Reklama

Reklama

F. Mendelssohn-Bartholdy: Koncert pro housle a orchestr e moll op. 64

(koncert)
všechny plakáty
Hudební
Československo, 1986, 28 min

Režie:

Adam Rezek

Hrají:

Josef Suk

Obsahy(1)

Sólista J. Suk. Českou filharmonii řídí A. Klíma. Mendelssohnův Koncert e moll patří k základnímu repertoáru každého sólového houslisty. Samozřejmost hudby, její bezpečná stavba, přirozený tok ušlechtilých melodií, desítky krásných nápadů melodických, harmonických i koncepčních (za všechno jmenujme nezvyklé umístění kadence sólisty doprostřed prvé věty s neodolatelným návratem vstupní hudby v orchestru) nedává tušit, že na rozdíl od jiných Mendelssohnových děl vznikalo toto relativně dlouho, totiž šest let, a těžce.
Zmiňovaná samozřejmost Mendelssohnovy hudby je příčinou toho, že se tu a tam setkáme s jejím odsuzováním: Prý je to příliš povrchní autorská výpověď, utvářená podle zavedených modelů. Výtky povrchnosti a běžnosti nebyly jedinými, kterých se Mendelssohnovu kompozičnímu dílu dostalo. Jako až nezdravý introvert se Mendelssohn jen stěží vymaňoval z deprese, kterou mu v osmatřiceti letech způsobila smrt sestry Fanny, taktéž nadané skladatelky. Pár měsíců po tomto otřesu na sérii infarktů sám zemřel. Okázalý pohřeb v lipském chrámu a několikastránkové nekrology o nenahraditelné ztrátě nedávaly tušit, jaké budou další osudy Mendelssohnova díla. Posluchačská a interpretační obliba Mendelssohnovy hudby však trvala. Hůře tomu bylo ve skladatelově vlasti po zavedení takzvaných norimberských zákonů. Pro židovský původ musel autor (ač pokřtěn) zmizet z repertoáru, jeho socha v Lipsku byla odstraněna. Dnes se Mendelssohn vrátil samozřejmě na místo, které mu patří – jde o jednoho z klasiků vážné hudby, jehož díla jsou neustále provozována. (Česká televize)

(více)

Recenze (1)

Reklama

Reklama