Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (603)
Vždy ma zaujímali filmy o veľkých magnátoch, o ktorých si všetci mysleli, že majú dokonalý život plný luxusu a obdivu a pritom musia bojovať o čo i len kúsok úprimnej ľudskej priazne. Že takýto intelektuálny počin natočil 25ročný mladík, pre mňa zostane záhadou do konca života, no ako spomínajú ostatní, pred jeho neuveriteľnou vizuálnou premenou v starého politického diplomata, skláňam klobúk - veď sa písal rok 1941! Občan Kane je náročný najmä vďaka neustálemu presúvaniu v čase a rôznym dejovým linkám, čiže je to ten posledný film, ktorý si treba pustiť, keď vám klipkajú oči :-) Osobne ma doslova uchvátila ,,raňajková" scéna s prvou manželkou, ktorá v priebehu niekoľkých sekúnd dokonale poukázala na večne ubiehajúce roky s večným stretávaním sa pri raňajkách prinášajúce očakávanú rutinu. Taktiež ma oslovil temný gotický podtón, ktorému nešlo odolať a pochmúrny režisérsky prístup, schopný napriek dobe vzniku navodiť v noci tú správnu atmosféru. ()
Evoluční až revoluční film v ohledech jak technických, tak vyprávěcích. Za prvé je to způsob užití kamery - blízké záběry detailů, hladké přechody obrazu, vyjímečně i pár symbolických záběrů z nepřímých úhlů. Dále se na své přijdou i minimalistické speciální efekty (ani je nepostřehneme) a propracované masky. Co se týče děje, pak se jedná o zprvu až dokumentární přístup, nechronologické vyprávění, flashbacky a propracovaná osobnostní stránka hlavní postavy, která ale zůstává nedoslovná, tzn. divák se musí nad postavou Charlese Fostera Kane zamýšlet. Nadčasová je na filmu pointa a vyplývající pravdy o přehnaném bohatství a skaženém charakteru, ale to bohužel nemění nic na tom, že Občan Kane je na dnešní poměry celkem nudný a nezáživný, tedy alespoň pro mě. Chápu jeho přínos, který je neoddiskutovatelný, ale mé protěšení z filmu bylo minimální... 5/10 ()
Velmi dobrý film na téma "Mít všechno a přitom nemít nic", bezesporu nadčasový, a to nejen tím, jak vypadá a jak nápaditě je natočený. Ale že by bylo nutné o něm mluvit jako o nejlepším snímku všech dob? No... Každopádně Orson Welles - herec se během 120 minut obdivuhodně proměnil, Orson Welles - režisér mě zase během 120 minut ani jednou nenudil a stále něčím překvapoval. A já už konečně vím, co je "poupě", což mi hlavou vrtalo hlavně při sledování jedné epizody Columba, a také vím, jaký biják parodovali Simpsonovi v epizodě o medvídkovi pana Burnse. ()
Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Celosvětově divácky úspěšný film. Dle některých zahraničních anket nejlepší snímek všech dob, převrat ve filmařině - nechronologický děj, využití filmových týdeníků a rozhovorů k vyprávění, dokonalá čb. kamera, skvostné ateliéry. Jenže co je nejlepší - Ford T, který znamenal nejrevolučnější převrat ve výrobě automobilů, nebo současná naleštěná auta? Stejně je to s Občanem Kanem. Téma života nějakého dávno zemřelého amerického tiskového magnáta, jeho milostných skandálů i pracovních úspěchů a soukromých proher je zkrátka trochu pasé a technické postupy použité ve filmu jsou dnes běžné. Dnešníma očima jde o nadprůměrný klubový snímek, který ale nebude většinu diváků příliš zajímat. Trailer: http://www.csfd.cz/film/9611-obcan-kane-citizen-kane/videa/ ()
Včera jsem to zkoušel a dopadl úplně stejně jako kolega salahadin, tj. usnul jsem asi v polovině. Ano, jsem ochoten tomu přiznat novátorské postupy ve vyprávění, zajímavou kameru a dobrou hudbu, ale jako celek mě to prostě nebavilo. Jak píše kolega sud, vítězství formy nad obsahem. Takže se budeme se jmenovanými ve filmovém pekle smažit společně. ()
Galerie (89)
Zajímavosti (127)
- Orson Welles zvýraznil kontrasty Kaneovho života na vrchole v redakcii Inquirer a Kaneovho pádu a stiahnutia sa do ústrania v sídle Xanadu skrz zvukový mix. Scény z redakcie, hlavne Kaneov prvý vstup a neskôr návrat z Európy, sú sprevádzané hutným mixom dialógov a prekrývajúcimi sa hlasmi postáv. Preplnený priestor signalizuje absenciu ozveny. Naopak v Xanadu Kane (Orson Welles) a Susan (Dorothy Comingore) hovoria pomaly, ich reč je málo dynamická, a ich hlasy sa ozývajú v ozvene čo spolu s obrovským priestorom a temnejším osvetlením vytvára dojem prázdna. (Biopler)
- Jméno druhých sáněk, které Kane (Orson Welles) dostal od Thatchera (George Coulouris), je "The Crusader" (Křižák). (džanik)
Reklama