Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Morien odpad!

všechny recenze uživatele

Když hodnotím filmy, často inklinuji k tomu potlačit vjemy způsobené formou a hvězdičkuji z velké části pouze myšlenku. No a na tuhle myšlenku je každej odpad krátkej. Jak ovládnout lidskou mysl snadno a rychle. Proč jsou si nacistické a komunistické praktiky tak podobné, když každý stojí na jiné straně politického spektra? A máme to na talíři dnes a denně. My, co se máme hůř, se s pomocí těchto lidí sice nebudeme mít líp, ale aspoň můžeme nenávidět ty, co se mají líp než my a taky jim třeba pořádně znepříjemnit život. V tomto případě jim ho sebrat úplně. ()

L_A_D_A_S 

všechny recenze uživatele

Že to je propaganda nejvyššího kalibru na tom není nic zvláštního, ono taky jestli někdo čeká od dokumentu s názvem Věčný žid z Hitlerovy produkce něco jinýho tak by se měl zamyslet. Troufám si ale říct že i propaganda se dá natočit tak aby nenudila což se panu Fritzovi teda rozhodně nepovedlo. Z filmařského hlediska absolutí nuda u které, přesto že má jen 62 minut, usnou snad i ti největší neonacisti. ()

Reklama

VooDoom 

všechny recenze uživatele

Musím vidět! Dne 12.2.2010 Když se na to podívam z pohledu člověka, který absolutně neví a nezná historii, tak si nejspíš bude myslet, že jsou židé opravdovou havětí. Propaganda Německa a manipulace lidí je nastavena na vysokou úroveň. Dávám tři hvězdičky za šílenou demagogii.Škoda jen té ideologie... ()

kagemush 

všechny recenze uživatele

Zrůdně mistrná,do krajnosti hnaná manipulace.-- V době ,kdy již nebylo nutné štvát němce proti židům (viz.Křišťálová noc),je tohle skutečně už spíš mediální masáž před tzv. Konečným řešením. Je zajímavé ,že jít takhle na hranu neměli ani náckové odvahu před válkou a počkalo se s tím,až když si byli sebou dost jistí,-aby ne v roce 40.--Ovšem dosaďme si místo židů v německu třeba bělochy v Zimbabwe,černochy kdekoli mimo afriku,číňany na Filipínách,filipínce v Číně,nebo rómy kdekoli a bude to pořád totéž dokola. A že ne třeba tak hraniční? Tak to je jen otázka doby. ()

frashmaker 

všechny recenze uživatele

Otřesné, avšak pokud má každý film nějaké poslání, tak i tenhle film ho má a ač je to poslání, které se mi krajně příčí a hnusí, tak musím říct, že je prezentováno dosti vychytralým, sice nevybíravým, avšak dostatečně kvalitně vlezlým způsobem. Ještě že mám mozek a tento film nemá dostatečný potenciál poškodit mé, snad zdravé, myšlení. ()

Zajímavosti (8)

  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)
  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)
  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)

Reklama

Reklama