Režie:
Yorgos LanthimosKamera:
Robbie RyanHrají:
Olivia Colman, Rachel Weisz, Emma Stone, James Smith, Mark Gatiss, Nicholas Hoult, Basil Eidenbenz, Anthony Dougall, James Melville, Timothy Innes, Joe Alwyn (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Na začátku 18. století vládne Velké Británii královna Anna (Olivia Colman), poslední z rodu Stuartovců, která se do historie zapsala spíše neslavně. Je plachá a přehlížená, trpí bolestivou dnou a není příliš vzdělaná, což z ní činí perfektní oběť manipulátorů. Její jedinou oporou v životě je lady Sarah (Rachel Weisz) a jejich vztah postupně přerůstá až do jakési milostné symbiózy. Sarah se díky tomu dostala do nejvyšších kruhů britské aristokracie a za nejistou královnu prakticky vládne. Zpoza královnina trůnu činí všechna důležitá rozhodnutí ohledně chodu státu a probíhající války o španělské dědictví. Zároveň si svou pozici ostře střeží a nikoho, kdo by se pokusil královnu ovlivnit, k ní nepustí. Podcenila jen svou sestřenici Abigail (Emma Stone), která na dvůr přijela prosit o práci služebné poté, co její rodina zbankrotovala. Sarah ji z lítosti přijala. Netuší však, že by ctižádostivá Abigail mohla ohrozit její roli královniny favoritky. Zatímco tedy Abigail díky oblibě panovnice rychle stoupá společenským žebříčkem, od Sarah se začíná přízeň odvracet. A to nemůže zůstat bez odplaty. (Cinemart)
(více)Videa (9)
Recenze (425)
Favoritka není historický film, nic ve smyslu tradičních (a skvělých) evropských dobových fresek o velkých panovnicích jako Královna Alžběta, Marie Antoinetta, či Královna Margot. Favoritka je čistokrevně "další film Yorgose Lanthimose", tedy samoúčelně pošahaná blbina která na svou pošahanost upozorňuje jak nejvíc to jen jde (protože proč nesnímat historický kostýmní film rybím okem, že?). V jiném žánru by to moc nevadilo, ale tady s tím se to dost bije. Hlavní herečky to táhnou aspoň natolik, aby to bylo zajímavé. Případně aby jste aspoň mohli doufat v nějakou tu lesbickou scénu. 6/10 ()
Vojna v čipkách. Intrigy, manipulácia, moc. Tri ženy v brilantne napísanej historickej dráme ponúkajú neúprosný boj, aký dokážu viesť len ženy. Opulentný vizuál s prekrásnymi kostýmami a žiariacimi farbami ( dokonalá oranžovo-červená v scénach so svetlom sviečok ) a originálnou kamerou hlavne pri interiérových veľkých celkoch. 4+ ()
Režisér podivností, jako Zabití posvátného jelena nebo Humr, natočil kostýmní drama po svém. K ruce má výborné herečky a zajímavý scénář. Tempo je pomalé a občas jakoby se film ani příběh nehnuli z místa, ale za podívání film rozhodně stojí a pokud vám sedí podobně laděné filmy, klidně si 1* přidejte. ()
"What a cunt!" ___________ Lahodná kostýmní polívčička, kterou ale lze taky brát jako nonšalantní soft-porno a parodickej výsměch aristokracii. Yorgos Lanthimos měl vždy nehoráznou slabost pro erotický šmakulády a tímhle obscénním satirickým bizárkem z dob viktoriánské Anglie si prakticky splnil svý fetiše. ()
Přistoupíte-li na Lanthimosovu svéráznou životní poetiku a stylistické choutky, bude pro vás Favoritka dost možná nejzábavnějším filmem roku. Přestože rozčlenění do kapitol a některé obrazové deformace vyvolávají dojem pofidérnosti, tak absurdní vygradování konfliktu, hra s prostředím a osvětlením, herecké výkony a hudba jsou natolik dobré, že film plyne skoro stejně suverénně, jako kdyby ho kormidloval sám Kubrick. Je moc fajn, že v éře hollywoodského feminismu se bude prát o tolik oscarů snímek, v němž jsou ženské postavy buď nevzdělané a nerozhodné nebo nesnesitelné manipulativní mrchy. 85% ()
Galerie (45)
Zajímavosti (27)
- Olivia Colman je další z dlouhé řady herců oceněných Oscarem za ztvárnění někoho z britské vlády. Po Colinu Firthovi (Králova řeč, 2010), Gary Oldmanovi (Nejtemnější hodina, 2017), Meryl Streep (Železná lady, 2011), Helen Mirren (Královna, 2006) a Judi Dench (Zamilovaný Shakespeare, 1998). (ing.Frosty)
- Návrhárka kostýmov Sandy Powell si dala záležať ako je kto ustrojený v danej scéne, lebo cez ňu chce vyjadriť istú dominanciu či naopak submisívnosť, prípadne zle zacielenú túžbu. Ženy preberajú mužské roly, keď sú obliekané vo vojenskom či loveckom overále, zatiaľ čo muži sú zamaskovaní v púdri a parochniach, sú zoženštení a zobrazení ako slabosi, ktorí nevedia ako reagovať na ženské intrigánstvo a nekončiace rozmary. Režisér je dokonca v jednej scéne explicitný, keď pred obecenstvom zosmiešňuje a ponižuje nahé mužské telo, čo si pri ženskom nedovolí. Sexuálne scény medzi mužom a ženou sú vyložene podané tak, že žena drží veci vo svojich rukách a celé to pôsobí veľmi chladne. (Biopler)
- Film mal, napriek tomu, že ide o kostýmové a historické dielo, nízky rozpočet. Činil iba 15 miliónov dolárov. (Biopler)
Reklama