Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (222)

Historik 

všechny recenze uživatele

Od začátku jsem se divil, proč to je jen televizní film. Ten námět, a jak jsem pak viděl i příběh, by vystačil na výborný biják. A taky musím potvrdit, že Strach má na to, aby ho výborně natočil, protože tato televizní verze je z jeho strany dokonalá. Ve scénáři mi přece jen trochu chyběla nějaká větší zmínka o tom, co ti parašutisti dělali, stačily možná dvě tři věty, vhodně umístěné. Ale to jej jen taková drobnost. Jinak to byla paráda. Holky to zahrály skvěle, stejně tak jejich partneři (zejména Trojan, ale i Švehlík a Táborský). V malé, ale důležité roli, potěšil jako vždy výborný Viktor Preiss. Narozdíl od ostatních nemohu ale stoprocentně hodnotit výkon Jiřího Dvořáka, ten se nemusel tak moc šklebit. Jak, říkám, lze jen litovat, že z toho není regulérní kinofilm. I tak to ale byl mimořádný zážitek. ()

Soundtrack 

všechny recenze uživatele

Není to špatný film, ale žánr válečný bych vyměnil za žánr romantický. Když je 90% příběhu o vztazích hlavních hrdinů, tak mi tento výpis žánrů přijde jako klamavá reklama. Zároveň mi přijde hloupé, že v době, kdy plánují atentát na Heydricha (extrémně nebezpečná mise, která měla změnit chod dějin), tak řeší jen to, kdo koho s kým podvede. Zdejší hodnocení je asi za "svlečený výkon" Kláry Issové. ()

Reklama

agentmiky 

všechny recenze uživatele

Česká televizní tvorba je převážně docela velký odpad, ale najdou se samozřejmě i výjimky, na které toto zažité pravidlo neplatí. Jiří Strach je jeden z nejvytěžovanějších režisérů v současnosti u nás, tudíž mě doopravdy zajímalo, jak se popral s válečným filmem. Na filmu je ihned znát menší rozpočet, s kterým se museli tvůrci potýkat. Ale i tak to protektorátské prostředí má své kouzlo a leckteré kulisy by si zasloužily bezesporu vřelý a nefalšovaný potlesk. Film zejména sází na herecké výkony, a že těch profláklých jmen zde najdete. Zejména bych pochválil Taclíka s Preissem, kteří z počtu minut strávených před kamerou vyždímali maximum, předvedli nezapomenutelný výkon. Dvořák mi ale úplně neseděl na hlavní roli, chvílemi podle mě trochu přehrával. Jak jsem již řekl, tak atmosféra je opravdu nasáklá strachem a nejistotou, které v této nebezpečné době panovaly. Dialogy byly také precizní. Vše směřovalo ke konci způsobem, že jste věděli, že to dobře dopadnout nemůže v zásadě ani pro jednoho z účastněných. Na české poměry film, na který by se nemělo zapomenout. Za mě dávám 81% ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Zaujalo mě přirovnání ke Casablance (viz Operace Silver A, česká televizní Casablanca), protože její úrovně toto rozhodně nedosáhlo, i když společné rysy by se asi (kdyby se chtělo) najít daly. Kdysi před mnoha lety, ne dlouho po premiéře tohoto tv filmu, účastníci odboje dokonce zvažovali žalobu na tento film a Historik Šustek k tomu tenkrát podotkl: "Snad si nemyslíte, že lidé, kteří parašutisty ukrývali, by riskovali život kvůli arogantním a poživačným floutkům?" (Viz: Odbojáři chtějí žalovat ČT kvůli filmu o Silver A ) Naprosto souhlasím s tím, že vykreslení jednání velitele parašutistů Bartoše i náhled na celou akci atentátu na Heydricha bylo v naprostém souladu s komunistickou propagandou, neboť přesně tak, jak to popsali ve filmu, nám to kdysi vysvětlili i ve škole (podotýkám, že v té době mě už školní podání dějin hodně nezajímalo). Jistě se i mezi účastníky odboje našli lidé, kteří nebyli absolutně čestní, odvážní, stateční, etc. ale těžko by takovému člověku svěřili vedení celé akce atentátu. Takže z hlediska historického za mě velká nespokojenost, scénáristé sice spolupracovali s historiky, ale jak to dopadlo viz zmiňovaný článek. Z hlediska ostatního - dobrá práce režiséra, dobrá práce herců (a dobrá práce vzájemně - asi proto si Strach stále dokola do filmů vybírá Dvořáka, Trojana a Švehlíka) - Dvořák má dostatečné charisma (když ho měl dost na Přemysla Otakara, tak ho má pro mě pro všechno), Švehlík se mi (více než) dostatečně líbí a umí i působit jako poslední spravedlivý, Trojan má zase správný nadhled. Vilhelmové naivita je celkem uvěřitelná a Issová dokázala, že nejen Hrubešová umí ukázat kozy... (Sorry, ale ani v případě válečného dramatu si tento komentář nemohu nechat ujít, byť její jednání jako Hanky zcela chápu, když viděla, co viděla, taky bych na jejím místě udělala leccos). Jak film dopadne je zcela zřejmé už od začátku, ale i když spěje k nevyhnutelnému, je dějem zajímavý. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

