Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Animovaný
  • Sci-Fi

Recenze (10)

plakát

Jack Strong (2014) 

Po studené sprše v Město 44, jsem byl více než potěšen, že z Jacka Stronga se vyklubal dobře řemeslně zvládnutý thriller z polské produkce. Tady mi nikdo nepodstrkával žádné nesmysly a hlavní postavu jsem si plně oblíbil a nebyl pro mě ani příliš velký problém uvěřit motivaci hlavní postavy a podobným věcem. Mám problém tomuto filmu cokoliv vytknout, protože jsem celé ty dvě hodiny byl ponořen do děje tak mocně, až jsem si místy musel připomenout, že toto je polský film. I přesto, že jsem slyšel o kvalitách jejich kinematografie, tak jsem na takovouhle bombu rozhodně připraven nebyl. To však mohu lehce přičíst na vrub faktu, že jsem viděl méně polských filmů, než má většina lidí prstů rukou. Jack Strong mě ale rozhodně pobídl, abych to rychle napravil.

plakát

Šestý smysl (1999) 

(Varování! Číst až po shlédnutí!) Bezesporu vynikající film. Bruce Willis opět ukázal své herecké kvality, soundtrack, i přesto, že se mi už po pár dnech vytratil z hlavy, tak vhodně doplňoval celkový příběh a tak dále, a tak dále. skvělá atmosféra, příběh a několik dalších věcí, které už všichni ostatní nahoře i dole už dávno zmínili. Osobně tomu však víc než 4 nemůžu dát. Ano, vyvrcholení je vynikající a neúmyslné narážky na Shaymalanovu scénáristickou techniku (viz. scéna v nemocnici - "You gotta add some twists and stuff.") mě vskutku potěšily. Nevzalo mě to však tak silně, jako třeba vyvrcholení v Klubu rváčů, kde se také k hlavnímu hrdinovi dostávají šokující informace o jeho stavu. Fór je však v tom, že Fincher ten zvrat nedal tak blízko konci, jako je v Šestém smyslu. K vyvrcholení tady totiž dojde pár minut před koncem a po něm už následuje jen krátké završení děje a titulky. Na druhou stranu si však sám nedovedu příliš představit, co by se ve filmu ještě mohlo odehrát po vyvrcholení. Mohu tedy být jen rád, že se Shaymalan rozhodl pro tuto variantu, namísto toho, aby uměle natahoval děj. Nebýt tohodle mého menšího problému s vyvrcholením, moje hodnocení by bylo daleko vyšší, ale co se stalo, stalo se. Stále je to dobrý film, který jsem si užil a vřele ho doporučuji.

plakát

Memento (2000) 

Vynikající nápad vyprávět příběh pozpátku, (podobně to udělal předtím třeba Lipského Happy end) a tak dosáhnout toho, že divák bude mít z nových příběhových souvislostí stejný pocit, jako má i hlavní postava. Konkrétně, že prostě nebude tušit co přijde. Nolan si lepší styl pro tohle téma snad ani vybrat nemohl. Odhalovat kousky děje tímto způsobem, mezi jednotlivé scény dát pasáže, ve kterých Pearce telefonuje, přičemž hodně dlouhou dobu ani nevíme s kým, zobrazit jak Leonard bojuje se svou pamětí a jak někteří zneužívají jeho problému. To vše jednoduše napomáhá celkovému zážitku z filmu, který byl v mém případě velice silný. Celý film má jisté kouzlo. Zvláště ta část, ve které napřed Leo vtrhne do bytu s jasným cílem, vezme do ruky flašku a shová se v koupelně, jen aby chvíli potom na to vše kompletně zapomněl a sám sebe se ptal, kde to je a proč má v ruce flašku, když se necítí nalitý. Když je dobrý nápad, dobře zpracován, jako v případě Mementa a je schopen způsobit, že divák bude jen sedět a čumět, co se vlastně děje a doufat, že mu neexploduje mozek z těch všech informací, které mu film předkládá a přitom ta složitá struktura bude filmu sednout. Z celého snímku se tak stane velice propracovaná hádanka, ke které je nám předem dán výsledek, ale s tím, že neznáme souvislosti, původní otázku ani si nejsme jisti, jestli to řešení, které nám bylo představeno je to správné. Pokaždé jsem schopný ocenit, když film vhodně využívá jedné z nejhodnotnějších veličin pro kinematografii, času, a tak velice spokojen dávám 5*.

plakát

Obchod na korze (1965) 

Další film, který si právem zaslouží být zařazen do té "Československé nové vlny", která nám přinesla jedny z nejlepších filmů. Není tedy vůbec překvapivý ani ten oskar který Obchod na korze získal. Herecký výkon protagonistů byl velice dobrý. Ida Kamińska stvárnila milou židovskou stařenku perfektně a Jozef Kroner také odvedl skvělou práci. Scénář je neuvěřitelný. V tom nejlepším slova smyslu. Ze začátku to na mě působilo jako jen další film zasazený do doby druhé světové války. Pak se ale objevoví první krize, když Brdko přijde o svůj "pravidelný příjem", a směrem ke konci během předvolávání židů do transportu tenhle film dosahuje vrcholu. Postavy jsou v malém uzavřeném prostoru nuceni rozhodnout se mezi tím zůstat uvnitř obchodu a jít ven, kde jsou židé shromážďování pro transport. Jak Kamińska tak Kroner tady excelují. Malý prostor obchodu, záběry na Kronera a Liškova hudba dodávají téhle scéně tíživou atmosféru, která člověka vtáhne do děje jak nic předtím. Byl jsem velice šťasten, že jsem objevil Obchod na korze a celková kvalita tohodle díla mě čím dál víc utvrzuje v předsvědčení, že těch 5* si to plně zaslouží.

