Reklama

Reklama

Arbeit macht frei

(festivalový název)

Obsahy(1)

Čtyřicetiletý Peter (Peter Musevski) je mechanik. Nedlouho poté, co Slovinsko vstoupí do Evropské unie, továrna, ve které pracoval, zkrachuje. Petrovi i většině jeho přátel se změní život. Když pro něj na úřadu práce není ani po několika měsících žádná práce, začíná se to pozvolna projevovat i na vztahu s jeho ženou Verou (Nataša Barbara Gračner). Peter byl do té doby hlavním živitelem a hlavou rodiny. To, že je nyní odkázán na podporu své ženy, které se naopak začalo dařit budovat kariéru úřednice, má na jeho sebevědomí devastující účinek. Veru začne podezřívat z nevěry a je stále podrážděnější. Jako nezaměstnaný má spoustu času na spřádání nejrůznějších teorií a obvinění. Poslední zbytky jeho životního elánu se vytratí ve chvíli, kdy zjistí, že si manželka opravdu našla někoho jiného. Okamžitě ji požádá o rozvod a ona, k jeho velkému překvapení, bez váhání souhlasí.

Damjan Kozole natočil v roce 2005, rok po vstupu Slovinska do Evropské unie, vysoce aktuální snímek. Ve Slovinsku, jež se vydalo cestou samostatnosti a ekonomické transformace, se s hlavním hrdinou Peterem určitě mohlo ztotožnit mnoho propuštěných dělníků i vysokoškolsky vzdělaných techniků z krachujících strojírenských podniků, které měly velkou tradici ještě z dob Jugoslávie, kde byly vlajkovými loděmi státního průmyslu. Drtivá většina Slovinců si přála jak rozpad Jugoslávie, tak příklon k západu a vstup do Evropské unie. Když se ale ukázalo, že spousta strojírenských podniků není po uzavření jugoslávských trhů konkurenceschopných a je nucena vyhlásit bankrot nebo výrazně zekonomizovat svou výrobu a tím pádem propustit spoustu zaměstnanců, zažili mnozí z nich rozčarování. A veliká část mužské populace se musela, podobně jako Peter ve filmu, vypořádat se situací, že se jejich žena stane hlavním živitelem rodiny. Na Balkáně, kam Slovinsko geograficky patří, jsou v tomto směru zakořeněné úplně jiné vzorce chování, které se mění jen pozvolna. Aby výše zveřejněný obsah u diváka nevytvořil dojem, že jej čeká ryze depresivní a bezvýchodný film, dodejme, že sám režisér charakterizuje film jako tragikomedii, ve které je smutek protkaný humorem a životní optimismus poráží pesimismus a beznaděj. (dzira)

(více)

Recenze (1)

Radko 

všechny recenze uživatele

Trpkosmiešna sociálna dráma kaurismäkiovského razenia (námet podobný filmu MRAKY ODTIAHLI) s jednoduchým dejom. Nerentabilné podniky postkomunistického Slovinska postupne zanikajú. Jedným z prepustených je aj strojný mechanik Peter. Nedokáže sa príliš rýchlo adaptovať na nové spoločenské poriadky. Smelé plány o novej robote postupne splývajú do smutného ťahu s kamarátmi v malej krčme, zahalenej cigaretovým dymom. Neschopnosť ekonomicky zabezpečiť rodinu ruinuje Petrovi manželstvo; žena jednej noci schmatne dieťa a v byte necháva len holé steny. Zúfalá situácia vedie muža k sebevražednému pokusu. Iskierky nádeje však existujú. Peter patrí medzi tých šťastnejších, keď zisťuje, že možno ho predsa len ešte niekto môže potrebovať. "Kým nemáš prácu, nemáš priateľov", hovorí jeden zo spolupijanov smutnú pravdu Petrovi uprostred krčmového rozhovoru. Film možno v širšom zábere poňať ako úvahu o živote tej skupiny ľudí, na ktorú súčasný svet úspechu založeného na toku informácií rýchlo zabúda, ako na nedôležitú súčasť spoločnosti. ()

Reklama

Reklama