Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Animovaný
  • Dokumentární
  • Dobrodružný

O mně

Co mám rád?

Jsem rád, že jsem konečně Evropan, takže evropskou kinematografii se vším všudy...
A to počínaje sovětskou velkou trojkou (Sergej Ejzenštejn, Alexandr Dovženko, Vsevolod Pudovkin), přes Larisu Šepiťko, Elema Klimova, Nikitu Michalkova až po současné grandiózní finále tří Alexandrů (Mitta, Rogožkin, Sokurov). Absolutní sovětskou jedničkou je Andrej Tarkovskij, mou hereckou jedničkou je jednoznačně Oleg Menšikov. Mezi axiomy patří, že největší skvosty vznikají v totalitních režimech, Rusům patří dík i za to, že filmové skvosty produkují i v demokratických poměrech - počínaje Nikitou Michalkovem a Ruskou archou konče. Jen houšť a větší kapky...

Od Uralu k poloostrovům: Apeninskému, Pyrenejskému a Skandinávskému:

Filmová klasika par excellence - italská filmová produkce:
Michelangelo Antonioni - Noc, Zatmění, Zvětšenina
Roberto Benigni - Život je krásný
Bernardo Bertolucci - Poslední tango v Paříži, Poslední císař
Luigi Comencini - Chléb, láska a fantazie, Chléb, láska a žárlivost
Federico Fellini - Amarcord, Město žen, Roma

Carlo Lizzani - Kronika chudých milenců, Zbojníkova milenka
Mario Monicelli - Dívka s pistolí, Mortadela
Pier Paolo Pasolini - Evangelium sv. Matouše, Teoréma
Roberto Rossellini - Řím otevřené město, Paisa
Ettore Scola - Tančírna, Zvláštní den
Vittorio de Sica - děti ulice, Zloději kol
Luchino Visconti - Soumrak bohů, Smrt v Benátkách

Mám rád i italský filmový humor, i když ne tolik jako francouzský. Čestnou výjimkou jsou filmy s Monicou Vittiovou - zejména Kachna na pomerančích. Takže mimořádnými filmovými zážitky jsou pro mne filmy Michelangela Antonioniho, snové fantazie Ettore Scoly a Smrt v Benátkách Luchina Viscontiho - předevší díky nadpozemsky krásné hudbě G. Mahlera. V mé diskotéce jeho životní tvorba zaujímá nejpreferovanější a nejčestnější pozici...

Skandinávské filmové poklady:
Victor Sjörström - Vozka
Carl Theodor Dreyer - Utrpení panny Orleánské, Den hněvu
Arne Mattson - Tančila jedno léto
Ingmar Bergman - Léto s Monikou, Sedmá pečeť, Lesní jahody, Mlčení, Šepoty a výkřiky
Lars von Trier - Evropa, Tanec v temnotách
Lasse Hallström - Čokoláda, Casanova.

Slavná Pyrenejská "šestka":
Luis Buňuel - Deník komorné, Viridiana, Skrytý půvab buržoazie
Juan Antonio Bardem - Smrt cyklisty
Mario Camus - Úl
Carlos Saura - Peppermint Frappé, Krvavá svatba, Carmen, Čarodějná láska
Pedro Almodovar - Ženy na pokraji nervového zhroucení, vše o mé matce
Tomas Aznar - Kniha dobré lásky.

