Reklama

Reklama

Zasloužená odplata

(festivalový název)
  • Kanada We Had It Coming (více)

Obsahy(1)

Dvacetiletá Anna se vydává hledat pasáka a vraha, který je zodpovědný za údajnou sebevraždu její sestry. Když selhaly všechny pokusy získat pomoc legálním způsobem, rozhodne se jednat na vlastní pěst. Na cestě za pomstou musí čelit světu anonymních mužů bez tváře a tajemných žen, které svádějí zranitelné dívky na dráhu zločinu. Mysteriózní thriller přináší originální perspektivu do diskuse o postavení žen ve společnosti a jejich rovnoprávnosti. (Febiofest)

(více)

Recenze (1)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Film stojí na setrvalém napětí mezi fascinovaným díváním se, předkládáním nádherně zpracovaných výjevů, a s krásou lidsky neslučitelným tématem, jehož ponižující projevy kamera vyloženě odmítá sledovat. **** Kamera je vtahující, velkoryse a umně zjevující krásu všude tam, kde si to může beze studu a ošívání morálně dovolit: je vnímavá k osobitosti emocemi nabitých ženských tváří, ke světlu emanujícímu z širé oblohy v kteroukoli denní či noční dobu, v kteroukoli denní či noční dobu k vizuálům města i přírody, k panoramatům i výmluvným detailům, odhaluje svůdnou přitažlivost, zvoucnost i zdánlivě nejvšednějších výjevů, jakým je pohled do starého sadu za mlhy, na světlem lemované ohýbané stvoly trav u krajnic, na světlomety auta vykusující výseč z tmy a osvětlující vrypy pneumatik v oblouku prašné zatáčky na cestě někam; přitom neulpívá zbytečně, spojovníkem je jakási k citlivému člověku vyzařující lákavost, živoucí dobrodružnost všeho tak nepokrytě znamenaného, znamenajícího, týkajícího se... A naopak je decentně ohleduplná, plachá, stydlivá či prostě lidsky šetrná všude tam, kde dochází k násilí. Žádné ani jen trochu násilné scény neuvidíme, ale způsob jejich (ne)zachycení je - aniž by se zastíralo, co přesně se v tu kterou chvíli děje - tak citlivý, že to v kontrastu silně působí, svou... znovu... lidskostí. Kamera jako by si nemohla pomoci, a tak i ve chvíli, kdy se ohleduplně dívá stranou, sklopenýma očima vidí - a s divákem sdílí - uhrančivé detaily, které chtě nechtě nedávají zapomenout, proč že se to díváme stranou: na boty na ultravysokém podpatku, na židli, na niž si nohy v botách stoupají, skluzmo do rohu místnosti... Zvuk ostatně často dělá totéž co kamera. Na bezpečných místech svádí, láká, přitahuje pozornost k projevům života, k šumění, tepání, chřupání štěrku pod pneumatikou, praskání větviček... a doprovodná hudba je apoteózní či aspoň útěšná... A tam, kde by zněl křik a dopadání ran, se zvuk často milosrdně vzdaluje, tlumí či přepíná. A to samé dělá i střh - výjevy radši končí mnohem dřív, než by měly, jednotlivé scény přímo nenavazují, v ději je víc vynchávek než kontinuity, jako by z opatrnosti, aby tam nezůstalo něco, co by z úcty k těm ženám nemělo. Všichni dávno víme, o co jde, netřeba dalších ukázek, ukájení se a zahlcování násilím. Čiší z toho všeho silně lidskost, spolu s rezignovanotí a bezmocí. A lidskost je také to poslední, co si mohou dívky, ponechané jako ty trávy u cesty, uvízlé v pasti prodejnosti, chtíče a násilí, navzájem nabídnout, nemají-li žádné jiné prostředky, řešení - úsměv, soucit, náklonnost, gesto, pohled, bezbrannost vědomí, otevření se bezmoci. *** Na tomhle napětí mezi lidsky citlivým zobrazováním krásy, z nějž přímo kane melancholická touha a dychtivost účastnit se jemně a citlivě života a chránit ho, a nelidským zacházením s poddajnými dívkami uvízlými v pastech nejen pasáků, ale celkově silných, drsných machů, film stojí - a stojí dlouho pevně a nepustí --- ale neustojí to. Nakonec nezadržitelně padá s příliš schematickým, otrocky do pár předem jasných kroků rozepsaným scénářem, který banálně zkolabuje ve chvíli, kdy se na scéně objeví pistole, a dál je to jasné všem, kdo někdy četli Čechova, nebo aspoň něco ze základů teorie dramatu, nebo aspoň wiki citát o pušce visící na stěně. Všechna ta uhrančivá zvláštnost umanuté vůle ke kráse splaskne, jako když se ohromná bublina ze žvýkačky po prasknutí přilepí člověku přes celý obličej a veškerá působivost je rázem ta tam. (Febiofest 2020, Slovanský dům) *~ () (méně) (více)

Galerie (4)

Reklama

Reklama