Vodou

Vodou

Vaclav Hrzina

Česko


LinkedIn: Vodou

16 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5
    • 20.9.2015  23:38
    Moneyball (2011)
    *****

    Myšlenkově geniální.

    • 7.7.2015  12:11

    Hned ze začátku chci upozornit na to, že k filmu Cesta do Říma píšu pojednání, jako někdo, kdo s ním má něco společeného. Je možné, že za to mohu být souzen, jestliže se tak má stát, ať tedy jsem, ale jen já, ne ostatní, komentář píši jen z mého vlastního popudu. Komentář se snažím napsat jako divák, pod vlivem dojmů z jeho prvního veřejného uvedení. Cesta do Říma je film, který se snaží vybudovat si svůj vlastní fikční svět. Je to svět, který odkazuje na minulost, ne příliš vzdálenou, ale jak se zdá pro dnešního diváka už méně pochopitelnou, než si sami tvůrci představovali. Minulost vs současnost je křížení, které je jedním z motivů filmu. Ve světě dnes existuje určitá anarchie k hodnotám, které kdysi byly zřejmé, jednoznačnější, dnes je vše pod vlivem deformujícího entertainementu, který vstupuje do mnoha oblastí spojených s lidským konáním. Film upozorňuje na to, že i o staré hodnoty bylo vždy nutné bojovat – nepodlehnout ďábelskému pokušení byl věčný rozpor, o který se museli zasazovat vždy i ti nejsvatější ze všech svatých. Filmem vám však není vnucována představa změny svého náboženství anebo nutnost přechodu na víru. Hledání vlastního štěstí je boj, který máme v rukách všichni úplně stejně, ať už jste věřící anebo ateista. Spojují nás stejné otázky, které si klademe, na které neznáme odpověď a žel bohu hlavně nemáme čas je hledat(obrázkové pojetí světa). To je nejspíš Mielnikovo pojetí humanismu, na které se snaží svým filmem upozorňovat. Nostalgický smutek po způsobu hledání je pro mě nejsilnějším motivem filmu. Vyprávění filmu se vzdalo jednoznačného dramatického vršení a tak vnímání filmu není nijak snadné. Můžete si připadat jako na procházce v galerii výtvarného umění, přesto mi film nepřijde jako vyprázdněné gesto artistního umělce zahleděného do sebe. Vím, jak nesnadné je u filmu dodržet stylizační formu a formální stránku filmu. A to se filmu daří. Navíc T.Mielnik shazuje sám sebe, je ironický především sám k sobě, nadhled, neproměněný v sérii úderných joků, je z filmu cítit. Nestydí se za to nízké, co je v každém z nás, zároveň se snaží nabádat k pokoře k tomu hlubšímu, jakémusi nedosažitelnému cíli – poznání, smyslu čehokoliv a bla bla bla – na mnoha úrovních lidské inteligence. Nechci vás těmito řádky k ničemu nutit. Jen vím, že občas divák chodí na film s vlastní představou o filmu a když jí nedostane je zklamán, naštvaný, rozzuřený. Film mi od sobotního uvedení pořád leží v hlavě. Jako ze snu se mi nekontrolovaně vrací někdy esence obrazu, jindy část hudebního motivu, někdy tvář postavy, jindy úryvek dialogu. Nikdy to není celistvý dojem, který by jednoznačně dominoval. Skrze detaily, které se vrací mi pak představivost umožňuje otevírat v sobě jiné úrovně. Pojednání uzavřu tím, že si z filmu odnáším jakýsi nedocenitelný nostalgický smutek po starém světě, ve kterém byly pravidla daleko zřetelnější a schopnost hledání smyslu sám v sobě naprosto přirozená.

    • 22.5.2015  21:47

    Určitě bez hudby.

    • 8.1.2015  13:22
    Soví řeka (1962)
    ***

    https://www.youtube.com/watch?v=GuP5kUQro40

    • 8.1.2015  13:21

    V originále se film jmenuje Pondělí ráno - přijde mi, že to má jistou důležitost. Český překlad může zavádět a zbytečně předkládat děj. Film nemá působit jako předem naplánovaná cesta s jasným cílem. Myslím, že to byl i záměr autora záměrně diváka na nic nepřipravovat. Známý herec M.Amalric ve filmu jen namluvil hlavní postavu, což taky může divákovu mysl zbytečně zavádět.(popis na CSFD)

    • 17.11.2014  00:58
    Chlapectví (2014)
    ****

    Odpověď Jellinimu - říkám si, že film naopak hledá cestu, jak žít ve světě plném racionalismu a materialismu, pakliže nejste od dětství veden k životu s Bohem(ale tím nejupřímnějším způsobem) a ještě uprostřed totálně konzumní Ameriky. Tohle může být jeho podstata. Souhlasil bych s upomínkou na několik banálních scén, a jakýchsi twisterů (něco zasejete někde uprostřed a pak se k tomu emocionálně vrátíte a ono to s vámi něco udělá). Ale o Americký sen přeci nejde, dokonce si myslím, že ho autor záměrně podrývá. Můžu se plést, film jsem viděl před nějakou dobou. Koncept několikaletého natáčení není využit, ale... z děcka se vyvinul zajímavě tápající neAmeričan. A jestli mu k tomu napomohlo několikaleté natáčení a uvědomování si tématu, tak to mělo smysl.

