Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Krimi
  • Akční

Recenze (401)

plakát

Kuratorium (2022) (TV film) 

Výborný dokument, který dokazuje, že namísto výroby filmů o 2. světové válce, které donekonečna přežvýkavají tisíckrát viděné fotografické a filmové záběry a rekapitulují mnohokrát řečené lze pořád natočit originální počin. Vyzrálé formou i obsahem, sympaticky objektivní v autorském komentáři.

plakát

Make Way for Tomorrow (1937) 

Jakoby tento nestárnoucí film předznamenával neorealistické uchopení obdobného tématu minimálně v poválečném Umbertovi D. Ale to téma - nevyhnutelná "přebytečnost" staré generace a nevděk generace nové - je evidentně věčné. Nemusíme jít až ke Králi Learovi, s geniální nadčasovoství ho zachytil třeba i náš mistr Neruda. Vzpomínáte? "Dřevo ukradl jsi v panském lese / komu děláš z něho koryto?" / "Dědovi; - již se mu ruka třese, / nádobí už všechno rozbito." / "Nauč mne to!" - "Vida toho kluka, / nač by tvá to ruka uměla?!" / "Až se tobě třásti bude ruka, / koryto ti synek udělá!"

plakát

Fall of Eagles (1974) (seriál) 

Vynikající historický seriál BBC z legendární papundeklové televizní éry, kdy scénář, herecké výkony a (divadelně úsporná a okázalou výpravou ostentativně pohrdající) režie byly vším. Fall of Eagles je nicméně spíše než klasickým narativně pevně svázaným seriálem typu Já, Claudius řetězcem relativně volně propojených 13 samostatných inscenací pojednávajících o několika klíčových epizodách ze života tří významných evropských monarchií, které vystupují jako jakési reprezentativní výjevy podávající zprávu o "duchu doby". Dalším charakteristickým rysem tohoto seriálu je jeho až úzkostlivé lpění na historicky doložitelných faktech: Žádné apokryfní příběhy ve stylu Daňkových Hříček o královnách tu tedy nečekejte - jakkoliv je autorská licence v líčení některých událostí i osob i zde evidentní (a nevyhnutelná). Hlavní devizou tohoto díla jsou ovšem každopádně mistrovské herecké výkony staré školy: Barry Foster jako německý císař Vilém II., Charles Kay jako ruský car Mikuláš II., ale především Patrick Stewart jako Lenin - jsou nezapomenutelní. Všichni tři jmenovaní (pochopitelně za vydatné pomoci autora) zobrazují uvedené historické figury mimořádně plasticky a nejednoznačně, zcela mimo prvoplánovou karikaturu. Například Stewartův Lenin je (mimochodem v souladu s historickou skutečností, nakolik můžu soudit) portrétován jako člověk velmi entuziastický, pracovitý, energický, organizačně a strategicky mimořádně schopný, charismatický - ale také despotický, arogantní, bezskrupulózní, nezdravě ctižádostivý a sebestředný. A tak mimochodem charakterově ne zcela nepodobný Stewartově později nejslavnější roli - totiž kapitánovi USS Enterprise Jean-Luc Picardovi ze seriálu Star Trek: Nová Generace. :-)

plakát

Milostné písně (2013) 

Civilní, inteligentní, přirozeně působící, skvěle zahraná "bytová" konverzačka, při níž si člověk matně vzpomene, jak skvělé filmy se tu na podobném principu točily před půl stoletím.

plakát

Tři mládenci od benzinu (1930) 

Vynikající anarchistický muzikál/opereta (resp. současně parodie na oba zmíněné žánry a jejich stereotypy: "Pořádná opereta přece potřebuje finále!") srovnatelný druhem humoru třeba s Clairovým Ať žije svoboda! Není divu, že šlo o jednu z nejúspěšnějších komedií Výmarské republiky a současně o jakýsi nedostižný komediální vzor tamtéž.

plakát

Temný dům (2009) 

Pominu-li silnou tradici polského "kina morálního neklidu", zdá se mi, že zde nalézám zejména významnou inspiraci některými ruskými uměleckými díly kritizujícími společenské poměry. Počínaje - z hlediska tématu - literárními velikány 19. století, kupříkladu A. P. Čechovem a jeho povídkami jako Pavilon č. 6 (viz. také vynikající česká filmová adaptace pod jménem Archa bláznů) či Švédská zápalka (i v níž přijíždí policejní jednotka vyšetřovat zločin na odlehlý statek, kde místo vyšetřování chlastají vodku), až - zhlediska tématu i zpracování - k moderním filmovým dílům lidí jako Tarkovskij (symbolismus, rozklad jako téma a statické záběry postavené na vnitrozáběrové režii ve Stalkerovi), Zvjagincev (Návrat) a nejsilněji snad v poslední době Balabanov a jeho Gruz 200 - což je film Temnému domu podobný v mnoha ohledech: Děj zasazen do poměrů reálného socialismu 80. let 20. století naturalisticky zobrazuje všeobecně panující beznaděj, pokrytectví, zvůli, kariérismus, zvrácenost, násilí, sex a chlast. Inspirační zdroje, když už jsem u nich, se však jistě dají hledat i mimo Rusko - kupříkladu v některých násilím prodchnutých filmech bratří Coenů (Zbytečná krutost, Fargo) nebo v nedávném dánském Ukrutně šťastni (v poměrech malého městečka všichni lžou, smilní, vraždí a kradou, všichni o všech všechno vědí, ale nikdo nic neřekne). - P.S. Diskuse s režisérem po filmu odhalila, že Temný dům oplývá náboženskými symboly (které mé necvičené oko ateisty-ignoranta neobjevilo). Konec filmu, včetně skvělého posledního celkového záběru z jeřábu prý symbolizuje oltářní triptych: Život, smrt, (znovu)zrození.

