Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Animovaný
  • Drama
  • Akční
  • Krátkometrážní

Recenze (501)

plakát

Velký souboj (1972) 

Povedené herecké výkony (s výjimkou Phillippa Wermeera) a dobrá hudba nemohou vynahradit slabý příběh, u kterého máte dojem, že nic nového nepřináší. Celkově neurazí ani nenadchne.

plakát

Spalující touha (1999) 

Zjevně jsem film nepochopil. Celé se to vleče s pocitem nudy a náhodných rozhodnutí Billa.

plakát

Olověná vesta (1987) 

Dost síla. Po drsném výcviku na základně následují velmi realistické záběry z bojiště. Přesto, že tam nevidím nějaký přesah, závěr je hodně silný.

plakát

Black Books (2000) (seriál) 

Velice povedený seriál. I když knihkupectví vypadá jako málo podnětné prostředí, nakonec je skvěle vyždímáno. Chemie mezi hlavními postavami funguje fantasticky a šílený Bernard je úžasný.

plakát

Barry Lyndon (1975) 

Rozmáchlý příběh fascinující svou epičností. Povdely se exteriéry, interiéry i kostýmy a některá hudba (hlavně Sarabande od Händela). Barry působí velmi důvěryhodně, ale vypravěč a některé scény (např. s dýmkou) zcela rozporují dosavadní průběh a činí Barryho velmi nekonzistentním. Dokonává to pak absurdní scéna, kde Barrymu prasknou nervy. Ve vrcholné scéně pak absurdně zahodí svou šanci. Rušivé bylo i předchozí oznamování vypravěče, co se stane, a vysvětlování různých příčin příběhu. Ve filmu snad není žádná kladná (sympatická) postava, i lady Lyndon na konci filmu stále zůstává pod vládou mužů.

plakát

Mechanický pomeranč (1971) 

Nemám z filmu takový dojem, jaký bych asi měl mít. Alexovi půl filmu nevěřím (zejména s Biblí se zdá mimořádně pokrytecký) a i po propuštění ho nevnímám jako oběť. Přijde mi, že snaha ostatních o pomstu nesouvisí s prodělanou léčbou. Ano, sice se stane obětí politických her, ale to není oběť v pravém slova smyslu. Alexova proměna je fascinující, ale celkově se zdá, že směsice různých scén a žánrů jen obtížně funguje pospolu - Alexe celý film sledujete s chladným odstupem.

plakát

Mavka: Strážkyně lesa (2022) 

Spoilery. … „Avatar smíchaný s Benjaminem Buttonem,“ okomentovala spoludivačka. K tomu bych doplnil i stylově inspiraci Princeznou zakletou v čase. Je to především romantika s prvoplánovou zápletkou. Ale pojďme postupně – v úvodu je převyprávěná příhoda ze starých časů – tyto sekvence jsou udělané jednoduchou sekanou animací, velmi to ozvláštňuje. Následuje úvodní scéna ze „současnosti“, kdy „kamera“ letí lesem, zatáčí nad potokem, což je prostě fantastické, nádherné přírodní scenérie – to je na filmu to nejlepší. Poznáváme Mavku, která se ještě v zimě probouzí a přivádí do kraje jaro – kam šlápne, tam taje sníh a rostou a rozkvétají květiny. V bílých šatech s kytičkami a zelenými vlasy se zdá, že ona představuje jaro. Zanedlouho se objevují další tři dívky – modrá (ve vodě mezi krami), žlutá a zelená, což nasvědčuje na zimu, léto a podzim, byť je samozřejmě zvláštní, proč je podzim zrovna zelený. Bohužel, brzy se ukazuje strážce lesa, který oznámí svůj konec a volbu nového a v tu chvíli vám dojde, že strážkyní se stane Mavka (viz český překlad názvu – opravdu nešťastné!) a notný kus filmu je nuda bez napětí. Mezitím vyjde najevo, že ty tři dívky jsou nymfy a s ročními obdobími to nemá nic společného. Mimořádně naivní Mavka se zamiluje do člověka Lucase a je naprosto nesmyslně zvolena strážkyní (bude zase celou zimu spát?). Tady jsou zajímaví čtyři velcí duchové elementů, byť má každý statickou tvář. Nejsilnější je oheň (hurá) a později pak zemní element sehraje významnou roli! Po volbě se odhalí podvod, že Lucas byl na volbě v přestrojení a Mavka okamžitě zneužívá svou nově nabytou moc k tomu, aby ho zachránila. Lucasův strýček nejen že se uzdraví, ale ještě naprosto nesmyslně chytí padající sekeru a mimoto ještě ztratí šediny – hm, zajímavý „lék“. Pak se Mavka jako nová strážkyně místo ochrany lesa se vydá do světa lidí? Jako cože? Kašle na celý les, protože se hloupě zabouchla – po ní potopa. Po návratu se projevuje její nerozhodnost, kdy všichni duchové čekají na její rozhodnutí, ale ona zdrhne. Duchové mezitím sami začnou bojovat. Lucas se mezitím topí, dokonce i ve vodě ztratí vědomí a potopí se, ale přežije. :-( Konečně něco dít se začne, když si Mavka nechá dát jiskru vzteku a dělá ohnivé tornádo! Ale Lucas ji zachrání hudbou a tím se poruší její slib, který asi nic neznamená. :-( Nejvtipnější scéna je jednoznačně padající lustr, ale jinak to tedy komedie není. Celkově je to dechberoucí podívaná s nádherným lesem (ale opravdu nádherná!) a velkolepou hudbou. Příběh je slabý, s některými nesmyslnými příhodami, a bohužel se zdá, že u postav je animace slabší – animátoři šetřili počtem snímků a místy se to zdá až lehce trhané. Navíc se podivně lehounké poposkakování postav zdá až příliš počítačové. Z postav jsou nejzajímavější dva bratři, ale jinak ani hlavní záporačka není moc démonická a metrosexuální kadeřník vydávající se za špióna tam nesedí vůbec.