    • 14.10.2014  09:20
    Na hraně zítřka (2014)
    odpad!

    Vlastně je to velmi zábavný film, ale základní myšlenka(nemyslím tím strukturu - smyčku - s kterou pracuje film) je úplně debilní. Je to něco, co kdysi zasel Tarantino a divákům už to nepřijde ničím zvláštní. Smrt, která by i v akčním filmu měla divákovi připadat alespoň trochu nepříjemná, je zde atrakcí, která přivádí diváka k zkreslování všech nezbytných hodnot. A film, působením střihu a sci-fi kouzel, vás navádí k domněnce, že je to celé chytře promyšlené a ještě k tomu "odpočinkové".

    • 22.9.2014  22:32
    Ida (2013)
    **

    Velmi průhledný film.

    • 19.9.2014  12:23
    Tři bratři (1981)
    *****

    Někdy i nadměrná sentimentalita očišťuje, když cítíte, že je upřímná. A navíc jsem nemohl spustit oči z vizuální stránky filmu(kamera, scénografie, kostýmy). Tematicky film nemůže zestárnout.

    • 1.8.2014  00:02

    Jen bych dodal, že film je naopak velmi tematicky bohatý, tedy všechna ta otevřená témata spojuje jedno hlavní, které možná ani přesně nedokážu popsat, jen jsem si jistý, že tam je. Vlastně se mi nechce hledat způsob jeho pojmenování, protože všechno se dá nějak pojmenovat. Ale když film dokáže zapůsobit všemi svými možnostmi a vytvořit v člověku dojem, kterému parádně rozumí, není nutné téma okecávat. Věřte intuici, kterou ve vás ten film vytvoří. A o tom možná je ten film. A hlavně mějte důvěru v tvůrce, o to si ten film žádá. To, že film využívá jiných prostředků, než na které je divák ze současných kin zvyklý, má nějaký svůj důvod. To, že se ve filmu hodně mluví, přeci ještě neznamená, že je to ukecaný film. To, že herci neprožívají svoje emoce, přeci ještě neznamená, že špatně hrají. Naopak nevěřte ukecaným kritikám. Dlouho, po shlédnutí působící film.

    • 19.5.2014  12:08
    Hook (1991)
    **

    Není to nebezpečný film, ale pár spielbergovských necitlivých ledabilostí tam je.

    • 2.5.2014  21:26
    Zjizvená tvář (1983)
    odpad!

    Totální exploatace (která se bere neskutečně vážně) made in New Hollywood.

    • 2.4.2014  09:08

    Při sledování jsem si sám na sobě všímal, jak jsem na film naštvaný. Celou dobu mě cosi bránilo vcítit se do postav a vlastně i celého filmu. Přemýšlel jsem nad tím, proč postavy musí být zrovna upíři, přišlo mi to ze strany Jarmusche docela levný.(nemohl jsem se zbavit předsudků) Ale nakonec, a přišlo to teda chvíli až po skončení filmu, se v obrysech objevilo téma, které se najednou začalo zhmotňovat a scény, kterým jsem při sledování nerozuměl, nabyly svého opodstatnění. No, a jestli tohle Jim Jarmusch zamýšlel, pak film přijímám víc než jen pouhou variaci na upíry, a dokonce v něm vidím i naléhavé sdělení.

    • 6.3.2014  09:43
    Touch of Evil (2011)
    odpad!

    Idioti.

    • 2.1.2014  12:59
    Konzultant (2013)
    ****

    Podcenovany film, ktery pouziva dialogy mezi postavami k vypovedi o soucasnem svete. Realiemi a vyuzitim znamych hercu je to hollywoodsky nafouknute, ale nastesti to nevadi. Ti herci tam nejsou sami pro sebe, ale slouzi forme filmu, ktera je musim rict pomerne slozita a vyzaduje divakovu pozornost, trpelivost a spolupraci. Film R.Scotta me po mnoha strankach prekvapil, a manzelcin nasledujici sen o konci sveta s tim ma mozna cosi spolecneho.

