Režie:
Ang LeeScénář:
David MageeKamera:
Claudio MirandaHudba:
Mychael DannaHrají:
Suraj Sharma, Irrfan Khan, Adil Hussain, Tabu, Gérard Depardieu, Rafe Spall, Andrea Di Stefano, Chien-wei Huang, James Saito, I-Chen KoVOD (4)
Obsahy(3)
Chlapec, tygr a oceán. Strhující dobrodružství nečekaných trosečníků v dojemném příběhu o lidské víře a naději... Působivý vizuální snímek Pí a jeho život byl natočen podle stejnojmenného románu kanadského spisovatele Yanna Martela. Kniha poprvé vyšla v roce 2001 a následujícího roku byla oceněna prestižní britskou literární Man Brookerovu cenou. Děj zachycuje životní vyprávění hlavního hrdiny s jednoduchou přezdívkou Pí, jemuž se podařilo přežít námořní katastrofu na palubě záchranného člunu ve společnosti bengálského tygra. Filmového zpracování se ujal slavný režisér Ang Lee (Ledová bouře, Tygr a drak, Zkrocená hora), jemuž se podařilo jednoduchý příběh převést ve velkolepou vizuální vizi o lidské víře. Za ztvárnění výpravného spirituálního dobrodružství byl Ang Lee nakonec odměněn Oscarem v kategorii za nejlepší režii. Snímek dále získal ocenění za nejlepší kameru (Claudio Miranda), vizuální efekty a filmovou hudbu. (Česká televize)
(více)Videa (19)
Recenze (1 108)
Příliš, příliš (a ještě jednou příliš) digitální. Neustálé triky mě s výjimkou dokonalého tygra v jednom kuse otravovaly a rušily stejně jako kamera, příběh mi připadal prachsprostě obyčejný, o hlavního hrdinu jsem se během jeho výpravy ani trochu nemohl bát (proč taky, když ho na začátku vidíme staršího, celého, živého a zdravého, že)... Scénám s oblohou odrážející se v nekonečné vodní hladině nemůžu upřít vizuální působivost, vcelku se mi líbila i vsuvka s hejnem létajících ryb, ale proč muselo být všechno tak kýčovitě neonové a digi-halucinogenní? Navíc hudba (ano, ta oscarová) je naprosto tuctová. Dvě hvězdičky by byly moc. ()
Ang Lee vzal svou poetickou duši, obalil ji do diamantového závoje značky CGI a strčil nám ji deset centimetrů před nos, aby nám náhodou něco neuniklo. Někdo by mu měl připomenout, že Oscara vyhrál s typicky asijskou a hollywoodem nezkrášlenou něhou, bolestí a citem v podobě Tygra a Draka, není tedy třeba zjednodušovat a odebírat vrstvy... Pí a jeho život sice nepředstavuje filozofickou pouť ala "Mladík a moře", nicméně stále dokáže člověka pohladit, potěšit a nefalšovaně zaujmout nevšedním příběhem trosečníka s velkým srdcem. Vizuální efekty na tom mají tygří podíl, ať už jde o zmiňované CGI, doslova nebeské moře, pohádkový ostrov, tak o práci s kamerou a střihem obecně. Některé záběry, prolínačky a obrazové kompozice bych si nejradši zarámoval na stěnu... 7/10 ()
Rozvrzané ale místy milé vztahování se k západu a hledání sebereflexe v kýči. Skoro se nabízí odnést si rýpavé poselství: Nezáleží na tom, jestli lžeš, hlavně když se to líbí. Duchovno šustí papírem a naivitou. Jak se ale čas od času stává, povedený (a jak jinak než kýčovitý, byť na ruby převrácený) závěr otupí většinu nejbolestivějších výtek. ()
(1001) Nesmyslný film. Nechápu, jak baron Prášil souvisí se survivalem a božským dotekem, tedy alespoň ne tak, jak to tito tvůrci předkládají. Zdá se mi, že je to ten druh filmu, který ztratí veškerou svou hodnotu, jakmile se lidé začnou obdivovat nějaké jiné atrakci, a takové filmy... no prostě nemají smysl. ()
Okouzlující a zdlouhavé (možná jen působí útržkovitě, čímž mi kazí plynulost vyprávění a subjektivně tak roste délka sledování). Přesto ten pohled na svět, náboženství a dobrodružství má v sobě něco pohádkového, co zakrývá tu syrovou realitu. Souboj úhlu pohledu a životních/lidských preferencí v praxi s mnou dlouho hledaným nadhledem nad "pravdu" jakéhokoliv náboženství. Jednou se doufám podívám na dokumenty o vzniku filmu a efektech, protože tady je tak cítit (velmi kvalitní) digitální vizuál a přitom se mu dá tak příjemně podlehnout... 2D titulky nebo radši nic. PS: to žádného "posluchače" tohoto vyprávění nenapadlo, proč ten tygr nedokáže protrhnout plachtu na člunu?:) PPS: někteří, co se odkazují na knihu, by si ji měli znovu přečíst, protože si ji pamatují zkresleně:) ()
Galerie (73)
Photo © Fox Deutschland
Zajímavosti (32)
- Od roku 2002, kdy se zvažoval nákup práv ke zfilmování stejnojmenné románové předlohy Yanna Martela, bylo s tímto projektem spojováno několik režiséru, včetně M. Night Shyamalana, Alfonsa Cuaróna a Jeana-Pierra Jeuneta. (Kritiq)
- Do role autora stejnojmenné knižní předlohy Yanna Martela tvůrci zvažovali i Andrewa Garfielda. Nakonec byl obsazen Rafe Spall. (ČSFD)
- Autor předlohy Yann Martel plně podporoval režiséra Anga Lee. Prohlásil o něm: "Dokáže točit velmi emocionálně silné příběhy bez ohledu na to, zda jde o intimní filmy jako Zkrocená hora (2005) nebo Ledová bouře (1997), nebo spektakulární kousky typu Tygr a drak (2000).“ (Puyi)
Reklama