Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americký film Podvod je typickou ukázkou žánru, kterému říkáme film noir a který zažil své nejlepší období právě ve čtyřicátých letech. Jeho hrdinou je stárnoucí boxer Bill Thompson, zvaný Stoker, který nikdy nebyl šampionem a už dlouho nevyhrál zápas, ale až do poslední chvíle věří, že jeho slavná chvíle jednou přijde. Když nastupuje do ringu proti svému protivníkovi, tak netuší, že zkorumpovaný manažer bez jeho vědomí zápas prodal. A tak dá do zápasu všechno, co v něm ještě zbylo... Snímek stojí jednak na pozoruhodném výkonu Roberta Ryana, který sám v mládí boxoval, a proto v ringu působil naprosto přirozeným dojmem, a jednak na pevném režijním zvládnutí látky Robertem Wisem, který začínal jako střihač Orsona Wellese (měl nominaci na Oscara za Občana Kanea) a později se prosadil na poli muzikálu, když za snímky West Side Story (1961) a Za zvuků hudby (1965) získal Oscary jako režisér i jako producent. Film Podvod byl uveden v soutěži na MFF v Cannes 1949, kde získal Cenu za kameru za vynikající práci Miltona Krasnera a také Cenu FIPRESCI. Jak je vidět z častých prostřihů na hodiny, celý snímek se odehrává v reálném čase. (Česká televize)

(více)

Recenze (32)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Už jsem napsal víckrát, že filmy z prostředí profesionálního boxu na mě obvykle nezabírají a do mých hodnocení se prolíná negativní vztah k téhle násilnické podívané. Obzvlášť špatně v mých očích dopadají oblíbené recyklované kousky o tom, jak vysmívaný outsider dostává od favorita desítky minut neuvěřitelnou nakládačku, aby v závěru snímku za doprovodu patetické hudby zázračně ožil a několika přesnými údery poslal do té doby triumfující sadistické monstrum k zemi. Podvod v rámci žánru funguje jako výjimka, která se tendenčním odsudkům vzpírá. Vyhýbá se směšně heroickým scénám, které tak nemám rád. Je pro něj typický realistický přístup, jednoduchá dějová linka, která se nesnaží s divákem manipulovat, a zároveň je přítomná hořká, skeptická nálada typická pro noirové snámky té doby. Bez ohledu na to, jak zápas dopadne, vnímáte hrdinu ne jako vítěze či poraženého, ale jako oběť systému a vlastní naivity. Sympatické je mi vlastně i to, že se režisér Wise na prostředí boxerských zápasů dívá bez pozlátka a prostřihy do rozvášněného publika dává jasně najevo, o co tady vlastně jde. Filmů natočených v 40. letech, které ještě dnes snesou ta nejpřísnější měřítka, není mnoho a Podvod mezi ně podle mého patří. Celkový dojem: 80 %. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Tento komentář píši až druhý den potom, co jsem Podvod viděl, neboť jsem se po shlédnutí tohoto filmu rozhodl trochu se natáhnout a komentář si promyslet a probudil jsem se až druhej den ráno :-D Podvod má úplně ten nejjednodušší příběh, co si jde představit. Převyprávět by se dal během dvou minut, ale to vůbec nevadí, protože má svojí sílu. Dále disponuje sympaťákem Robertem Ryanem v hlavní roli boxera Stokera, krásnou Audrey Totter v roli jeho ženy a kapitola sama pro sebe je Alan Baxter, coby Little Boy, kterej tam prostě sedí celej zápas na tribuně a tváří se pořád stejně netečně a trochu úchylně a tímhle výrazem odehraje, všechno, co je potřeba. No a samozřejmě největší devízou tohodle snímku je dramatický a napínavý boxerský zápas. ()

Reklama

Flego 

všechny recenze uživatele

Zaujímavosťou je, že celý príbeh je rozprávaný v reálnom čase počas jednej noci, kedy boxer Stoker bojuje v ringu v zmanipulovanom zápase, ale aj za svoj súkromný život. Jednoduchá zápletka je postavená na výbornom výkone Roberta Ryana, presnej réžii a určite aj dostatočne dlhom a napínavom súboji v ringu. Tento boxerský noir ma veľmi potešil. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

REziser Robert Wise /Kmen Andromeda, Strazni lo sand Pebbles, Chi Zit/ natocil vyborny film noir - nejde tu ale o detkektivku ale o sport, konkretne box. Prostredie ludi okolo boxu je vsak kvalitne skorumpovane, ale mimoriadne kvalitne natocene s kopou perfektnych dialogov - videl som toho uz dost a tak kvalitne dialogy som nepocul uz ani nepamatam. Film zavisi hlavne na hereckom vykone Roberta Ryana /Divoka Banda, Tucet Spinavcu, jeden den Muze mimo Zakon/ - sam aj boxoval v realnom zivote, takze jeho vykon bol uchvatny a maximalne uveritelny. Audrey Totter /Zbohatlici/ je u nas navyse hodne neznama herecka, coz je skoda. Hrala vyborne a toto je suverenne jeden z jej najlepsich filmov. George Tobias /Surova Kuze, Mildred Pierce, Operace Burma/ bol tiez na urovni- oplati sa veru sledovat stare noiry, casto su lepsie nez vsetky tie Evendzersy a Tchory dohromady . 89 % ()

progression 

všechny recenze uživatele

Boxerských filmů bylo natočeno opravdu spousta, špatných, průměrných i nadprůměrných. Tento z roku 1949, ve stylu noir i duchu těch let patří k těm nadprůměrným a nejenom z nostalgie. Zdánlivě jednoduchý příběh stárnoucího boxera, zapamatovatelný Robert Ryan, krásná Audrey Totter, psychologie, trošku romantiky i dramatický závěr. Vše v reálném čase se skvělou kamerou i režií. Robert Wise opravdu umí a samozřejmě nejenom boxerské noir filmy. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (3)

  • Robert Ryan ve svých studentských letech skutečně boxoval, a to na Dartmouth College. (SgtPepper)
  • Hodiny na náměstí ukazují na začátku filmu čas 9:05 a na konci 10:16. Rozdíl časů dá dohromady délku filmu. (SgtPepper)
  • Natáčení trvalo dvacet dní. (SgtPepper)

Reklama

Reklama