybí. Ten film jakoby nevěděl, zda chce být divákovi průvodcem téhle komunity nebo pojednávat především právě o tom komplikovaném vztahu dvou hlavních postav. A i proto ve finále nefunguje ani jako to a ani jako to. A když už byla řeč o té Zemi nomádů..... Chloé Zhao to s neherci očividně uměla tak trochu víc, než právě Staub. Betonovému kovboji se vlastně nedá kdovíjak vytýkat řemeslná stránka. Naopak celkem zajímavé a půvabné vizuální podání je na filmu nejspíš to nejlepší. Parádní práce s přirozeným světlem, osvícením a celkově kamerou Minky Farthing - Kohla. Na ten film se aspoň dá dívat. Na druhou stranu se ale vlastně nedá říct, že by ten film dodal něco, z čeho by měl divák žasnout nebo si vyloženě sednout na zadek. Ten film skutečně pouze hezky vypadá. Délka, která je ve finále téměř dvouhodinová je v rámci Betonového kovboje vražedná. A to i díky už naznačeném problému s dramaturgií a nevyjasnění si toho, jaký film to vlastně vzniká. Pozitivní je tak možná to, že se o téhle komunitě díky filmu dozví výraznější počet lidí, což říkají reální členové komunity, kteří si ve filmu zahráli během závěrečných titulků. Jako reklama ten film dost možná skutečně fungovat bude. Jenomže si nedovedu představit, že by měl tenhle film vlastně fungovat jako reklama na to, že si člověk žijící tímto životním stylem bude žít fanfárově a měl by se stát fandou téhle komunity. Ten film vlastně selhává v tom, aby skutečně byl funkčním coming-of-age filmem, aby byl skutečně funkční sondou do života v komunitě Urban Riding Clubu a aby na tom všem navíc postavil smysluplný scénář se smysluplným dějem. A když se z komorního filmu stává bordel, je to jen důkaz toho, že je něco špatně. Vlastně mě mrzí, že o téhle skupině radši nevznikl celovečerní dokument. Ten by mi totiž dost pravděpodobně řekl o téhle zajímavé skupině víc a obešel by se bez dramaturgicky nevybroušeného a v jistém ohledu tak trochu naivního scénáře. Ten film není katastrofa. Nefunguje to ale ani jako moderní western, ani jako rodinné drama. Pořád si stojím za tím, že z toho mohl být skutečně zajímavý a podařený film, dost možná by to ale chtělo mít někoho zajímavějšího za psacím stolem i kamerou. Z produkce Lee Danielse nic zajímavějšího nejspíš vzniknout nemohlo....... () (méně) (více)

Reklama

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Pro mě překvapivě velké překvapení. :) Ačkoliv příběh není nic světoborného a filmu chybí potřebný tah na branku, kdy by víc vytěžil emoce, leč se strašně moc snaží. O to víc mě překvapuje toto takřka katastrofální hodnocení, což je dané tím, že se Netflix neobtěžoval dát Betonového kovboje na homepage a mnoho lidí si k němu nenašlo cestu. A je to škoda, za sebe tuto slowburn sondu do jedné specifické filadelfské komunity s jako vždy výborným, leč trošku nedostatkově využitým Idrisem Elbou, vřele doporučuji...70% ()

sedm.1 

všechny recenze uživatele

Teď zpětně se po shlédnutí tohoto snímku musím vážně upřímně smát, když si vzpomenu, že v informacích na Netflixu k Concrete Cowboy bylo podotknuto, že se jedná o film inspirativní 8D. Pokud by to totiž bylo takto myšleno vážně i ze strany tvůrců, a nepramenilo to jen z hlavy nějakého datla z oné streamovací služby, tak by to naprosto ryzím způsobem vysvětlovalo, proč je Amerika tak strašně moc v prdeli. Pokud totiž berou za inspirativní záležitost to, že nezvladatelného mladistvého afroameričana motivují tím, že ho úplně stáhnou ze školy a lupnou ho do sociálně totálně doprcaného prostředí, kde chrápe ve špinavém bejváku na gauči vedle koně, tak opakuji, to maximálně vysvětluje absolutní rozklad této země, a má touha se alespoň jednou podívat za velkou louži dostává čím dál víc trhlin. Každopádně, když pominu tuto veselou inspirativní poznámku, a zaměřím se tedy přímo na film, výhra to na rovinu též rozhodně není. V podstatě se jedná o další takovou sociální sondu, která ovšem dle mého skromného názoru není zcela vhodně podaná, jelikož soucítit, chápat, či se zmiňovaně nechat inspirovat tímto prostředím, ve kterém se daný příběh odehrává, to upřímně alespoň částečně logicky smýšlejícímu člověku příliš nepůjde, a vlastně i dost přemýšlím o samotném významu celé této podívané. Mělo to být jakože seznámení se s komunitou ,, moderních afroamerických kovbojů,,? Nebo zde byl umožněn náhled na soudržnost lidí na okraji společnosti? Či by snad měl být potenciální divák tímto filmem poučen o tom, že život v chlívě je vlastně strašně fajn? Dost by mě tedy například zajímalo, z čeho ty postavy v tomto filmu žily? Vskutku inspirativní biják 8D. Jinak co se týče filmových ohledů, tak zápletka je dost mdlá a prázdná, postavy nezajímavý, jejich představitelé nevýrazní, atmosféra nepůsobivá, emoce nefunkční, dramatické momenty bez života, a závěrečná pointa o tom, že člověku, respektive rodině, stačí ke štěstí a spokojenosti mít před barákem místo zaparkovaného auta pořádného koně, je vrcholem tvůrčí nesoudnosti, či možná spíš až drzosti. Pro mě se zkrátka jedná o tak trochu nepochopitelnou podívanou, ze které jsem si toho prostě nedokázal příliš odnést. ()

VanTom 

všechny recenze uživatele

Do malé přežívající komunity černošských kovbojů z filadelfského ghetta jsem rád nakoukl, jenže s tím svázaný příběh vyspění (a k otci cesty nalezení) mladého delikventa, přestože nesliboval žádnou originalitu, se ukázal opravdu k uzoufání schematický, úplně vše se dalo očekávat (šikmá plocha, zabavené stáje). Možná ta závěrečná dávka patosu byla o něco větší a Idris Elba zůstal poněkud nevyužit. 5/10 ()

Galerie (8)

Reklama

Reklama