plakát

Lásky mezi kapkami deště (1979) 

Pěkný film o lásce a o tom, že občas život nestojí za nic. Trochu v tom sociálním dramatu tady vidím nějakou snahu Kachyňi úplně si tehdejší režim neznepřátelit, tím, že by se pokusil o více pozitivní zobrazení 30. lét. Na druhou stranu ale tak trochu souhlasím s jeho pohledem, protože život nejspíš nebyl během velké hospodářské krize žádný med . S jeho zpracováním tedy nemám sebemenší problém a Menšíka, jako ševce, který vyhlásil válku Baťovi, jsem hltal. Stejně tak i příběh dvou bratrů, co soupeří o dívku. Bez čeho bych se ale ve filmu obešel byla ta píseň, která mě často vítala mezi jednotlivými větami. Ne, že bych ji nesnášel, jen ji tam na mě bylo trochu moc. Jinak jsem však byl nadmíru spokojen a opět přesvědčen o režisérské zdatnosti Karla Kachyňi.

plakát

Údolí včel (1967) 

Znamenitý film o tom, jak se může projevit víra na někom, kdo nemá pro co jiného žít, než pro ni. Jan Kačer opravdu dobře zahrál náboženského fanatika a Liškova hudba tenhle film posouvá ještě malinko výš. Zkrátka jeden z těch vynikajících českých filmů z doby, kdy sice nebylo možné natočit co jste chtěli, ale přinejmenším byl umělcům nechán dostatečný prostor, aby se s tím mohli nějak popasovat a stvořit něco, co sice bude omezeno dobovou ideologií, ale ne natolik, aby to muselo nutně ztratit uměleckou hodnotu. Zvládnuto na výbornou. Nevím ani jak bych mohl čekat méně od režiséra, který stál za jedním z nejlepších českých(československých) filmů. Nezbývá než dát zasloužilých 5*.

plakát

Akira (1988) 

Japonská kinematografie mě opět nesklamala. Vynikající design, poutavý příběh a hudební doprovod, který dobře doplňuje atmosféru. Jediné z čím jsem trochu bojoval byl konec filmu, který byl srozumitelný až poté, co jsem se dostal z jakéhosi zombie stavu, do kterého mě druhá půlka přivedla. Jinak jsem s Akirou byl ale velice spokojen a doporučuji tento film všem, co si libují v existenciálním sci-fi a japonské animaci.

plakát

Město 44 (2014) 

Velký, velký potenciál je tady vidět, ale tenhle potenciál bohužel neměl šanci plně se projevit, protože režisér a scénárista v jedné osobě (už samo o sobě většinou špatný nápad) si prostě nemohl pomoci a prostě tam musel dát místy nevhodnou hudbu a větší množství slow-motion záběrů než je rozinek v mazanci. Neříkám, že dnešní hudba se nutně nehodí do takových filmů, ale to techno, co jsem slyšel, když se protagonisté prodili vodou tam opravdu nebylo nutné. Navíc se tu nachází patrně nejvíce fyzikální zákony na ruby obracející scéna jakou jsem za tenhle týden viděl. Náš hlavní hrdina a dívčina se tam líbají v podchodu a během toho jim za zády probíhá přestřelka! To celé ve slow-motion přirozeně. Jsem si jistý, že tahle scéna tu byla, aby rozvinula charakter postav (i když by jsme se nejspíš i tak obešli bez ní), ale kriste pane! Mohli alespoň trochu poodejít, a ne tam jen tak stát a nechat kolem sebe poletovat kulky (a ano některé střely kolem nic dokonce udělají i spirálu, než zmizí ze záběru). Nebýt tohodle nesmyslu, těch slow-motion scén a vhodnějšího výběru hudby na několika místech, tak tohle mohl být přinejmenším slušný film o varšavském povstání a nelehkém údělu obyvatel města na konci války. Ale v tomhle stavu je to jen průměrný film, který si tedy logicky zaslouží i průměrné hodnocení.

plakát

Vratné lahve (2007) 

Dostal jsem, co jsem očekával. Kvalitní Svěrákův film o "podzimu života", který mi při sledování nejednou vykouzlil úsměv na tváři. I když mi to nedá a musím si alespoň trochu rýpnout, kvůli častým reklamám a to i na Svérákova dílka. Jako fakt tam musel být záběr na Kolju v televizním programu. Nemyslím si. Ale kromě toho nemám co vytknout.

plakát

Kód Enigmy (2014) 

Kód Enigmy je po delší době zase film, u kterého mám problémy nalézt jakékoliv nedostatky. Pravda, pokud bych se zaměřil na to, jak moc je to "podle skutečné události", pak bych zaručeně něco našel. To by ale mělo smysl pouze pokud by šlo o historický film a to v tomhle případě nejde. Řečeno extrémně pateticky: "Kód Enigmy je film o dělání velkých rozhodnutí, která změní život milionů lidí, o tom jaký je to problém být extrémně geniální outsider a jak tak trochu i o tom, jak těžký život měli homosexuálové v 50. letech.". To všechno jsou zajisté velice zajímavé věci, ale co mě zaujalo na filmu nejvíce bylo, jakým způsobem se mu povedlo donutit mě vážněji se zamyslet nad jednáním těch "luštitelů křížovek" v Bletcheley Park. To, spolu s většinou velice dobrým hereckým obsazením, kvalitním soundtrackem a scénářem, který to úspěšně drží všechno pohromadě, je důvodem pro mých 5*.