Není nic skvostnějšího než sladká Francie a její filmové skvosty...
Nejlepší komedie na této planetě, a to:
Philippe de Broca - Vzali nohy na ramena, Ukradli torzo Jupitera, Afričan
Gerard Oury - Smolař, Dobrodružství rabína Jákoba, Velký šéf, Velký flám
Claude Zidi - Prohnilí, Prohnilí proti prohnilým, Superprohnilí, Hořčice mi stoupá do nosu
Yves Robert - Velký blondýn s černou botou, Návrat velkého blondýna, Záletník
Pierre Richard - Roztržitý, Jsem nesmělý ale léčím se
Claude Vital - Vrátný od Maxima
Francis Veber - Hračka, Blbec k večeři, Drž hubu
Jean Girault - Senzační prázdniny, Domovník, Svatý rok
Edouard Molinaro - Nalevo od výtahu
Jean Paul Rappeneau - Manželé z roku II
Jean Pierre Jeunet - Amélie z Montmatru
a mnoho dalších, na které jsem si nevzpomněl...
Mou komediální jedničkou je naprosto jednoznačně Pierre Richard. Jsem frenetickým obdivovatelem jeho komediálního umění.

A pak francouzská filmová klasika:
Claude Autant Lara - Červená krčma
Claude Berri - Jean od Florety, Manon od pramene
Luc Besson - Brutální Nikita
Bertrand Blier - Buzíci, Studený bufet, Cukr, káva, limonáda
Marcel Carné - Země, odkud přicházím
René Clair - Ďáblova krása, Krásky noci, Velké manévry
René Clément - Bitva o koleje, Cestující v dešti
Henri Georges Clouzot - Mzda strachu
Jacques Demy - Paraplíčka ze Cherbourgu
Jean Delannoy - Hrbáč, Zvoník od Matky Boží
Michel Deville - Benjamin, Předčitatelka
Jean Luc Godard - Bláznivý Petříček, U konce s dechem
Claude Goretta - Krajkářka, Dívka z Lotrinska
Pierre Granier Deferre - Kočka
Claude Chabrol - Řezník, Tiché dny v Clichy
Claude Lelouch - Muž a žena, Cesta zhýčkaného dítěte
Louis Malle - Výtah na popraviště, Kalkata
Claude Nuridsany - Mikrokosmos
Francis Ozon - 8 žen
Jean Renoir - Velká iluze, Výlet do přírody
Alan Resnais - Hirošima, moje láska, Loni v Marienbadu
Claude Sautet - Docela obyčejný příběh
Roger Vadim - A Bůh stvořil ženu, Barbarella
Regis Vargnier - Indočína, Východ-Západ

A samozřejmě moji největší oblíbenci Francois Truffaut a Jean Jacques Annaud a všechny jejich geniální filmy.

A Gerard Depardieu jako nejcharismatičtější a nejvšestrannější herec v dějinách světové kinematografie.

Hrdý Albion - napadají mne okamžitě dva filmoví mágové par excellence:
- David Lean
- Richard Attenborough.

A nejlepší TV seriál všech kontinentů a dob:
Jistě, pane ministře
Jistě, pane premiére

A stejně nedostižné herecké trio - Malcolm McDowell, Peter Sellers a Sir Lawrence Olivier.

Kdyby nedali světu nic víc, bohatě by to stačilo. Pak mne napadá ještě Lindsay Anderson, Ken Annakin, Michael Apted, Clive Donner, John Guillermin, Peter Greenaway, Kenneth Loach, Richard Lester a další časem doplním...

Německo:
Na úsvitu kinematografie absolutní světová špička (Robert Wiene, Friedrich W. Murnau, Fritz Lang, Ernst Lubitsch, Joseph von Sternberg). Pak první a druhá světová válka a několik desetiletí naprostý úpadek. Už od útlého dětství miluji proslulou "muzikálovou" trilogii Kurta Hoffmanna - Hospoda ve Spessartu, Strašidla ze Spessartu a Zlaté časy ve Spessartu. Od těch časů německá kinematografie dávno překročila vlastní stín:
Alexandr Kluge
Rainer Werner Fassbinder
Joseph Vilsmaier
Wim Wenders.

Miluji i představitele české nové vlny - zejména Jiřího Menzela a Věru Chytilovou. Jejich filmy až do pádu totality patří bez nadsázky do zlatého fondu světové kinematografie. Zařadil bych sem ještě nestory českého filmu Karla Kachyňu a Františka Vláčila. Seriálového hitmakera Jindřicha Poláka a mého nejoblíbenějšího scénaristu Vladimíra Körnera. Jak jsem zjistil, oba se v databázi "csfd" netěší příliš velké oblibě a popularitě...