plakát

Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu (1964) 

Za komedii bych to neoznačil. Celkově je to spíše drama, závod s časem, s perfektně stupňovaným napětím, jinak se mi to ale moc nelíbilo. Buck tam působí strašně psychopaticky a příliš smyslu tam nedává Dr. Divnoláska. Závěrečný návrh do děje také nezapadá, dokonce poněkud podrývá dosavadní vyznění.

plakát

Mezi živly (2023) 

Spoilery. ... Film hodně doplatil na míchání žánrů. Ani v jednom však není dobrý. Nejdřív se to tváří jako jakési existenciální drama, kdy ohňové přijdou do nového prostředí a snaží se nějak uchytit. To se nakonec i podaří. Tahle linie samostatně zjevně není dostatečně nosná. Přitom to ve spojení s druhou, iniciační linkou (a i sci-fi linkou), mohlo vydat na pěkné dílo v kratší stopáži. Iniciační linka tam přidává drama - podaří se Jiskře zvládnout emoce a jak to dopadne s předáním obchůdku? Bohužel tady je to zcela nezvládnuté. Asi čtyřikrát se rozmyslí, jestli chce, nebo nechce prodávat, vypadá jak schizofrenní. Nakonec emoce zvládne, ale prodávat pak už stejně nechce... Neskutečně zmatené. Přitom záchrana obchůdku před zavřením tam docela přidává napětí a pěkně funguje k první linii. Sci-fi linka je to, co na filmu lákalo nejvíce - vztahy mezi elementy. Zde to je skutečně místy zajímavé. Oheň, vzduch i voda mají své supercool schopnosti. Obrovské zklamání je však země - co komu udělala? Jejich největší schopnost je... že roste kytka v podpaží. No cože? Občas tam někomu roste koruna stromu, ale to je patrně spíš nešťastná náhoda, nebo mají milenci sklizeň jablek ze svých korun - aha? Přitom to mohli krásně využít, nějak hýbat půdou, prohrabat se někam, nevím. Už od pohledu jsou to ale ti největší joudové v čele s nějakým polosenilním mezišéfem na magistrátě a tím "frajírkem" s kytkami, o kterém už řeč byla. Živlově byl nejlepší asi výlet do botanické. Bohužel to ale naprosto totálně selhává v další linii, romantické. Naprosto prvoplánově je od začátku jasné, jak to dopadne, hlavně ale jak se může dotýkat oheň vody? Celý film se oheň chrání vody, kdykoliv je pocákán, něco mu upadne a musí si přiložit, aby se rozhořel. A pak najednou jim dvěma to funguje? Tedy překvapení to dějově samozřejmě není, ale je to prostě absurdní a nesedí to tam. Nehledě na to, že ten vodák je hrozný jouda a naprosto se k ní nehodí, je asi tak třikrát tak větší ve všech směrech než Jiskra. Půl filmu tam obě postavičky přehrávají (uvědomuji si, že to prohlašují o animovaných postavičkách...) a slintají po sobě, pak nastane fáze, kdy asi během 15 minut si to Jiskra třikrát rozmyslí, trapné pronásledování matkou a trapná návštěva u tchýně, kde se ukáže, že mamánek vodák podrobně referuje mamince, a nesmyslné slzy Jiskry. Vrchol všeho je naprosto absurdní oslava. Při potopě vodák konečně umírá a s nadějí doufáte v úlevu v podobě konce filmu s důstojným smířením a návratem Jiskry do obchůdku, kde by třeba mohla postupně zkusmo začít prodávat skleněné výrobky. Plané naděje! Nastává naprosto nesmyslný happyend, kdy vodák vstane z mrtvých jako Ježíš Kristus, na jeho obnově se podílí dokonce i otec. Odjezd do nějaké sklárny, protože najednou z jedné návštěvy u tchýně našla smysl života? A mamánek s ní? Na konci filmu je pak jediný silný okamžik, a to uklonění se Jiskry a dcery, ale je to takové izolované. Titulkové scény s mimořádně úspornou animací jsou pak téměř nekoukatelné. Celkově je to tedy dost zklamání.

plakát

Lolita (1962) 

Zdá se to takové slabší, bez erotiky, vlastně je to spíš studie o šílenství Humberta, který se čím dál tím více podobá Charlottě. Samotná osoba Lolity se zdá poněkud vedlejší a její nízký věk není tak významný, nadto je dost nevypočitatelná. Asi šlo téma zpracovat lépe.