Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Krimi
  • Animovaný

Deníček (3)

Festivaly Febio a Jeden svět

Nedávno jsem zhlédl dva filmy na filmovém festivalu Febio a jeden film na festivalu dokumentárních filmů Jeden svět. K tomuto dni mi také stále chybí třináct hodnocení do dvou set, a tak se k těmto filmům vyjádřím zde. Nejdříve ale něco krátce k samotným festivalům.

Jeden svět je, jak jsem již zmínil, festival dokumentárních filmů. Jeho atmosféra je o něco více "komorní," to ale v tomto případě nemyslím tak, že by tam bylo málo lidí. Na promítání jsme museli přijít o docela dlouho dopředu, abychom se dostali k nějakým dobrým místům. Když odcházeli diváci předchozího filmu, tak v malinké vestibulu kina kina Světozor vznikla obrovská tlačenice lidí, kteří naopak chtěli dovnitř. To všechno jen proto, že se nedali koupit místenky. Zato na Febiu (oba filmy byli promítány v Cinestaru na Andělu) se ještě víc lidí vešlo naprosto komfortně. Personál obou festivalů byl příjemný, ale bylo vidět, že organizačně byl mnohem povedenější Febio fest.

 A nyní bych přešel k hodnocení jednotlivých filmů.

The Bad Kids - Jeden svět: Dokument o speciální škole pro "nepovedené" děti, které vyrůstají ve špatných finannčních i psychických podmínkách. Musím uznat, že takto povedených dokumentů jsem moc neviděl. Asi tak dva celkem. Zajímavé proložení příběhů jednotlivých žáku s rozhovory s vyučujícími dělá z filmu záživné dílo. Film člověka také přiměje přemýšlet o tom, jak se asi studenti školy Black rock cítí.

A Monster Calls - Febio Fest: Emotivně silný příběh mladého šikanovaného chlapce, kterému umírá vlastní matka, je v tomto až skoro pohádkově ztvárněném filmu naprosto skvěle zaznamenám. Málo kdy se mi stane, že by mne film přímo dojal, ale tento to dokázal. Výborné zpracování, výborný příběh a skvělý scénárista. Patrick Ness děj filmu ale nevymyslel sám, byl pouze požádán aby jej dotvořil a vhodně zpracoval. S nápadem přišla Stobhan Dowd, žena postižená rakovinou stejně jako matka hlavního hrdiny. Umřela dřív, než stačila knihu dopsat.

La loi de la jungle - Febio Fest: Jednoduše blbost.Tato francouzská komedie z tropického prostředí má sice skvělou a vtipnou myšlenku, ale to zpracování bylo děsné. Ano, občas jsem se zasmál, ale proč se snažit za každou cenu do každé vteřiny nacpat laciný vtip a proč film zkazit zcela nesmyslným střihem? Konec konců, u takové frašky se asi není čemu divit. Ty dvě hvězdičky, které jsem mu dal, si film zaslouží, ale do kina na to nechoďte.

Festivaly Febio a Jeden svět

V kině na Příchozí

Ještě nemám možnost psát recenze filmů a proto jsem se rozhodl vyjádřit svůj názor na film Příchozí zde. Fylozoficko-psychologický dramatický thriller, odehrávající se zřejmě v současnosti, poskytuje v dnešní době populární příběh o obyvatelích jiné planety avšak ze zcela jiného úhlu pohledu. Film se zaměřuje na lingvistickou stránku přicházejících mimozemšťanů. Tedy to jak bychom s nimi hypoteticky komunikovali. Objevuje se zde velmi důležitý odkaz na Sapir-Whorfovu teorii. Doporučuji si tedy o ní dopředu něco málo přečíst.

Tento film na mne zapůsobil opravdu dobře. Je to jeden z mála filmů o "mimozemšťanech," který dává smysl, všechno do sebe zapadá a je velice zábavný. A filmů, které by za hlavního hrdinu měli lingvistu a ne nějakého svalnatého a hloupého "supermana," také není moc. Jen bych roli Jeremyho Rennera nahradil někým jiným. Tento herec se hodí do akčních a jednoduchých filmů a ne do takto inteligentního díla. 

V kině na Příchozí

Nejlepší filmy?

Před nedávnem jsem se zaregistroval zde, na ČSFD a rozhodl jsem si pustit všech 20 nejlépe hodnocených filmů, abych si doplnil základní znalosti. Narazil jsem však na fakt, že někteří hodnotící dávají filmu hodně bodů jen proto, že je recenzenti před nimi také zhodnotili dobře. Některé filmy, které jsou v první dvacítce nejsou ani nijak zvláště povedené. Například film Sedm nepřinesl ani ve své době žádný nový nápad. Je to vlastně úplně stejný detektivní film jako ostatní, jen má hvězdné obsazení. Ano je to dobrý film, ale proč je lépe hodnocený než ostatní i lepší detektivní filmy? A proč se dává přednost starším filmům před novými? Například Sherlock od BBC má nižší hodnocení, ale je mnohonásobně více promyšlený a zpracovaný. Chápu, že filmaři mají v dnešní době lepší techniku, ale možnosti propracování příběhu jsou stále stejné. Tak proč hodnotit lépe staré filmy, než nové? Tohle je jen můj názor na zpracování některých filmů a logiku hodnotících. Respektuji, že každému se líbí něco jiného.

Nejlepší filmy?