Biografie
Italská herečka Paola Mori se před kamerou objevovala jen krátce v padesátých letech 20. století a natočila jen šest filmů, více známá je však jako třetí manželského významného amerického režiséra Orsona Wellese. Pocházela z kdysi významné jihoitalské šlechtické rodiny, její rodné jméno bylo hraběnka Paola di Girifalco. Před odpor rodiny si vybojovala cestu k herectví a před kamerou se objevila poprvé ve čtyřiadvaceti letech, kdy ve vedlejší roli doplnila mezinárodní obsazení v romantické komedii LUXUSNÍ DÍVKY (Fanciulle di lusso, 1953).
Poté se mihla ve franouzsko-italském koprodukčním zpracování Shakespearovy hry KUPEC BENÁTSKÝ (Le marchand de Venice, 1953), středně velkou roli dostala v dramatu ŽÍZEŇ PO ŽIVOTĚ (Febbre di vivere, 1953), které bylo sice dobře přijato kritikou, komerční úspěch byl však mizivý. Historický kostým v roli Tomasiny na sebe pak oblékla v dobrodružném americko-italském filmu ZKŘÍŽENÉ MEČE (Il maestro di Don Giovanni, 1954).
Při prezentaci filmu ZKŘÍŽENÉ MEČE na festivalu v Benátkách se seznámila s americkým režisérem Orsonem Wellesem (1915-1985) a jejich přátelství brzy přerostlo v intimní poměr, v listopadu 1955 se jim narodila dcera Beatrice. I když byl Paoliným partnerem celosvětově uznávaný filmový a divadelní režisér, pro její katolickou rodinu bylo nepřípustné, aby zůstala svobodnou matkou, proto krátce před narozením dcery uzavřeli manželství. Není nijak překvapivé, že ve Wellesově kriminálce PAN ARKADIN – DŮVĚRNÁ ZPRÁVA (Mr. Arkadin, 1955) dostala Paola roli manželky titulního hrdiny (toho hrál sám Welles).
Právě tento film ale znamenal konec její kariéry; odborná kritika Wellesově třetí manželce věnovala značnou pozornost a herecké nedostatky jí nebyly odpuštěny (připomeňme v této souvislosti, že Wellesovou předešlou manželkou byla slavná Rita Hayworth). Zdrcující recenze Paola Mori nesla těžce a na další angažmá ve filmu rezignovala. Až později se objevila v dalším Wellesově filmu PROCES (Le procès, 1962), který byl adaptací románu F. Kafky; tady se mihla v menší úloze soudní archivářky.
Mezitím cestovala s Orsonem Wellesem mezi Amerikou a Evropou a vytvářela mu rodinné zázemí. Idyla skončila v roce 1962, kdy se Wellesovou další osudovou ženou stala chorvatská herečka Oja Kodar (*1941). S Paolou Mori se sice nerozvedl, takže jejich manželství trvalo formálně až do jeho smrti v roce 1985, od počátku šedesátých let však svůj soukromý život dělil mezi střídavé pobyty u manželky a milenky. Čas strávený s Ojou Kodar značně převažoval, Paola Mori nicméně díky jeho štědrosti užívala pohodlí a luxusního bydlení nejprve v Arizoně, později v Las Vegas.
Paola Mori zemřela 12. srpna 1986 ve věku 57 na následky vážného poranění hlavy, které utrpěla jako spolujezdkyně při čelní srážce s protijedoucím autem poblíž Las Vegas.
Herečka
Filmy | |
---|---|
1962 |
Proces |
1955 |
Pan Arkadin - Důvěrná zpráva |
1954 |
Il maestro di Don Giovanni |
1953 |
Fanciulle di lusso |
Febbre di vivere |
|
Le Marchand de Venise |
Dokumentární | |
---|---|
1958 |
Portrait of Gina (TV film) |