Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

berg.12 odpad!

všechny recenze uživatele

Jestliže "Triumf vůle" je více méně sledem nejrůznějších státnických sjezdů, všelidových setkání a do určité míry může fungovat i jako dokument, tenhle film je skutečné zlo. Velmi účinně spojuje divákovu nevědomost s přesvědčivě vykonstruovanou a po všech stránkách filmově bezchybně provedenou antisemitskou propagandou. A to tak, že si budete možná na pár místech sami nuceni připomenout, na co že se to vlastně díváte. Film, který i dnes může fungovat stejně jako tehdy. ()

daEmoNickY 

všechny recenze uživatele

Občas je to vtipné, častěji však obsahuje zmanipulovanou skutečnost. I kdyby to, co říkali bylo myšleno vážně tak na tom nezáleží, protože dokazování v tomto dokumentu je přinejmenším usměvné. Kdo této manipulaci podlehne (tj. začne věřit či nadávat), tak má buď nedostatek informací nebo není zvyklý na praktiky propagandy. Další informace o propagandě (jak se bránit, jak rozpoznat ...) najdete kupříkladu zde http://doiop.com/KoukolProp . _______ Podle mě je tento film včetně komentářů tady varováním před zjednodušeným pohledem na svět (v případech kdy to není moudré). Plusem je že se autoři snažili být srozumitelní i pro dělníka neznalého spousty pojmů, tohle není praxí v ostatních dokumentech. Další plus je to že použili různé grafy a hlášku "relativity jew". Dokument zde http://video.google.com/videoplay?doc-6229070629122885245 . ()

Reklama

Ant 

všechny recenze uživatele

Vážně by mě zajímalo, jak by se tahle věc měla hodnotit a většina místních si tím taky asi není jistá. Jakožto dokument tenhle Hitlerův výtvor obstojí docela slušně, protože to nenudí a člověka to ehm dožene k "zamyšlení". Upřímně řečeno, vůbec se nedivím, že Němci ve 30.-40. letech vyšli do ulic s vidlema. Už chápu, proč se Goebbelsovi říkalo mistr propagandy. Tohle je totiž propaganda at its best. Mám dojem, že by lidi přesvědčil i o tom, že Židi umí lítat. ()

Krt.Ek

všechny recenze uživatele

Dlouho po zhlédnuti jsem o tom uvažoval. A došel jsem k závěru, že to je opravdu dobře natočeno. Hlavně kvůli vedlejšímu tématu. Nevím jestli jsem to správně pochopil, ale zdálo se mi, že nacisté hodně kritizovali liberální politiku, hlavně ve smyslu migrace. Dnes se ten multikulturalismus taky hodně řeší. Když jsem tento dokument sledoval, představoval jsem si co by na to řekli dnešní lidé (například Češi), kdyby to byl dokument o romském etniku. Určitě by to nenechalo nikoho chladným. Jediné co mě v tom filmu rušilo byla ta konspirační teorie o tom, že Židé mají v plánu ovládnout celý svět pomoci světových trhů. To se mi zdálo až moc nereálné (i když možné je samozřejmě všechno). ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Poučení o tom, co to znamená "účelový výklad" a kam až se Gobineauova teze rozvinula. Fiktivní dokument v té nejšílenější podobě, jedno z mistrovských děl manipulátorství...pořád je to horší než vylíčení otrlého abwehráka Oskara Schindlera jako dobrotivého tatíčka židovských intelektuálů, ale o kolik? ()

Zajímavosti (8)

  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)
  • Věčný Žid je antisemitská verze britského filmu stejného jména, který vylíčil Židy v příznivém světle, jako oběti neoprávněného pronásledování v celé historii. (Kmotr76)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)

Reklama

Reklama