Režie:
Vladimír ČechScénář:
Jiří MarekHudba:
Dalibor C. VačkářHrají:
Karel Höger, Josef Bek, Otomar Krejča st., Oldřich Nový, Eva Kubešová, Josef Beyvl, Jaroslav Vojta, Svatopluk Beneš, Helga Čočková, Zdeněk Dítě (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Alibi na vodě navazuje postavami kriminalistů Tůmy a Líbala na předchozí dva filmy režiséra Vladimíra Čecha 105% alibi a Kde alibi nestačí, v nichž alibi podezřelých hrálo hlavní roli. Děj třetího záhadného případu je zasazen do atraktivního prostředí filmařů a manekýnek. Režisér Konrád chce natočit pátrání policistů v novém kriminálním filmu experimentální dokumentární metodou. Na opuštěném hausbótu na přehradě nechá „zmizet“ svou hrdinku a tajně natáčí práci policie. Pokus však skončí tragicky, dívka je skutečně zavražděna. Všichni podezřelí mají alibi, zde doslova „na vodě“. Řešení případu je však velmi vtipné a originální. Kromě Karla Högera a Josefa Beka v rolích vyšetřovatelů se ve filmu setkáme i s Oldřichem Novým v roli fotoreportéra, Otomarem Krejčou jako režisérem Konrádem, dále s Jaroslavem Vojtou, Svatoplukem Benešem a Josefem Beyvlem. (Česká televize)
(více)Recenze (102)
Není to tak dobré jako předchozí film, ale pořád je to nadprůměrná detektivka se spoustou podezřelých, spoustou zajímavých nápadů a také humorem. Ten tentokrát není tak zjevný, ale pod povrchem je přítomen až překvapivě často. Ať v obsahu nebo ve formě. A častěji než by se mohlo zdát si v nenápadné ironii utahuje dokonce i ze socíku a doby, ve které se odehrává. Höger s Bekem už jsou dokonale sehraní a jejich vzájermné špičkování je stejně zábavné jako jejich rozplétání složitého propletence vztahů a zdánlivě neprůstřelných alibi. Zatímco Krejča si drží styl až do závěrečné klonfrontace, Olřich Nový, po celý film výborný, se tím posledním přehnaným výstupem poněkud shodil. Nic to však nemění na tom, že z českých filmových krimi "sérií" patří 3x Alibi k těm nejlepším. ()
Jistěže jste měl výhrady. Jste odborník. A odborník musí mít výhrady aby dokázal, že je odborník. Vyvrcholení trilogie v duchu stupňování nadsázky až na samou hranici únosnosti žánru. Jestliže série začínala jako celkem solidní, vtipná detektivka (105% alibi), pokračovala neobvykle přímým mrkáním na kameru (Kde alibi nestačí), končí jako cosi, co jsem shodou okolností viděl celkem nedávno, Truffautova Americká noc, jakýsi nepřiznaný pseudo-dokument o natáčení filmu, jímž náhodou probíhají esembáci s tvářemi Josefa Beka a Karla Högera. Posun se projevuje opakovaným angažmá stejných herců ve nových vedlejších rolích [Menšík, Nový], ideologicky uvědomělým laškováním na téma cinema verité v detektivním žánru - film je filmem o případu, který vzešel ze záměru natočit pravdivý film, a jakýmsi odpolicajtěním ústřední dvojice vyšetřovatelů. Chápate, jaká je škoda, že se právě tento výslech nenatáčí?! Leccos z toho, co dělá dodnes tuto sérii divácky atraktivní, přetrvává. I nadále jde o amalgám dobově poplatné satiry, zločiny samozřejmě vyvěrají z buržoazních nešvarů, ústících až k vraždění, s překvapivě drzými výpady proti témuž: Pánové, dnes je riskantnější fotografovat oblečené laureáty než svlečené ženské... Buddy jiskření mezi oběma hlavními představiteli je nevyčerpatelné. Jasné nicméně je, proč už další díl nevznikl - vytyčeným směrem to dál jít nemohlo. Jak jste strávil včerejší odpoledne? / Blbě. V kinu. ()
Tuhle detektivku miluju. Výborní herci,výborná atmosféra a elegantní záporák pan Nový.Nečekaný konec. Tipovala jsem úplně někoho jiného. A ejhle,život je plný filmových překvapení. Na tomto filmu nevidím žádné negativum. Pan Nový sice už starší,ale pořád má v sobě eleganci a šarm. Karla Högera mám ráda pro jeho charisma a jeho hlas,který k nám promlouval z večerníčků. Pro mně nostalgie starých časů udělala svoje. Líbila se mi nenucenost obou kriminalistů, žádný já jsem nadřízený a ty podřízený. Sehraná dvojice,která spolu i tráví občas večery grilujou kuřátko,pijou činzánko,čekají na dámskou návštěvu a místo ní zazvoní dvojice hňupů,kteří touží po Kubalčíkovi. Ten zamrzlej úsměv obou herců,když otevřou dveře je nepopsatelný. Jediná postava která mi byla nesympatická je dědek z muzea,co mu patří hausbót. Ale ten byl slizkej vždycky. ()
Poslední díl trilogie o Alibi. Všechny díly jsou velmi podařené a dvojice vyšetřovatelů Karel Hoger (kapitán Tůma) a Josef Bek (poručík Líbal) nemají chybu a skvěle se doplňují. Zejména trefné a cynické rýpavé poznámky poručíka Líbala filmy hodně osvěžují, nejvíce asi v tomto díle. Alibi na vodě je odpočinková detektivka s opět výraznou a moderní kamerou Václava Huňky a dokonalým obsazením tehdejší herecké elity. Tuhle trilogii můžu vidět pořád dokola a nikdy se neokouká. A to si na takových filmech cením nejvíce! ()
Nestačil jsem se divit, kolik ironie, zamířené ne ani tak na dobové detektivky, jako na dobu jako takovou Alibi na vodě skrývá. Věty jako "Obléká jen západní zboží a posmívá se našim skvělým výrobkům.", stylizace do amerických detektivek (Tůma s Líbalem popíjejí Johnie Walkera, za oknem poblikává neon), komentáře doby z úst čachráře s valutami. Vrcholně výsměšný je pak závěr a hlášení příslušníka do vysílačky:"Skupina dětských chuligánů zautočila na náš vůz...Je vedena dvěma dospělými příživníky...". ()
Galerie (5)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (12)
- Když dvojice Tůma (Karel Höger) – Líbal (Josef Bek) vyslýchá vrchního v baru (Jiří Němeček), kde pracovala Zuzana Kroftová, zní v pozadí melodie „Černý stín v bílé tváři“, která zazněla v předchozím filmu Kde alibi nestačí (1961). (Robbi)
- Přibližně v 54. minutě, kdy je kapitán Tůma (Karel Höger) v holičství, se v jednotlivých záběrech mění množství pěny na jeho tvářích. (Pepy)
- Hluchoněmý rybář Lebeda (Jaroslav Vojta) ve filmu sice neslyší, ale mluví. Není tedy hluchoněmý, ale pouze hluchý. Za hluchoněmého je však označen v oficiálním textu distributora i v samotném filmu majorem Tůmou (Karel Höger). (navabaca)
Reklama