Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Akční
  • Horor
  • Drama
  • Dobrodružný

Obsahy (2)

The Gorgon

The Gorgon (1964)

Hammer Film Productions (cca 1950 – 1970) dali v tomto „gotickém hororu“ dohromady tehdejší filmové hvězdy Petera Cushinga a Christophera Lee s režisérem Terencem Fisherem.

Děj se odehrává v osamocené, blíže neurčené vesničce. (Podle přileb a uniforem místních strážců pořádku je to nejspíše někde v Prusku.) Příběh filmu začíná smrtí modelky a milenky mladého malíře Heitze, která je v lese nalezena zkamenělá. Místní lékař, Dr. Namaroff (Peter Cushing), se snaží - v této fázi filmu celkem nepochopitelně - vše zaretušovat a přesvědčuje úřady, že na vině je její milenec. Ten je zakrátko nalezen v lese oběšený. Profesor Heitz (Michael Goodliffe) přijíždí, aby záhadě přišel na kloub a svého syna očistil. Jeho krátké pátrání končí opět smrtí – a jak jinak než petrifikací... Ještě než se změní v kámen, stačí napsat dopis svému druhému synovi, Paulovi, pracujícímu v Lipsku na univerzitě (Richard Pasco). Ten po příjezdu z dopisu vyvodí, že vrahem je Megera, jedna z mýtických starořeckých Gorgon, žijící v zámku nad vesnicí. Po příjezdu Paul potkává Heitzovu asistentku Carlu Hoffman (Barbara Steel), kterou Heitz za ním poslal, aby ho špehovala, což nicméně padouchovi nevyjde, neboť oba mladí lidé se do sebe zamilují. Spletitá situace vyžaduje nutné posily, a na scénu se konečně dostává profesor Meister (Christopher Lee), Paulův šéf z Lipska, který přijíždí Paulovi na pomoc. Což se posléze ukáže jako dobrý nápad, protože jeho geniální mozek si vše spojí dohromady a Meister vydedukuje, kdo je Megera a jakéže to strašné tajemství tutlá Dr. Namaroff. Film pak rychle spěje ke svému nešťastnému konci (orig. unhappy ending).

Zajímavá je konfabulace autorů filmu, kteří mytologickou Megeru nekompromisně zařadili mezi Gorgony – i když chudák nebyla Gorgona, nýbrž Erinye – a její jedinou podobností s Gorgonami je jedovaté klubko hadů namísto vlasů.

Probuzení

Probuzení (1980)

Probuzení (The Awakening, 1980) je v historii v pořadí již několikátou filmovou adaptací povídky „The Jewel of Seven Stars“ od Brama Stokera (1917). Od předchozích zfilmování (např. Blood from the Mummy´s Tomb od Hammer Films, 1971) se liší především vyšším budgetem, který ovlivnil hvězdné obsazení (Charlton Heston) a scény natáčené přímo v Egyptě (na rozdíl od hammerovské mumie, která zřejmě vznikla převážně v Shepperton Studios v Middlesexu.

Americký archeolog Matthew Corbeck (Charlton Heston) je v Egyptě na archeologických vykopávkách společně se svou těhotnou ženou Anne (Jill Townsend). Jeho žena poměrně špatně snáší fakt, že tráví své těhotenství sama uprostřed pouště zatímco její muž je po většinu dne na vykopávkách se svou pohlednou asistentkou Jane Turner (Susannah York), se kterou se snaží nalézt hrobku „zapovězené“ egyptské královny Kary, proslulé svou krutostí (incest se svým otcem a jeho následný, Karou způsobený rigor mortis a slib zabité Kary, že se v budoucnosti vrátí v obnoveném těle). Hrobka je nalezena a Anne Corbeck je s těhotenskými komplikacemi odvezena do nemocnice v Kairu. Matthew se na ni sice přijde podívat – ale když na místě zjistí, že by byl v nemocnici k ničemu (Anne je na nemocničním lůžku zcela mimo), odjíždí – přes vyčítavé pohledy nemocničního personálu Kadiry (Miriam Margolyes) zpět ke svému životnímu objevu (hrobce Kary). V okamžiku otevření sarkofágu dítě (které Anne mezitím potratila) znenadání na porodním sále ožívá. Zlovolný duch královny Kary se zcela nepochybně převtělil do Corbeckovy dcery Margaret (Stephanie Zimbalist).

Po této „ouvertuře“ se přesouváme v čase o nějakých cca 20 let dále – Matthew již nežije s Anne, ale se svou bývalou asistentkou Jane (kdo by to byl řekl?), a Margaret je dospělá. Nicméně, pravda (o tom, kdo je uvnitř rozkošné Stephanie Zimbalist) musí být objevena a znovuzrozená Kara musí být zničena. To, že před závěrečnými titulky filmu, silueta Kary převtělená v Margaret (Stephanie Zimbalist) odchází na pozadí Londýna do světa, aby nám to všem „zpříjemnila“, berte jako osobní selhání Matthewa Corbecka (Charlton Heston) a všech dalších zúčastněných „rytířů dobra“.

Zajímavé je, že většina Angličanů nemůže přijít Awakening na jméno a vyzvedá do oblačných výšin Blood from the Mummy Tomb. A to i přesto, že natáčení Awakening bylo převážně v britských rukou – např. celý casting byl britský. Vyčítána je mu např. přílišná inspirace filmem Omen (1976).

Reklama