Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Komedie
  • Drama
  • Krimi
  • Horor

Oblíbené filmy (5)

Poslední pokušení Krista

Poslední pokušení Krista (1988)

Last temptation nelze jinak než zařadit mezi ty největší díla kinematografie. Dovedu si představit, jak těžké muselo být pro Scorseseho realizaci filmu prosadit, ale stálo to za to. Poslední pokušení Krista klade tolik otázek a nutí k zamyšlení jako žádný jiný film, který jsem viděl. Ta působnost na city a rozum bez nějakého kýče nebo sentimetality je ohromující. Přitom se film nijak nerouhá a nikdo nemá právo jej proto zatracovat! Pokud je člověk alespoň trochu vnímavý, toto dílo mu vyrazí dech!

Taxikář

Taxikář (1976)

Brilantní vykreslení psychologie osamělého člověka! Nadpisek na obalu DVD mluví za vše: ON EVERY STREET IN EVERY CITY, THERE IS A NOBODY, WHO DREAMS OF BEING A SOMEBODY. Režisér Martin Scorsese využil výborného scénáře Paula Schradera a skloubil jej se svými pocity a zážitky z dětství, kde opravdu tu špínu na ulicích vídal každý den. Nejdůležitější je, že od počátku si Scorsese s De Nirem rozuměli a i když o tom prý nikdy nemluvili, cítili stejně o čem má film být a jak má vypadat. Vnitřní monolog nám vykresluje pocity Travise Bickela, který se po návratu z Vietnamu nedokázal začlenit do společnosti tím správným způsobem. Stal se z něj člověk, který nedokáže dobře navazovat vztahy s jinými lidmi a snad kvůli tomu a také kvůli samotě si zvolil povolání taxikáře. Jeho samota a zvláštnost jeho charakteru ho nutí často přemýšlet o lidech a prostředí kolem něj. Nesplynul s životem ve městě, nežije mechanický, povrchní život. Naopak jeho duševní stránka je plná různých emocí, která na povrchu působí jeho zvláštnost a jeho bariéru v navazování vztahů s jinými. Travis Bickle na vlastní oči vidí tu ubohost a špatnost lidí, kteří se uchylují k drogám, prostituci a "zlu". Také díky různým podnětům vyplouvá na povrch jeho touha něco dokázat a zároveň pomoci "spláchnout to zlo do kanálu". Jak vnitřně, tak i fyzicky se na to připravuje. Zlom přinese setkání s mladou prostitutkou a jejím pasákem. Když pozná její situaci, rozhodne se pro radikální řešení, které vychází z jeho pocitů a osobnosti. Zloba překoná pud sebezáchovy a vše skončí masakrem. Martin Scorsese vše završil geniálním koncem, když po zahojení jeho zranění opět usedne do taxíku a v zrcátku znova zahlédne něco, co vyruší jeho pozornost. Myslím si, že osobnost a psychologie hlavní postavy je alespoň zčásti společná velmi mnoha lidem, včetně mě. Toto dílo pochází z let, kdy přicházely jedinečné filmy od jedinečných režisérů (70 - 80. léta) a studia ještě neměla takový vliv ne jejich práci. Ať už to byl Coppola s Kmotrem, Lynch se Sloním mužem nebo právě Scorsese s Taxikářem, či Zuřícím Býkem. Všichni dávali do natáčení maximum energie i srdce. V Taxi Driverovi se sešli výborní herci, scénář, režisér i hudba Bernarda Herrmana, který krátce po jejím složení umřel. Je to opravdu jedinečný film.