Reklama

Reklama

Ira, L'

  • USA Anger
všechny plakáty
Itálie, 1918, 74 min

Obsahy(1)

Dalším dílem restaurované italské němé série Sedm smrtelných hříchů je film Hněv. V romantické milostné zápletce tvůrci snímku lehkým tónem kritizují lidské povahy, které se dokážou zbytečně zlobit. Hlavní roli, stejně jako v celé sérii, vytváří krásná Francesca Bertiniová, jedna z největších hvězd italské němé kinematografie. Podstatu jejího úspěchu výstižně vyjádřil francouzský kritik a teoretik Louis Delluc už v roce 1917: „Je to filmová osobnost, která si zaslouží svou slávu. Nedokázal bych říci, zda má talent. Má však to, co vyžaduje filmové plátno: sošnost tváře, linii, upřímnost. Kdo může ukázat víc? Je obdařena ladným držením těla, od přírody – a také svou vůlí, myslím, – a její nespoutaně okázalé předvádění šatů, plášťů, klobouků, které by nás mělo pobuřovat, je naopak velmi svůdné, velmi poetické, velmi moderní, a nakonec nás okouzluje. Toto nás rovněž uchvacuje i u umělců, jako je Sarah Bernhardtová nebo Max. Ale v případě Francesky Bertiniové je zajímavé vidět, jak tato záležitost druhého plánu – nebo, chcete-li, tento doplněk – nakonec dominuje a stane se podstatou charakteru." (Louis Delluc: Cinéma et Cie, Paris 1986) S těmito slovy bude patrně souhlasit i dnešní divák, když zhlédne filmy s Franceskou Bertiniovou. A to i Hněv, kde se Bertiniová objeví v podloudnickém prostředí. Nakonec však stejně skončí jako dobře oblečená lady v náručí přitažlivého muže. Výchozím materiálem pro restauraci byly dvě nitrátní kopie, bohatě virážované a barevně tónované, jedna s českými mezititulky, druhá s německými. Za základ rekonstrukce byla vybrána kopie s českými titulky, druhá byla využita k doplnění chybějících a k výměně silně poškozených částí. Rekonstruovaná kopie byla překopírována na bezpečný černobílý materiál a potom podrobena procesu virážování a tónování. Blažena Urgošíková Anger. [Zdroj: 36. MFF Karlovy Vary 2001] (oficiální text distributora)

(více)

Reklama

Reklama