Ve 14. století se Robert Bruce zmocní skotského trůnu a vede houževnaté povstání ve snaze vymanit se z nadvlády Anglie a získat zpátky nezávislost země. (Netflix)

Recenze (410)

Shakers

Dalo by sa povedať, že je to volne pokračovanie Statočného srdca a to ma v celku teší, pretože po smrti Williama Wallacea sa udialo ešte dosť vecí. Už koniec statočného srdca naznačoval, že sa Robert Bruce postavil na odpor anglickému kráľovi, no a toto je vlastne ten príbeh. Režisér a scenárista David Mackenzie nám naservíroval drsne prostredie Anglicka, kde meče, krv a blato majú svoje miesto. A to je veľké plus. Nechýbajú odseknuté ruky, roztrhané brucha, rozštvrtený Wallace po kútoch anglická, či prepichnuté alebo nabodnuté kone, ale nič tu nieje len tak pre efekt, všetko spadá do príbehu, ma tu svoje miesto a práve aj touto brutalitou si Outlaw King buduje drsnú a zaujímavú atmosféru, ktorá upúta. Začiatok filmu bol trochu mätúci pre mňa, dosť sa vysvetľovalo a nevedel som presne o čo kráča, no ako sa film rozbehne vám to všetko začne zapadať do seba. Verím, že na druhý krát už to bude ono. Čo sa týka hercov, tak Chris Pine ako Robert Bruce nieje zlý, ale jeho postava mi prišla trošku nevýrazná, čo je menšie mínus. Inak povedané nemal som s ním chuť vyraziť do boja, tak ako s Gibsonom. Viac ma zaujal v roli sira Jamesa Douglasa Aaron Taylor-Johnson, ktorého som na prvý pohlaď ani nespoznal. Čo sa týka technickej stránky, tak je to lahôdka pozerať, výprava, kostýmy, hrady, dobová atmosféra je zvládnutá na jedničku. Kamera tiež oku polahodi hlavne úvodným dlhým záberom, ale aj v akciách je priehľadná, no taká hudba by mohla byť aj výraznejšia. Outlaw King sa nedá porovnať s Gibsonovým srdcom, zatiaľ čo tu sa stava na odpor škótsky ľud na čele s Robertom Bruceom proti anglickému kráľovi a je to výrazne drsná zaležitosť, tak statočne srdce ide viac cez emócie a pomstu milovanej ženy. Každopádne oba filmy sú výborne a zatiaľ čo jeden je dnes už klasika, druhý je viac ako príjemným volným pokračovaním. 85% - 4* ()

TedGeorge

Už první suverénní desetiminutovka na jeden záběr katapultovala moje očekávání na maximum. Následně se sice trochu zpomalí, ale divák má alespoň čas se platonicky zamilovat do Florence Pugh, obdivovat krásy skotské vysočiny a pozorovat dilema v očích čerstvě korunovaného Chrise Pinea. Režisér celý zbytek filmu sice občas naservíruje epické záběry (skotská korunovace, noční útok lukostřelců na lesní kemp, závěrečná bitva), ale gró filmu je putování party drsných skotských patriotů v čele se zlomeným králem a nesmlouvavým Aaronem Taylorem-Johnsonem alias Douglasem. Pokud vás Král psanec na první dobrou příliš neoslovil, dejte mu druhou šanci. ()

Spiker01

Pevně doufám, že svítá na lepší časy a pořádné bijáky si odteď budeme moct užít i doma. Neříkám, že s příchodem Outlaw King na Netflix všichni začnou univerzálně chválit i filmovou tvorbu (jak vidno, nezačnou), ale někdy se to už zlomit musí. A David Macenzie je vynikající režisér (Hell of high Water ou yeah!) a jakmile film začne dechberoucí devítiminutovou (!) scénou na jeden záběr, ihned mě měl v hrsti. Už se mi dlouho nestalo, že bych takhle celou dobu ani nedutal a užíval si každou sekundu a vůbec volal po prodloužené verzi (aspoň těch 20 minut). A na úplný vrchol u mě stoupl Chris Pine (🍆), který se konečně vyšvihl do nejvyšší ligy a doufám, že jen tak nespadne. Radši to neporovnávejte se Statečným srdcem, koneckonců to duchovní pokračování není, to přijde až příští rok. Tenhle separátní příběh prostě stojí za to a je až neuvěřitelné, jaké brutální a skvělé natočené bitevní scény máme tu čest sledovat. Hail to the king! ()

novoten

Víc než neoficiální pokračování Statečného srdce vypadá Robert Bruce a jeho cesta jako poloviční remake. I tady jsou zrady, lásky a velkolepé bitvy, ale jakkoli se Gibson svého času od historických reálií odlišoval až absurdně, s radostí mu bylo odpuštěno, protože každým zvratem trhal divákovo srdce vedví. Mackenzie se dějin drží pevněji a přidává na bojovném bahnění, ale já se nemůžu zbavit pocitu, že je to všechno moc naoko. Úvodní interakce na mě nefunguje jako vtáhnutí do děje, ale jako vábnička v podobě scény bez střihu, vyhřezlá střeva nepodporují hrůzy války, jen samoúčelně z člověka vypadnou v celé nahotě, vřelé city se u novomanželů objeví jedním střihem. A Chris Pine, věčný to sympaťák a rošťák na pohled, do rolí zadumaných panovníků teprve dospívá. Král je tak v tomto případě psanec odvážný a příjemně nekompromisní, ale Srdce jeho bojovým zpěvům zoufale chybí. ()

Davies182

Budu spíše škarohlídsky držet basu s těmi ne úplně spokojenými, a ano, může za to zejména ve střední části hodně dobře viditelné vystřihávání dvaceti minut stopáže... Zkratkovité a citelně okleštěné scény totiž opravdu lehce kazí dojem jinak bravurnímu Statečnému srdci pro nové generace, a já jsem si jist, že s původní verzí bych byl bezvýhradně spokojen. Snad ji někdy uvidíme! Do té doby tak budu doporučovat s o něco menším nadšením, a pět chválu na velikášské, zatraceně krvavé historické drama. ()

Zajímavosti (13)

• Ve skutečnosti se bitva u Loudoun Hill odehrávala zhruba dva měsíce před smrtí Edwarda I. (KM Phoenix)
  • Iba 4 kamery boli dostačujúce na natočenie celého filmu. (MikaelSVK)