plakát

Šest žen Jindřicha VIII. (1933) 

Nejen vynikající suchý (a často velmi cynický) anglický humor sluší této klasické erotické komedii, která zahájila jedno ze slavných období britské kinematografie. Vedle propracované výpravy a opakovaně nápaditého užití montáže (zejména co se match cuts a paralelních střihů týče) filmu zřetelně dominuje gargantuovská postava Charlese Laughtona. Jeho bohémský, nenažraný, ješitný, živelný, dětinský a mohutně se smějící Jindřich VIII. - je k nakousnutí.

plakát

Stage Door Canteen (1943) 

Velmi nezvyklý a současně velmi půvabný film. Jde o jakousi podivnou směsici fiktivního příběhu, hudebního dokumentu a vojenské propagandy. V zásadě zápletka pojednává o tomto: Několik mladých (fiktivních) vojáků dostane opušťák v New Yorku těsně před odvelením do zámoří. Vydají se do reálně (tedy i mimo fikční svět) fungujícího podniku Stage Door Canteen, jakéhosi vlasteneckého válečného kabaretu, kde dostanou zdarma najíst a každému je přidělena - ovšem za dodržení několika přísných pravidel, které zejména znemožňují intimní kontakt - jako společnost krásná (fiktivní) dívka. Vojáci prožívají v průběhu filmu s dívkami své romance - a přitom jsou svědky mnoha scének a hudebních čísel, které se odehrávají na jevišti podniku, a v nichž slavní interpreti reprezentují sami sebe. Tyto scénky a hudební čísla jsou přitom vynikající kvality - a vypíchl bych alespoň vystoupení orchestrů Counta Basieho a Bennyho Goodmana, scénku skvělého mně neznámého kominka-břichomluvce či píseň Ethel Mermanové. Všemi hudebními i nehudebními čísly, jakož i (převážně velmi zdařilými a břitkými) dialogy fiktivních postav se přitom vine jednoznačný silně vlastenecký (a často krvežíznivý) podtón. Jsme tak svědky žertovné písně o střílení do Japonců, písně o budoucím triumfálním pochodu Američanů Berlínem nebo dojemně naivní manifestace solidarity se spojenci ze Sovětského svazu a Číny. - Stage Door Canteen rozhodně není film, který by fascinoval hereckými projevy (řada je jich naopak dosti chabých), vynalézavou montáží či jízdami kamery. Ale nese určité, velmi silné a krásné nostalgické kouzlo dávno zašlých jazzových časů, plných autentického patriotismu, obdivuhodného sebeobětování a solidarity.

plakát

Rejs (1970) 

Natočeno ve stejném stylu a ve výsledku stejně geniální jako první Formanovy filmy vzniklé v Československu. Rejs pak připomíná zejména Hoří, má panenko: Stejně jako ve Formanově filmu, i zde se postavy chystají zorganizovat společenskou událost - místo soutěže krásy na hasičském bále jde o oslavu narozenin na výletní lodi - a tento proces odhaluje obdobné (mírně alegoricky motivované) charakterové vady zúčasněných: tvůrčí a rozhodovací impotenci, trapnost, znuděnost, užívání prázdných floskulí, manipulativní sklony... A stejně jako u Formana je to hrozná sranda.

plakát

Uslyšte můj křik (1991) 

Působivá dokumentární rekonstrukce a výpověď o sebe-upálení "polského Palacha" Ryszarda Siwiece. Snímek s obdivuhodnou otevřeností i víceznačností a bez zjevné autorské manipulace odpovídá na důležité otázky: Kde, jak a proč se upálil? Jaktože o jeho činu, na rozdíl od činu Palachova, téměř nikdo neslyšel ani v samotném Polsku? Co si o Siwiecovi mysleli jeho nejbližší příbuzní a přátelé, jak reagovali očití svědci protestu? Byl Siwiec šílenec, anarchista, svatý muž či dokonce vzor hodný následování? A byla jeho nakonec dokonale ututlaná obět zcela marná? - Silně kritický film "Uslyšte můj křik" významně narušuje vžitý mýtus o hrdinném a vzdorujícím polském národu, který je často porovnáván s mýtem o zbabělém národu českém.