Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Poučení o tom, co to znamená "účelový výklad" a kam až se Gobineauova teze rozvinula. Fiktivní dokument v té nejšílenější podobě, jedno z mistrovských děl manipulátorství...pořád je to horší než vylíčení otrlého abwehráka Oskara Schindlera jako dobrotivého tatíčka židovských intelektuálů, ale o kolik? ()

woody 

všechny recenze uživatele

Věčný žid aneb kterak jeden z nejchytřejších a nejkulturnějších národů, dokázal uvěřit, že Židé jsou bacil, plevel, krysy, nelidé. Dokonalá práce Goebbelsova ministerstva, přitom však stejně vyhýbavá a diletantská jako celý režim, kterému sloužil. Přesto je patrná ta obrovská hnisem naplněná síla a ctižádostivost Führerova ducha, která dokázala celou tu zrůdnou masu masové genocidy uvést do pohybu. Z kolosu na hliněných nohou se stalo perpetuum mobile, které již nedokázali ani nacisté ovládat a lidé si začali vymýšlet vlastní představy o nečisté rase, jednu absurdnější než druhé což nakonec dospělo až k nejabsurdnějšímu možnému - konečnému - řešení: 6 vyhlazovacím táborům a vyhlazení většiny evropské židovské populace. Ne díky Hitlerovi, ten byl pouze aktivátorem, to, co udržovalo všechny v ostentativním vražedném nadšení Němce, Slováky, Rumuny, Italy a jiné oddané slouhy byla právě lidová tvořivost, zkazky o otráveném mateřském mléku Židovek, jedem napuštěných zubech židovských kojenců, to vše a mnohem více zachycené ve Věčném židovi a ostatních filmech, rozhlasových hrách, Streicherových novinách. (Víte, jak jsme se všichni mohli mít sluníčkově, kdyby byli na světlé straně síly a veškerý um vložený do očištění rasy vynaložili na světový mír...) ()

Reklama

Nettrass 

všechny recenze uživatele

Chybí nám tady kolonka na žánrové označení tohoto snímku. Jediné možné zařazení je: ,,Propagandistický materiál,,. A tak to tak budu i hodnotit, protože na dokument je to zkreslené. Nutno říct, že zmáknuté to mají neuvěřitelně hustě. Už jsem pár takových věcí viděl, ale přišly mně spíše naivní a bylo dost vidět, že se z nich inspirovali komunisti. Tohle je ale úplně jiná třída. Vyloženě to tlačí do deprese a nenávisti, aby se ten tlak v závěru uvolnilo do naděje. Tady si dovedu představit jen 2 hodnocení 90% a Odpad! ()

Flego odpad!

všechny recenze uživatele

Samoúčelná zvrátenosť, goebbelsovský hnus tvorcami považovaný za dokument a pritom je to len propagandistický paškvil. V dobách vzniku to mala byť pomôcka presviedčať vlastných občanov o nevyhnutnosti boja proti Židom. Tí sú vykreslení ako niečo ohavného, ktorých treba vyhubiť. Vylievať si srdce nad týmto filmovým svinstvom zrejme nemá zmysel, hoci aj v dnešnej dobe existujú skupiny obmedzených, ktorí si myslia, že ich krv je čistejšia. ()

Master19 

všechny recenze uživatele

Po filmařské stránce mizerné, ale to je vedlejší, zde jednoznačně vítězí obsah nad formou. Dovedu si představit, že by to mohlo fungovat i dneska, takže chápu ten zákaz promítání. Samozřejmě, že inteligentní a alespoň miminálně historicky vzdělaný člověk si dokáže zachovat dostatečný odstup, ale jednu pravdu jsem tam našel - svět dnes jako dříve ovládají lidé penězmi a často jsou to lidé, kteří neprodukují žádné hodnoty, jen spekulují a intrikují. A jsou to lidé všech barev a náboženství... ()

Zajímavosti (8)

  • Věčný Žid je antisemitská verze britského filmu stejného jména, který vylíčil Židy v příznivém světle, jako oběti neoprávněného pronásledování v celé historii. (Kmotr76)
  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)
  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)

Reklama

Reklama