Mám rád asijskou kinematografii - některé opusy mi z hlavy nevymizí nikdy. Jen namátkou Kagemuša Akiro Kurosawy, Balada o Narajamě Shohei Imamury.

Co nemusím?
Maďarskou kinematografii (Meszárosová, Szabó aj.), protože je natolik vzdálená evropským standardům a ideálům, že ji prostě nechápu a nerozumím.

Veškerou americkou produkci pro její plytkost, podbízivost a přemíru nevkusu, neomezenou stupidnost a bulvárnost. A zejména americký nezávislý film pro jeho bezbřehou vulgárnost... Viděl jsem leccos z produkce "made in Hollywood" - zaujal mne ale jediný americký film, na který se za posledních sto let dalo koukat, a tím byl "Přelet nad kukaččím hnízdem" - jenže ten natočil Miloš Forman. Možná se mýlím, ale proto, abych viděl jeden nadprůměrný americký film za deset let, nemusím za stejné časové údobí vstřebat desítky tisíc "hitů" brakové produkce...

PS: Komentovat filmy nemohu - při každém pokusu o test jsem shořel jak papír. A shořím asi pokaždé... Deset otázek testu, které se zabývají jen a pouze americkou kinematografií, kterou absolutně pohrdám! Viděl jsem pár opusů od Chaplina (KIDA považuji za jeho absolutní vrchol), pár děl od. D.W.Griffithe (líbila se mi pouze Intolerance), následují filmy s Gretou Garbo a pak už jen imigranti - Polanski a Forman. Formanovi patří dík za čím dál aktuálnější Vlasy a za transcendentální Přelet nad kukaččím hnízdem. Z ryze americké produkce jsem měl možnost vidět a této příležitosti jsem využil u filmů:
Tramvaj do stanice touha (s nezapomenutelnou Vivien Leighovou)
Plynové lampy (protože Amíci anglický Dickinsonův originál a předlohu zničili)
Někdo to rád horké (absolutně nejlepší americká komedie)
West side story (absolutně nejlepší je cca 10 minutový prolog)
Kam orli nelétají (doporučuji mozek odložit do formalinu - "pohádka" o tom, jak 5 agentů přemůže cca 5.000 německou přesilu, je nad mé chápání)
V kómatu (interesantní námět a scénář)
Titanic (nadprůměrně hodnotím veškeré trikové sekvence)
Pearl Harbor (asi na námět Rosamunde Pilcherové)

Pokud si na nějaký film ještě vzpomenu, doplním a aktualizuji...

Kdybych tak tady našel spřízněnou duši??? Procházím postupně všechny uživatele databáze a pořád se opakuje to samé: Matrix, Kill Bill, Simpsonovi, Star Wars a pořád dokola...

Chtěl jsem ještě doplnit o vlastní žebříček nejlepších filmů. Vypadal by asi takto:

Válečné filmy:

1. Nepřítel před branami

2. Příliš vzdálený most

3.  Most

Dramata:

1. Doktor Živago

2. Život je krásný

3. Ztracen na Sibiři

Romantické/zamilované:

1. Doktor Živago

2. Francouzova milenka

3. Anglický pacient

Komedie:

1. Kachna na pomerančích

2. A co dál, doktore

3.  Dr. Divnoláska aneb jak jsem se naučil mít rád atomovou bombu

Komedie na téma nevěra:

1. Nebožtíci přejí lásce

2. Hra pro čtyři

3. Záletník

Muzikály. příp. hudební:

1. Země, odkud přicházím

2. Vlasy

3. Starci na chmelu

 

 

 

 

 

 

Ovládací panel
9 bodů

Reklama

Reklama