Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Strhující, dynamický a velmi mrazivý vrchol antisemitského filmu. Snímek začíná celkem nenápadně, když líčí židovskou povahu - která se údajně projevuje především ziskuchtivostí, chamtivostí a amoralitou. Následně nám zajímavá geografická schémata ukáží, jak se židé v průběhu věků šířili, až obsadili celou zemi. Další schéma ukazuje, jak se šířily krysy, při čemž si můžeme vyslechnout seznam nemocí, které krysy a snad i židi přenášejí. Působivou fintou tady je zobrazení tras šíření židovských diaspor, což se prolíná s proudy krys. Nemine nás ani exkurze do rodiny Rotschildů a popis toho, jak Rotschildové ovládli Londýn, Paříž, Vídeň, Neapol a Frankfurt, jak se před nimi musely sklánět banky i vlády světa. Jsou vylíčena i dvě odpudivá židovská centra - Palestina a New York, načež se soustředíme na to, jak hluboko do židovského područí upadla Výmarská republika, když v Berlíně připadalo na 100 lékařů asi 60 židů, na 100 advokátů 50 židů, zatímco obyčejný německý lid v lepším případě dřel v továrnách a v horších zmíral kvůli židy vyvolané hospodářské krizi. Vrcholem filmu je poukázání na na to, jak židé od dob Abraháma, Jákoba, Davida či Šalamouna zparchantěli a zaměřili se pouze na peníze a mrvení umění (za modernu se vydávající obsese a abnormalita) a životního způsobu a myšlení (Marx, Einstein), aniž by ovšem upustili od myšlenek o vyvoleném národě a světovládě. Třešničkou na dortě jsou záběry košer zabíjení dobytka a ovcí, jež je uvozeno varováním pro slabší povahy, aby se raději nedívaly. Film končí slavným osvobozením Německa skrz NSDAP a Hitlerovým projevem, který předvídá konec židovské nadvlády v Evropě a konečné Vernichtung židovského národa. Hudebně i dramaticky velmi dobře zpracováno, propagandisticky rozhodně účinné, i když je jasné, že tento snímek patří k těm nejnenáviděnějším vůbec. ()

Flego odpad!

všechny recenze uživatele

Samoúčelná zvrátenosť, goebbelsovský hnus tvorcami považovaný za dokument a pritom je to len propagandistický paškvil. V dobách vzniku to mala byť pomôcka presviedčať vlastných občanov o nevyhnutnosti boja proti Židom. Tí sú vykreslení ako niečo ohavného, ktorých treba vyhubiť. Vylievať si srdce nad týmto filmovým svinstvom zrejme nemá zmysel, hoci aj v dnešnej dobe existujú skupiny obmedzených, ktorí si myslia, že ich krv je čistejšia. ()

Reklama

Radyo 

všechny recenze uživatele

Filmařsky bych to (co do zpracování i co do pojetí) přirovnal k některým dílkům Michaela Moorea. Obsahově je to mírně řečeno silně manipulativní - nicméně kdo uvěřit chce, uvěří i po víc jak 70 letech a kdo věřit nechce, ten by nevěřil ani v roce 1940. Lidé se dají zmanipulovat snadno, to platilo vždy a platí to i dnes, rozdíl je jen v tom, že dnes je větší šance získat si objektivní informace. Ale někomu vyhovuje být manipulován, ulehčuje si tím vlastní mysli, protože myšlení jak známo bolí... :-/ ()

gjjm odpad!

všechny recenze uživatele

Z filmu je mi ještě teď na blití. Jsou díla (film mne momentálně žádný nenapadá, ale knih je takových mnoho), s nimiž názorově nesouhlasím, ale jež nemohu aestheticky neuznat. Ale tohle je samoúčelný, nebo vlastně čistě účelový (což je totéž) koncentrát nacistické absurdní, nenávistné a především naprosto NESMYSLNÉ nauky. Nesmyslný film plný lží, které se ani nesnaží působit jako pravda. Znechucující, děsivě absurdní svědectví o tom, do čeho se může zvrhnout lidská nenávist. Tohohle je schopná lidská civilizace...tohle může natočit lidská bytost... Propagandisticky to může být účinné pro jedince nepřemýšlející, který nejsou ochotni uvažovat, jestli věta, která byla vyslovena, se aspoň snaží být smysluplná. Takových jedinců je bohužel většina. Slepenec na první pohled podvržených, bizarních záběrů, snažících se dokázat a obhájit nesmyslná tvrzení. Vynikající depresivum. P.S. Kdesi jsem četl, že jediným kladem tohoto filmu je, že se jako jeden z prvních zabývá právy zvířat. Vím z vlastní zkušenosti (nezávislého a víceméně náhodného pozorovatele), že šechita, tedy židovská rituální košer porážka zvířat, vypadá úplně jinak, než je líčeno ve filmu, a že je podstatně lidštější, než - dejme tomu - česká zabíjačka. Z čehož vyplývá, že oba záběry jsou podvržené a že při nich byly krutě a zbytečně umučeny dvě krávy. Ještě se tím ochránci zvířat chtějí chlubit? ()

Niktorius odpad!

všechny recenze uživatele

Je to tam všechno - dávka rasových předsudků; poukazování na "primitivnost", "špinavost", "podřadnost" a "parazitismus" cizího národa (má odpor k práci, nemá vlastní stát), které je zároveň oslavou "našich" nepochybných a nezdolných morálních i lidských kvalit; odporné a povrchní zesměšňování kultury a náboženských tradic (áno, onálepkování judaismu jako zvrhlé militantní a svět ohrožující ideologie nechybí); i povýšené úšklebky na "pravdoláskaře a multikulti" z 19. století, kteří svým "zmateným" přístupem málem nechali ty ďábelské Židy zničit "vyspělou a tolerantní civilizaci". Ani by mi z toho nebylo tak na blití, kdyby na nás xenofobní a demagogické výroky stojící na identických principech (co principech, skoro se mi zdá, že současní xenofóbové své nejotřepanější teze a "argumenty" přímo z tohoto filmu vykradli) nepadaly z každých internetových fór. Jen ti Židé jsou tam (ehm, občas) nahrazeni černochy, cikány, nebo muslimy (podle toho, co je zrovna v médiích in). Ten odpad! tedy patří jak tomuto filmu, tak zmíněným lidem. A jsou za ním hned tři vykřičníky. _______ P.S: V souvislosti s tím, jak se občas hájí někteří méně explicitní xenofobní štváči tím, že nevybízejí k násilí a jen upozorňují na existující problém, zdůrazňuji, že ani tento film nikdy nevybízí k násilí proti Židům (ani nějakému jinému způsobu zakročení proti nim) a jen "objektivně" a na konkrétních příkladech ukazuje, jaké je jejich smýšlení a způsob života. Nějak se nemůžu ubránit paranoidnímu pocitu, že kdyby se ten film věnoval Věčný muslim, neměl by zde jen 47% a byl by to na dlouhou dobu velký hit velké části uživatelů YouTube... ()

Zajímavosti (8)

  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)
  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)

Reklama

Reklama