Reklama

Reklama

Raymond Rouleau

Raymond Rouleau

nar. 14.06.1904
Brusel, Belgie

zem. 01.12.1981 (77 let)
Paříž, Île de France, Francie

Biografie

Významný divadelní herec a režisér Raymond Rouleau si u filmu vyzkoušel různé profese, především byl ale hercem a zvláště před válkou patřil k oblíbeným tvářím francouzských kin, nicméně až práce režiséra (v divadle i ve filmu) mu na přelomu 50. a 60. let přinesla mezinárodní úspěchy, shodou okolností i na festivalu v Karlových Varech. Pocházel z Bruselu a jeho skutečné jméno bylo Edgar Marie Raymond Rouleau. Ve čtrnácti letech začal studovat na Královské konzervatoři v Bruselu, kde dosáhl několika ocenění v oboru komedie. V Bruselu také začínal jako divadelní herec, v té době se zajímal především o avantgardní tvorbu.

Koncem dvacátých let odešel do Francie, kde již zůstal natrvalo. Začínal původně v divadle a ve spolupráci se slavným Charlesem Dullinem začal sklízet první úspěchy na jevišti (zaujal například v titulní roli Hamleta). V návaznosti na to pak poprvé vystoupil i před filmovou kamerou, a sice ve slavném L'Herbierově dramatu PENÍZE (L'argent, 1928). Byl to jeho jediný němý film, podstatně častěji začal hrát po nástupu zvukové éry, přičemž jeho herecké umění v kombinaci se sympatickou tváří jej brzy katapultovalo mezi hvězdy francouzské kinematografie třicátých let. Již v této době se také začal zajímat i o režii, poprvé spolupracoval jako režisér s Léo Joannonem na komedii SUZANNE (1932), v níž také hrál. Jako režisér později realizoval ambicióznější projekty jako POSEL (Le messager, 1937) s Jeanem Gabinem v hlavní roli nebo po válce mysteriózní komedii IDEÁLNÍ PÁR (Le couple idéal, 1945).

Doménou jeho práce ale kromě divadla zůstávalo u filmu herectví; za zmínku stojí například mezinárodní projekt VOLHA V PLAMENECH (Volga en flammes, 1934), který se natáčel v barrandovských ateliérech a také s českými herci. Řada významných režisérů v něm našla ideálního představitele mladých milovníků různých charakterů, tím pádem i v různorodých žánrech. Zásadní herecké příležitosti mu přinesly filmy jako KRÁSNÉ DNY (Les beaux jours, 1935) nebo DRAMA V ŠANGHAJI (Le drame de Shanghai, 1937), divácky vděčné příležitosti dostal v adaptacích osvědčené klasiky, například v dramatu VÝSTŘEL (Le coup de feu, 1939), natočeném podle povídky A. S. Puškina. Zajímavý je také film MOŘE V PLAMENECH (s secrets, 1940), kde byl jeho protihráčem Hugo Haas v době své francouzské emigrace (tento film se však nedochoval).

V průběhu německé okupace natočil Raymond Rouleau deset filmů, vesměs opět s hlavními rolemi. Již v době protektorátu byl v našich kinech uveden film KOMISAŘ BERTHIER (Le secret de Madame Clapain, 1943), odborníci dnes ale především vysoce hodnotí Rouleauovo herecké mistrovství v komediální laděné kriminálce NA ROHU VÁS ČEKÁ DOBRODRUŽSTVÍ (L'aventure est au coin de la rue, 1944). I po válce zůstával předním hrdinou francouzských kin, jeho doménou byly především detektivky a dramata s kriminálním pozadím, z poválečné práce za zmínku stojí špionážní drama z nedávné minulosti MISE V TANGERU (Mission à Tanger, 1949), filmoví publicisté ale zdůrazňují i většinu dalších filmů té doby, v nichž Raymond Rouleau dospěl ke svým uměleckým vrcholům. Co se týče divadla, Rouleau v této době hrál nejčastěji na jevišti Théâtre de l'oeuvre a diváci jej mohli vídat převážně v moderním repertoáru, stále aktivněji se ale začal prosazovat jako režisér.

I když i na přelomu 40. a 50. letech točil několik filmů ročně, své působení rozvíjel především v divadelní režii. Na různých scénách realizoval světoznámá díla světového dramatu (Anna Karenina, Tramvaj do stanice Touha, Čarodějky ze Salemu, Kočka na rozpálené plechové střeše), s mimořádným úspěchem pracoval také v Itálii nebo rodné Belgii, dějiny francouzského divadla dodnes zdůrazňují jeho zpracování opery Carmen ve stylu poetického realismu (1959). V padesátých letech se Rouleau znovu vrátil k filmové režii a realizoval film ČARODĚJKY ZE SALEMU (Les sorcières de Salem, 1957), vycházející ze stejnojmenné divadelní hry, kterou Rouleau několik let předtím uvedl v divadle Théâtre Sarah Bernhardt. Film byl na mezinárodním festivalu v Karlových Varech nominován na hlavní cenu, Křišťálový glóbus. O pět let později pak natočil muzikál MILENCI Z TERUELU (Les amants de Teruel, 1962), který byl krátce nato překonán zásadními díly nové vlny, přesto měl ve své době značnou popularitu. Tento film byl nominován na Zlatou palmu v Cannes, kde také získal Velkou cenu technické poroty (k tomuto snímku si Rouleau napsal také scénář). Jako herec se Rouleau objevil naposledy v kriminálce DVĚ HODINY NA ZABITÍ (Deux heures à tuer, 1966), kde hrál spolu s dalšími velikány své generace. V sedmdesátých letech se pak prosadil již jen jako televizní režisér, kde se věnoval hlavně adaptacím literární nebo divadelní klasiky (Ruy Blas, Škola žen). V divadle naposledy krátce před smrtí režíroval Terezu Raquinovou od Émila Zoly (1981).

Raymond Rouleau byl dvakrát ženatý, jeho první manželkou byla herečka ruského původu Tania Balachova (1902-1973), která s ním spolupracovala v divadle i ve filmu. Po rozvodu s Taniou se Rouleau podruhé oženil s herečkou Françoise Lugagne (1914-1991). Z tohoto manželství pocházeli dva synové, oba herci – Philippe Rouleau (1940-2009) a Fabrice Rouleau (1947-2001). Raymond Rouleau zemřel v Paříži 1. prosince 1981 ve věku 77 let.

Pavel "argenson" Vlach

Herec

Režisér

Filmy
1981

La Guerre de Troie n'aura pas lieu (TV film)

1980

L'Inconnu d'Arras (TV film)

1979

Le Destin de Priscilla Davies (TV film)

1977

L'Eau sale (TV film)

1976

La Jalousie (TV film)

1975

Bérénice (TV film)

 

La Fleur des pois (TV film)

 

Ondine (TV film)

1972

Ruy Blas (TV film)

Reklama

Reklama

1968

Bérénice

1967

Hedda Gabler (TV film)

1962

Les Amants de Teruel

1957

Čarodějky ze Salemu

1946

Le Couple idéal

1937

Le Messager

 

Trois... six... neuf

1936

Rose

1932

Suzanne

Seriály
1974

Nouvelles d'Henry James

Reklama

Reklama