Režie:
Matt ReevesScénář:
Drew GoddardKamera:
Michael BonvillainHrají:
Michael Stahl-David, Lizzy Caplan, Jessica Lucas, T.J. Miller, Mike Vogel, Odette Annable, Anjul Nigam, Margot Farley, Theo Rossi, Brian Klugman, Kelvin Yu (více)VOD (2)
Obsahy(2)
V útulném newyorském klubu probíhá párty na rozloučenou. Jejím aktérem je Rob, který se rozhodl dát sbohem městu přezdívanému Big Apple a odjet pracovat do Japonska. Zábava je v plném proudu, digitální kamera snímá rozjařené tváře Robových přátel, jenže pak vše razancí blesku přeruší výpadek proudu a zlověstný neidentifikovatelný zvuk, který se rozléhá nad městem. Dodávka elektřiny se sice po chvíli obnoví, ale úleva je jen dočasná. Zatímco televizní reportéři spekulují o zemětřesení nebo jiné přírodní katastrofě, nedaleký horizont ozařuje mohutná exploze, znovu doprovázená tím podivným zvukem připomínajícím kvílení nějakého pravěkého monstra. Párty razantně končí, nastává panika. Špatně se ale utíká, když netušíte před čím prcháte. (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (1 479)
Zřejmě jsem jeden z menšiny těch, na které film příliš nezapůsobil ... Jedno se musí nechat, to oceňuji nejvíce - film využívá mnoha opravdu klasických klišé tzv. "monster movies", které byly a jsou doménou zejména Japonska (Gappa, Godzila, Gamera, ...). Využití těchto klišé a "moderní techniky", kterou bych nazval osobně "jsem v tom a sleduji skutečnost", je výborný nápad. Člověk si tak může zhruba prožít dojem, jaké je to být ve městě, které boří neznámé obrovské monstrum. Dále musím ocenit technické zpracování celého filmu, to je opravdu úchvatné. Ale jinak mi film přišel prostě docela plochý ... Zejména díky hereckým výkonům a nelogičnostem v jejich chiování a projevech emocí. Ty jsou prostě otřesné, proto i když sleduji "reálné záběry z osobní kamery, která je při tom" a kolem mne vše řve, dupe a vybuchuje, tak nemůžu filmu "uvěřit" a vžít se do něj. Proto se vytrácí i jakýkoliv strach a napětí a jako horror tento film u mne naprosto selhává. Uvěřitelnější mi už přišlo chování postav ve filmu, který tento styl natáčení založil - "Cannibal Holocaust", a to už je co říct!! Prostě přátelé postav umírají a postavy filmu si pobíhají po městě jako by nic, občas uroní nějakou tu slzu, občas vykřiknou, ale aby zahrály opravdovou hrůzu, to ne ... Tím film naprosto ztrácí na dojmu, který má prvotně vyjadřovat - pocit, že se to skutečně děje... Mnohonásobně více v tomto směru oceňuji španělskou zombárnu "REC", která v v těchto ohledech, tedy projevech emocí, šoku a zmatků, dosahuje naprostého vrcholu. Ale i tak oba filmy hodnotím v obecné rovině stejně. Jsou to dobré filmy, ale nic, co by mne nějak výrazně překvapilo a bavilo ... "Prdící příšera mě prostě příliš nedostala ..." ()
║Rozpočet $25miliónov║Tržby USA $80,048,433 ║Tržby Celosvetovo $171,302,226║ za takýto "smiešny" rozpočet to je najefektnejší blockbuster, čo doteraz vznikol! ▐ Tržby za predaj DVD v USA $30,351,731 //počet predaných kusov 1,879,089║ _Treba vidieť v kine! Ináč to ani nemá význam, ja osobne by som tento film nepustil do predaja na DVD nosiče alebo čokoľvek iné, lebo neexistuje aby to na TV obrazovke mohlo nejako lepšie vyznieť, tam sa musí ta atmosféra úplne vytratiť. "Film som v kine sledoval miestamy zo spadnutou sánkou. 14.04.08 my tento počin priniesol neskutočné divadielko a zážitok na celý život!" /videl v kine 2x: 100%/ ()
"I'm documenting." Neskonale mě mrzí, že je Cloverfield pouze průměrným snímkem. Nápad je ohromně sympatický (jakkoli ho předběhl španělský zombie film [Rec], na který jsem moc zvědav). S ním jde ruku v ruce i zdařilá stylizace. Práce se zvukem je bez přehánění dokonalá. Závěrečná titulková hudební kompozice přímo lahůdková. A v neposlední řadě je samotný film až do zteče armády naprosto pohlcující. Bohužel pak tvůrcům dojdou nápady a pouze recyklují ty již použité, zvolený styl najednou nemá co nabídnout a především chování postav dosáhne vrcholu nelogičnosti a začne aktivně štvát. Být to jen další klasická "godzillovka", tak by to nijak nevadilo, ale u pseudodokumentu, který si hraje na reálnost "co by, kdyby" je to opravdu s podivem a celou koncepci to shazuje. Všemu pak nasadí korunu závěrečná pětiminutovka. Proč to nemohlo skončit tím pádem? Takto to má sice pouze cca sedmdesátpět minut čistého času, ale i to je v konečném důsledku příliš. A je to ohromná škoda. ()