S jistou dávkou jízlivosti myslím, že tohle mohl být pěkný >pilot< k nějaké té další (ne)konečné tuzemské telenovele - protentokrát ze života parašutistů a jiných dobrodruhů - přátel i nepřátel Říše za protektorátu BuM, zejména v době tzv. Heydrichiády. Doba přece skýtala tolik možností, jak si zašukat, zastřílet, nebo být aspoň těžce konspirativní. Ovšem zneužívat tyhle tragické a pro český národ těžce prožívané historické reálie k výrobě podobných pseudodramat a vypocených story, se zjevným záměrem jen aby bylo co (vy)dělat, je docela svinstvo. Scénář téhle srajdy je totiž opravdu roven jiným dnešním televizáckým pitomostem - a nebýt onoho historického rámce - nepochybně by skončil někde v odpadu současné >čstv< tvorby. O režijní úrovni a hereckých kreacích těch našich sockulturních >hvězd< ani nemluvě. Ony (oni) už ani chudáci nerozlišují, o čem točí, v čem to hrají, všechno jedno jest, hlavně že zase bude nějaká krupica, že... A tak poučený divák nevěřícně zírá, co je možno s naprosto vážnou tváří v téhle naší televizní zemi vyrobit a ještě nakonec prodat jako >umělecký pohled< na "...příběh lásky, hrdinství i slabosti, odehrávající se ve dnech, kdy ŠLO NAŠEMU NÁRODU OPRAVDU O VŠE..." Z jiného pohledu JDE však jen o neuvěřitelnou drzost jisté pseudo >elity< české popkultury, která je si již tak jistá svým postavením, že se bez uzardění nezastaví před ničím. Takže čudlákům jednoznačně odpad. Ta jedna hvězdička nakonec tedy patří jen jisté kvalitě práce kameramana, přece jen značně převyšující dnešní televizácky univerzální rutinní blivajz. - - - P.S. Zajímavé je, že spousta pětihvězdičkových hodnocení téhle ubohosti se zde na čsfd objevila ještě před skončením prvního z obou dílů. Předpokládám proto, že celkové nepochopitelné vysoké hodnocení je dílem nějaké pofiderní marketingově-mulťácké operace. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Na dvoře gestapa je v jedné scéně možné v pozadí na zdi zahlédnout bezpečnostní kamera. V další scéně je již zakrytá. (Reyak)
  • Scéna, ve které Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), utíká před gestapem, se natáčela v Pardubicích, konkrétně kousek od zámku. (sibuk)

Reklama

Reklama