Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Mariin 

všechny recenze uživatele

Mimořádně zajímavý a poutavý dokument s autentickými záběry z polského židovského ghetta a přehlídkou nejrůznějších židovských typů, včetně Palestiny. Filmů se dotýká exkurz do oblasti umění, přičemž typickými známkami židovské tvorby, zde zmíněnými, jsou: negace ideálu krásy, deformace reality a záliba v ukazování zvráceností (jsou zde ukázky z některých předválečných filmů). Se všemi výroky tu nelze souhlasit, ale mnohé jistě stojí za úvahu. Po formální stránce se jedná o dokument na poměrně vysoké úrovni, dokonale názorný, arci propagandistický. ()

alisa.upir odpad!

všechny recenze uživatele

Těžko snímek hodnotit. Ale nedovedu si představit, že by se tenhle manipulující materiál mohl začít objevovat v žebříčcích CSFD mezi filmy s vysokým hodnocením, proto ten odpad. Doufám, že v dnešní době už to moc na nikoho působit nebude. Ale chápu, že ve své době neskutečně působil na emoce široké veřejnosti, vzhledem k tomu, v jakém stavu v té době bylo Německo a jak se snažili si svůj aktuální stav vykládat tím, že za to může někdo jiný, určitě ti Židé... Jako manipulativní materiál je to fakt výborný. ()

Reklama

Morien odpad!

všechny recenze uživatele

Když hodnotím filmy, často inklinuji k tomu potlačit vjemy způsobené formou a hvězdičkuji z velké části pouze myšlenku. No a na tuhle myšlenku je každej odpad krátkej. Jak ovládnout lidskou mysl snadno a rychle. Proč jsou si nacistické a komunistické praktiky tak podobné, když každý stojí na jiné straně politického spektra? A máme to na talíři dnes a denně. My, co se máme hůř, se s pomocí těchto lidí sice nebudeme mít líp, ale aspoň můžeme nenávidět ty, co se mají líp než my a taky jim třeba pořádně znepříjemnit život. V tomto případě jim ho sebrat úplně. ()

Nettrass 

všechny recenze uživatele

Chybí nám tady kolonka na žánrové označení tohoto snímku. Jediné možné zařazení je: ,,Propagandistický materiál,,. A tak to tak budu i hodnotit, protože na dokument je to zkreslené. Nutno říct, že zmáknuté to mají neuvěřitelně hustě. Už jsem pár takových věcí viděl, ale přišly mně spíše naivní a bylo dost vidět, že se z nich inspirovali komunisti. Tohle je ale úplně jiná třída. Vyloženě to tlačí do deprese a nenávisti, aby se ten tlak v závěru uvolnilo do naděje. Tady si dovedu představit jen 2 hodnocení 90% a Odpad! ()

Ant 

všechny recenze uživatele

Vážně by mě zajímalo, jak by se tahle věc měla hodnotit a většina místních si tím taky asi není jistá. Jakožto dokument tenhle Hitlerův výtvor obstojí docela slušně, protože to nenudí a člověka to ehm dožene k "zamyšlení". Upřímně řečeno, vůbec se nedivím, že Němci ve 30.-40. letech vyšli do ulic s vidlema. Už chápu, proč se Goebbelsovi říkalo mistr propagandy. Tohle je totiž propaganda at its best. Mám dojem, že by lidi přesvědčil i o tom, že Židi umí lítat. ()

Zajímavosti (8)

  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)
  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)

Reklama

Reklama