Cloverfield je atrakce. Filmová horská dráha, či dům hrůzy, chcete-li. Hlavní postavou je zde kamera (tedy divák), jíž je přizpůsobován děj celého filmu. Ve chvíli, kdy Hud stojí přímo mezi nohama příšery, není podstatný jeho osud, ale je v rámci gradace snímku uspokojována divákova touha dívat se zblízka do chřtánu monstra. Přes zvolenou dokumentární formu není, jak bývá většinou zvykem, krácen rozpočet na pozlátkách a efektech a jde vpravdě o klasickou katastrofickou show ala "Godzilla v New Yorku". Jen s tím rozdílem, že monstrum zde zůstává anonymní a mění se úhel pohledu, jakým událost pozorujeme. Milostná/záchranná zápletka se drží osvědčených amerických pravidel a především slouží jako záminka k tomu, abychom se v roli kamery dostali do centra dění. Pro někoho možná nepřehledné, ploché a patetické, pro mě úchvatné a inovativní. ()
Je to velké, je to naštvané, má to chuť ničit a musíte si na to počkat dobrých dvacet minut. Dvacet minut otravného seznamování s hrdiny, kteří stejně nejsou zajímaví a svými sklony k sentimentalitě si v katastrofické části vyloženě říkají o zašlápnutí. Přesto oceňuji, že na těchto úvodních dvacet minut tvůrci nerezignovali a dali tak vyniknout onomu zlomovému okamžiku, kdy se další utahaná párty mění v boj o přežití. Právě okamžiky bezprostředně následující „útoku“ jsou nejpůsobivější. Nikdo neví, „co se to doprdele děje“, lidi jímá panika, většina neorganizovaně vybíhá do ulic, někteří organizovaně rabují obchody, a ozbrojené složky se snaží zjednat pořádek. Následná sebevražedná výprava je v pořádku, pokud hned zkraje pominete fakt, že takhle by se nejspíš žádný rozumný člověk nikdy nezachoval (jestli stále věříte v čistou, nesobeckou duši a pravou lásku, máte můj hluboký obdiv). Zápletka tak jako tak není důležitá, forma žere obsah. Faktory nějak zásadně narušující dokumentární dojem, nejsou přítomné. Bez dokonalého ozvučení by spousta scén budila smích a závěrečné titulky… když už jsem stvořil dílo, za které se nestydím, tak se pod něj taky podepíšu, ne? Zatím jsem neviděl věrohodnější záznam fikce (ultralaciná Záhada Blair Witch není tak atraktivní z jediného prostého důvodu – málokdo by na YouTube dal před autentickým záznamem vymazání Manhattanu z povrchu zemského přednost bloudění skupinky nesympatických studentů řáholeckým lesíkem). Natáčeno standardním způsobem, je Monstrum (pravý opak „Top Secret“ názvu Coverfield) prachobyčejným sci-fi blábolem ve stylu Emmerichovy Godzilly, neznamená to však, že by bylo fajn, kdyby následovala tsunami napodobitelů, přesvědčených, že oni to zvládnou taky, vždyť na tom nic není. V žádném případě. Monstrum funguje tak trochu silou vůle a masivní reklamní kampaně a třebaže mu v rámci mantinelů vytyčených žánrem a zvolenou formou nelze nic vytknout, cesta, již se ubírá, by naráz nezvládla větší zátěž. Možná za nějakých deset let… . 80% Zajímavé komentáře: pshimi, Jhershaw, dezorz, Ferelen, Vodny, ing.Frosty ()
Galerie (48)
Zajímavosti (57)
- Matt Reeves popísal scénu, kde okoloidúci ľudia fotia mobilom hlavu Sochy Slobody, ako odraz súčasného obdobia. Je to reakcia na to, že ľudia majú potrebu dokumentovať všetku svoju činnosť a dávať ju na internet. (Greenpeacak)
- Poslední záběr Roba (Michael Stahl-David) a Beth (Odette Annable) na Coney Islandu se točil jako první, zatímco první scéna ve filmu v bytě otce Beth se točila jako poslední. (HellFire)
- Před prozrazením oficiálního názvu filmu kolovala na internetu spousta úvah, a projekt byl tak znám jako "1-18-08", "Voltron", "Colossus", "Slusho", "Cheese", "Bertha" nebo nakonec použitý Cloverfield. (3DD!3)
Reklama