Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

VooDoom 

všechny recenze uživatele

Musím vidět! Dne 12.2.2010 Když se na to podívam z pohledu člověka, který absolutně neví a nezná historii, tak si nejspíš bude myslet, že jsou židé opravdovou havětí. Propaganda Německa a manipulace lidí je nastavena na vysokou úroveň. Dávám tři hvězdičky za šílenou demagogii.Škoda jen té ideologie... ()

Master19 

všechny recenze uživatele

Po filmařské stránce mizerné, ale to je vedlejší, zde jednoznačně vítězí obsah nad formou. Dovedu si představit, že by to mohlo fungovat i dneska, takže chápu ten zákaz promítání. Samozřejmě, že inteligentní a alespoň miminálně historicky vzdělaný člověk si dokáže zachovat dostatečný odstup, ale jednu pravdu jsem tam našel - svět dnes jako dříve ovládají lidé penězmi a často jsou to lidé, kteří neprodukují žádné hodnoty, jen spekulují a intrikují. A jsou to lidé všech barev a náboženství... ()

Reklama

NinonL 

všechny recenze uživatele

Hodnotím jakožto produkt propagandy, jako dílo vytvořené za jistým účelem. Dokonale zpracovaná a nabídnutá nenávist vůči národnosti, či jak se používalo v nacistickém Německu, rase. Dnes se nám podobná, byť mnohem sofistikovanější a zákeřnější propaganda podbízí v každých novinách nebo TV pořadu. Ať to jsou články ponižující či hanobící seniory (viz třeba předvolební klip Přemluv bábu), homosexuály, cikány nebo tak populární "socky". Mám dojem, že mě média neustále nutí někoho nenávidět, někým opovrhovat. Proto také tento dokument hodnotím vysoko. Abychom všichni věděli, jak zlo začíná, protože jak končí, se učíme v hodinách dějepisu. ()

alisa.upir odpad!

všechny recenze uživatele

Těžko snímek hodnotit. Ale nedovedu si představit, že by se tenhle manipulující materiál mohl začít objevovat v žebříčcích CSFD mezi filmy s vysokým hodnocením, proto ten odpad. Doufám, že v dnešní době už to moc na nikoho působit nebude. Ale chápu, že ve své době neskutečně působil na emoce široké veřejnosti, vzhledem k tomu, v jakém stavu v té době bylo Německo a jak se snažili si svůj aktuální stav vykládat tím, že za to může někdo jiný, určitě ti Židé... Jako manipulativní materiál je to fakt výborný. ()

gjjm odpad!

všechny recenze uživatele

Z filmu je mi ještě teď na blití. Jsou díla (film mne momentálně žádný nenapadá, ale knih je takových mnoho), s nimiž názorově nesouhlasím, ale jež nemohu aestheticky neuznat. Ale tohle je samoúčelný, nebo vlastně čistě účelový (což je totéž) koncentrát nacistické absurdní, nenávistné a především naprosto NESMYSLNÉ nauky. Nesmyslný film plný lží, které se ani nesnaží působit jako pravda. Znechucující, děsivě absurdní svědectví o tom, do čeho se může zvrhnout lidská nenávist. Tohohle je schopná lidská civilizace...tohle může natočit lidská bytost... Propagandisticky to může být účinné pro jedince nepřemýšlející, který nejsou ochotni uvažovat, jestli věta, která byla vyslovena, se aspoň snaží být smysluplná. Takových jedinců je bohužel většina. Slepenec na první pohled podvržených, bizarních záběrů, snažících se dokázat a obhájit nesmyslná tvrzení. Vynikající depresivum. P.S. Kdesi jsem četl, že jediným kladem tohoto filmu je, že se jako jeden z prvních zabývá právy zvířat. Vím z vlastní zkušenosti (nezávislého a víceméně náhodného pozorovatele), že šechita, tedy židovská rituální košer porážka zvířat, vypadá úplně jinak, než je líčeno ve filmu, a že je podstatně lidštější, než - dejme tomu - česká zabíjačka. Z čehož vyplývá, že oba záběry jsou podvržené a že při nich byly krutě a zbytečně umučeny dvě krávy. Ještě se tím ochránci zvířat chtějí chlubit? ()

Zajímavosti (8)

  • Věčný Žid je antisemitská verze britského filmu stejného jména, který vylíčil Židy v příznivém světle, jako oběti neoprávněného pronásledování v celé historii. (Kmotr76)
  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)
  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)

Reklama

Reklama