    • 19.9.2013  20:19

    Skvěle vystavěné charaktery postav, vtahující atmosféra, drama o hrdosti, možná o přátelství. Vážně? Postavy kapitánů a předních členů posádky mají jakousi lidskost, možná soucit a lítost. Jenže k čemu to je, když pozbývá jakéhokoliv smyslu? Míním tím, že kapitán Jack dokáže na svý lodi být "strhujícím" způsobem spravedlivý, motivující a oddaný své zemi. Pak mu ale vůbec nevadí, a ani o tom nepochybuje(tedy jestli jsem to nepřehlédl), že do krvavého(a zbytečného) boje pošle dítě, aby se naučilo být správným námořníkem a vědělo, co to obnáší, nemluvě o posádce lodi. Dítě se to naučí, pár lidí zastřelí, z posádky zbude polovina, a Jack si myslí, že to bylo šťastné rozhodnutí. A doktor, proč radši nechytal toho kormorána, nakonec chce jenom udělat radost Jackovi, a co vlastní přesvědčení o nesmyslnosti boje? Tak to tehdy chodilo, oceány byly bojišti a hrdost a oddanost byly nejvzácnějšími vlastnostmi. Mám tomu tak rozumět?Kdepak, lidské smýšlení(pohnutky, touhy, strachy) se po staletí nemění. Jack měl prchnout a ukázat opravdové lidství.(mluvím v rovině příběhu - o čem se film snažil mě přesvědčit, ale nedokázal to)

    • 26.7.2013  01:43

    Postavy dospěli k vulgárnosti. Film vlastně říká, že problému, který prožívají oni dva, není možné se vyhnout. Takže, jen generaci 40cátníků(a těsně před, a těsně po) utvrzuje v jakési neodvratitelné rutinně života, která se nutně musí točit jen kolem toho, o čem si ti dva(a ostatní) povídají. A divák je spokojenej, protože to vlastně taky zažívá. Jejej. A to on je spisovatel a ona jeho múza. Takhle exponovana dvojice, ve strednim veku, se dala využít daleko zapamatovatelněji.

    • 17.6.2013  09:56

    Viděl jsem to teda s dabingem. Nevím, snad se nepletu. V některých místech až násilný humor, jakože tlačení na pilu s hláškami, nutnost vyvolat legraci....A tu naléhavost, kterou jsem cítil při sledování Bytu, jsem tu postrádal, i když se tu vlastně daleko více nabízela. Vzpomněl jsem si, je tam jedna mimořádná scéna, která vytváří jakousi naléhavost a je kritická vůči lidskému počínání. Akorát, si na ní divák při první cestě filmem po shlédnutí, nevzpomene.

    • 17.6.2013  09:49
    Byt (1960)
    *****

    Myslím, že v některých scénách, velmi závažný a k vlastní podstatě směřující film.

    • 23.4.2013  21:55

    Doporučuji vidět na plátně a v tichém, od okolního světa odhlučněném kině. (kvůli zvuku i obrazu, jsou pro tento film velmi důležité).

    • 26.3.2013  22:17

    Nesouhlasím s popisem obsahu - je to někde jinde, myslím, že i dál. Dá se souhlasit s první částí věty, ale je to příliš zjednodušující popis. Film nutí diváka přemýšlet o věcech, o stavu věcí, ne je jen popisovat. Tento film je příliš konkrétní na pouhé zařazení do "takovéto kategorie filmů".

    • 18.3.2013  23:56

    Pořád přemýšlím, jakým způsobem na mě Zanussiho filmy působí, a jaké hodnocení vlastně dávat(obvykle váhám mezi 4 a 5 hvězdami). Jde o to, že se Zanussiho filmy nějakou dobu připravují. Čímž chci říci, že je film dlouho klidný, až zdánlivě kinematograficky nezajímavý. Dlouho jsem se nemohl přemluvit k tomu, že je to celé záměr. Teď už tomu věřím. Iluminace byla zřetelnější, u Ochranného zbarvení se čeká ještě o něco déle. K.Zanussi pak přesně ví, kdy realitu začít vytvářet, kdy diváka nechá vylézt na kopec, a pak ho z něj bez přípravy spustí. Není to ale jen uvědomění si toho, jací vlastně jsme, myslím, že Zanussi jde ještě dál.

    • 5.3.2013  22:05

    Hodnotím jen část - ostrov.

    • 16.2.2013  12:42
    Hombre (1967)
    *****

    Film, který na mě působil svým klidem(díky P.Newmanovi). A skvěle napsané dialogy.

    • 10.2.2013  20:15

    Na němou éru, velmi náročný scénář.

    • 17.1.2013  23:33
    Kluk na kole (2011)
    *****

    Chránit citlivost uprostřed reality. (v trochu jiné souvislosti to řekl M.Antonioni).

    • 13.11.2012  22:49
    Chlapec a kolo (amatérský film) (1965)
    ****

    Možná nejlepší film Ridleyho Scotta(tedy neviděl jsem všechny jeho filmy). Natočeno obvzláště vnímavým pohledem. Dnes musí mít film pro R.Scotta velkou cenu.

    • 23.10.2012  00:31
    Teoréma (1968)
    *****

    Přeji všem dojít s filmem až do jeho konce. Bolestný, nezapomenutelný závěr.

    • 3.10.2012  23:02

    Velmi nepředvídatelný film. Stále nevím jestli čtyři nebo pět hvězdiček.

    • 12.8.2012  22:07

    PS divákovi : "Odlož svou pýchu."

<< předchozí 1 2 3 4 5
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace