Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Snorlax odpad!

všechny recenze uživatele

Doufala jsem, že mi tento dokument pomůže najít odpověď na otázku, co přimělo národ Goetha, Schillera a Kanta, aby poslouchal křičícího Rakušana. Nepomohl, krom fanatika nemohl nikdo takovému filmu věřit, nikdo ho nemohl brát vážně. Věčný Žid mohl přesvědčit jen přesvědčené. Tohle je z lidského i uměleckého hlediska odpad všech odpadů. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Těžko toto hodnotit, proto nechám stranou ideologickou stránku, a zhodnotím, jak to funguje jako film v 21. století. A film je to velice vtipný! (místo "dokumentární" by tu mělo být "komedie"). Když posloucháte vypravěče, který se po 60 minut snaží očerňovat Židy tím nejmimóznějším způsobem (Židi jsou jako krysy, také se v průběhu staletí rozšířili ze svého domova v Asii do celého světa, kradou jídlo, roznášejí tyfus a choleru a przní árijskou kulturu), tak se neubráníte pobavení nad tím, jací byli ti náckové hovada. Na rozdíl od poněkud nudného Triumfu vůle je toto mnohem lepší volbou, chcete-li se pobavit na účet nácků. Jste-li ale voličem Dělnické strany, tak toto jistě budete považovat za skutečný dokument, a přičtěte si k místním 47% dalších 53 (pokud umíte do tolika počítat). ()

Reklama

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Nevím, jak na tom bylo obyvatelstvo hitlerovského Německa, ale já se neskutečným způsobem nudil. Divím se, že film kdysi disponoval schopností někoho ovlivnit. Dokument je udělán naprosto uboze. Čekal jsem mnohem agresivnější výstup z německé strany. V současných dokumentech nejrůznějšího tématu spatřuji mnohem lepší tah na bránu a přesvědčovací schopnosti. Kdyby bývaly podobné dokumenty tehdy pořádně natočeny, tak by rozhodně neskončilo systematické vyhlazování židovské populace pouze u té většiny. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Vrchol německého antisemitismu ve filmu. Žid je zde vyobrazen jako potkan, jako to nejhnusnější zvíře, které kdy spatřilo světlo světa. Zrůda, která se štítí práce, a pouze parazituje na obyčejných Němcích. Vrcholem je fakt, že polovinu intelektuálních prací jako lékaři, právníci, učitelé obsadili právě židé. Na tom je demostrováno, jak židé ovlivňují různé sféry a vykořisťují Němce. Průměrný žid bere 12krát tolik co Němec. Ať si bere, když je schopnější. Ne, autoři filmu se nezastaví před ničím, aby ukázali žida jako tu nejodpornější věc. Logickým následkem byl holocaust, nejhorší zločin, který lidstvo doposud vymyslelo. ()

Krt.Ek

všechny recenze uživatele

Dlouho po zhlédnuti jsem o tom uvažoval. A došel jsem k závěru, že to je opravdu dobře natočeno. Hlavně kvůli vedlejšímu tématu. Nevím jestli jsem to správně pochopil, ale zdálo se mi, že nacisté hodně kritizovali liberální politiku, hlavně ve smyslu migrace. Dnes se ten multikulturalismus taky hodně řeší. Když jsem tento dokument sledoval, představoval jsem si co by na to řekli dnešní lidé (například Češi), kdyby to byl dokument o romském etniku. Určitě by to nenechalo nikoho chladným. Jediné co mě v tom filmu rušilo byla ta konspirační teorie o tom, že Židé mají v plánu ovládnout celý svět pomoci světových trhů. To se mi zdálo až moc nereálné (i když možné je samozřejmě všechno). ()

Zajímavosti (8)

  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)
  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)

Reklama

Reklama