Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Nenormálna dehonestačná spŕška lží a kadencie neznášanlivosti. Rovnako nápodobne ako pri Riefenstahlovej dokumentoch, aj tu je možné vidieť úchvatný vorhokolizmus pre doslova spoluúčasť k integrite diabla. Hoci Hipplerova zovšeobecňujúca sondáž viacej narába s informačnou a štatistickou abstrakciou demagogických žvástov než fascináciou prítomných okamihoch na demonštráciách NSDAP. I keď nie úplne všetky kľúčové veci by nemali aj akési malilinké jadro pravdivostného základu (Rothschildovci a im podobní korporátni magnáti, percentuálne zastúpenie židovského obyvateľstva v bankovom sektore a iných úžerníckych pofidériach tej doby - i keď to je vždycky stendenčnené na neprávom vzatú zovšeobecňujúcu kolektívnu vinu, že zručný rečnícky autokrat to vždy šikovne využije pre uzurpenie moci) sála z toho ale taká hrôza, že viacej pricitlivenému môže spôsobiť aj dáku tú psychickú ujmu. Natoľko degradačne, obskúrne a svojvoľne interpretovateľné pseudofakty, až sa z nich implantuje akási hypnóza predsa len relevantne okomentovaných dedukcií pre frustrovanú masu hľadajúcu útechu v iluzórnom nepriateľovi. Len aby sme si nemysleli, že dnešná manipulácia sú len takýmto spôsobom zredukované očividné skrivodlivosti na niekoho úkor, tá je oveľa sofistikovanejšia a nedotýka sa v takomto meradle živočíšnosti nízkych pudov. ()

Z0oMb3E odpad!

všechny recenze uživatele

Čo sa na tomto dá hodnotiť? Zvrátené ľudské zmýšľanie, genialita v mienkotvorstve? Film je založený na tom istom, čo nám podstrkujú v súčastnosti všetky médiá pod americkým patronátom: Všetci Arabi sú zaostalí a teroristi, zrušme ich a vybudujeme tam vlastnú spoločnosť. Poučili sme sa z minulosti? ... ()

Reklama

Javert

všechny recenze uživatele

Neodvážím se hodnotit tento vrchol nacistické filmové propagandy. Na jedné straně má toto dílo sílu ovládat masy, při sledování vás skutečně mrazí a zíráte, čeho všeho byla Třetí říše schopna, na straně druhé je to hrubě rasistické dílo zaměřené proti židovskému národu, vyzdvihující nadřazenost tzv. árijců (ano, Hitler je skutečně zářným příkladem) a používající všemožné lži o sionismu a Židech vůbec. Tento pseudodokument musí člověk vidět, aby si udělal svůj obrázek. Z mého pohledu je to skutečně dílo velice rozporuplné, pro mě nehodnotitelné. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Strhující, dynamický a velmi mrazivý vrchol antisemitského filmu. Snímek začíná celkem nenápadně, když líčí židovskou povahu - která se údajně projevuje především ziskuchtivostí, chamtivostí a amoralitou. Následně nám zajímavá geografická schémata ukáží, jak se židé v průběhu věků šířili, až obsadili celou zemi. Další schéma ukazuje, jak se šířily krysy, při čemž si můžeme vyslechnout seznam nemocí, které krysy a snad i židi přenášejí. Působivou fintou tady je zobrazení tras šíření židovských diaspor, což se prolíná s proudy krys. Nemine nás ani exkurze do rodiny Rotschildů a popis toho, jak Rotschildové ovládli Londýn, Paříž, Vídeň, Neapol a Frankfurt, jak se před nimi musely sklánět banky i vlády světa. Jsou vylíčena i dvě odpudivá židovská centra - Palestina a New York, načež se soustředíme na to, jak hluboko do židovského područí upadla Výmarská republika, když v Berlíně připadalo na 100 lékařů asi 60 židů, na 100 advokátů 50 židů, zatímco obyčejný německý lid v lepším případě dřel v továrnách a v horších zmíral kvůli židy vyvolané hospodářské krizi. Vrcholem filmu je poukázání na na to, jak židé od dob Abraháma, Jákoba, Davida či Šalamouna zparchantěli a zaměřili se pouze na peníze a mrvení umění (za modernu se vydávající obsese a abnormalita) a životního způsobu a myšlení (Marx, Einstein), aniž by ovšem upustili od myšlenek o vyvoleném národě a světovládě. Třešničkou na dortě jsou záběry košer zabíjení dobytka a ovcí, jež je uvozeno varováním pro slabší povahy, aby se raději nedívaly. Film končí slavným osvobozením Německa skrz NSDAP a Hitlerovým projevem, který předvídá konec židovské nadvlády v Evropě a konečné Vernichtung židovského národa. Hudebně i dramaticky velmi dobře zpracováno, propagandisticky rozhodně účinné, i když je jasné, že tento snímek patří k těm nejnenáviděnějším vůbec. ()

frashmaker 

všechny recenze uživatele

Otřesné, avšak pokud má každý film nějaké poslání, tak i tenhle film ho má a ač je to poslání, které se mi krajně příčí a hnusí, tak musím říct, že je prezentováno dosti vychytralým, sice nevybíravým, avšak dostatečně kvalitně vlezlým způsobem. Ještě že mám mozek a tento film nemá dostatečný potenciál poškodit mé, snad zdravé, myšlení. ()

Zajímavosti (8)

  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)
  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)

Reklama

Reklama