Reklama

Reklama

Hrdina

  • Írán Ghahreman (více)
Trailer 1

Rahim je ve vězení kvůli dluhu, který nebyl schopen splatit. Během dvoudenní propustky na svobodu se snaží přesvědčit svého věřitele, aby odvolal svou žalobu na zaplacení části dlužné částky. Věci však nejdou podle plánu… (Pilot Film)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (29)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Nikdo nelže, a přesto nikdo neříká pravdu. Neuvěřitelně propracovaný scénář, detailní režie, fenomenální Amir Jadidi v hlavní roli člověka, který se zachová až příliš lidsky a tím se stane obyčejným hrdinou menším než život. Bohužel takoví obvykle špatně končí. Nejlepší Farhadiho film za deset let. Na emocionální punch Rozchodu už možná Íránec nikdy nedosáhne, ale pořád má slušnou páru. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Farhadi systematicky, od jednotlivce ke kolektivu, od drobných lží k velkým dilematům, buduje portrét společnosti, kde je nezištný čin něčím tak ojedinělým, že musí být podroben vyšetřování, jako kdyby šlo o boží zjevení. Protagonista má zpočátku jasný cíl, rychle a poměrně hladce se k němu přibližuje, tempo je díky krátkým záběrům a množství pohybu v obraze a zvuků mimo něj až hektické. Události i portrét hlavního hrdiny se ale postupně komplikují. Vyprávění už se nedrží výlučně Rahimovy perspektivy, dává větší prostor i dalším postavám, které možná nejsou v právu o nic méně. Hranice mezi pravdou a lží, dobrem a zlem se stávají nezřetelnými, už nejde o to něčeho dosáhnout, ale zachovat si tvář. Tato formální a stylistická promyšlenost je ovšem patrná až zpětně. Při samotném sledování působí dění samozřejmě, spontánně, ne vykonstruovaně. V tom spatřuji Farhadiho režijní a scenáristické mistrovství i podobnost filmu s vrcholnými díly neorealismu. Také poznání, že opravdové hrdinství nepotřebuje potvrzení zvnějšku, že důležitější je, zda jsme se sami zachovali správně, ne zda vyhovíme (všem) cizím představám o dobru a dostaneme štempl (charakterové) kvality, vyvstává ze situací a rozhodnutí nenuceně, bez pachutě moralizování. 80% ()

Reklama

Aljak 

všechny recenze uživatele

From HERO to ZERO! Parádny príbeh o svedomitom Rahimovi, ktorý chcel byť gentleman, a napokon skončil ako totálny loser :( Iránci vedia točiť parádne filmy, a toto je toho dôkazom. Aj keď možno nemajú takú silnú dynamiku a akčnosť ako tie americké či európske, majú svoju perzskú dušu a sú viacmenej plne realistické. Ghahreman mal možno slabší rozbeh, ale ako náhle do hry vstúpili zlaté mince, tak sa to rozbehlo do výbornej drámy, ktorá Rahima vynáša najprv do nebies a následne jeho osud padá stále strmšie a strmšie k zemi. Ako ľahko sa môže z prvotne čestného skutku stať doslova peklo, o tom by vedel hovoriť aj Canko z bulharského filmu Slava, aj keď tam bol kontext o čosi inší. Každopádne, ľúto mi ich prišlo oboch. A oba filmy stoja rozhodne za to! ()

zette 

všechny recenze uživatele

Ten pribeh neni spatny. Urcite sije do dnesnich iranskych neduhu, minimalne z pohledu tamni byrokracie. Je fajn videt novy film, ktery odkryva realie dnesniho Iranu. Ale dejove se to tahne neskutecne. Herecke vykony dobre, ale nicim vyjimecne. Tady zaokrouhlim smerem dolu... Videno v ostravskem Minukine, deset divaku. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Po Rozchode asi najsilnejší Farhadi. Na jednu stranu sa stále drží svojich typických tém, len tentoraz necháva hlavného hrdinu prechádzať jedným prúserom za druhým. Klamstvá a polopravdy, nešťastie a túžba pomôcť a zároveň udržať si tvár sa tu miesia s ľudskou malosťou. Poctivý to nie je tak úplne nikto. Každý si melie to svoje. Niektorí to robia sofistikovane. Niektorí nie. Niektorých ženú pozitívne motivácie, iných nie. Tento Farhadiho svet je nepríjemný. Nie je v ňom veľa dobrého a keď sa aj na chvíľu to dobré zjaví, tak len aby ukázalo hrdinom, čo ešte všetko môžu stratiť. Amir Jadidi je vo svojej úlohe presvedčivý. Dakedy ho máte chuť preplieskať. Na druhú stranu jeho motiváciám rozumiete. Nech už sa akokoľvek počas príbehu menia. Finále a jeho úsmev sú potom poslednou povestnou ranou voči divákovi, ktorý predsa len trošku dúfal v iný koniec. Farhadi je emočný mág. A som mu za to vďačný. Táto odvrátená strana Blízkeho východu má s tým našim svetom spoločného omnoho viac, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (7)

  • V září 2021 poslal právník Azadeh Masihzadeh Farhadimu zprávu, v níž uvedl, že byla porušena její práva duševního vlastnictví, a požádal o „dialog a vyjednávání“. O měsíc později se v Domě kinematografie konala schůzka, na níž Farhadiho právník Masihzadeh sdělil, že se dopustila trestného činu pomluvy a že na ni bude podána stížnost, pokud své příspěvky na Instagramu nesmaže. Další schůzka se konala o dva dny později, tentokrát za účasti Farhadiho, který Masihzadeh obvinil ze lži a nevděčnosti. Farhádí jí nabídl, že ji uvede v závěrečných titulcích jako výzkumnou pracovnici a vyplatí jí zhruba 1 600 amerických dolarů, zatímco ona požadovala, aby v úvodních titulcích bylo uvedeno, že film Hrdina vznikl na základě jejího filmu, a aby se podílela na jeho výnosech. Arbitrážní rada Domu kinematografie vydala rozhodnutí, v němž dospěla k závěru, že žádost Masihzadeh je nepravdivá. (classic)
  • V březnu 2022 vydal soudce pro tento případ stanovisko, v němž shledal nároky Masihzadeh oprávněnými, obvinil Farhadiho a předal případ trestnímu soudu, přičemž Farhadiho stížnosti a nároky Masizadeh na příjmy zamítl. Dne 4. dubna 2022 The Hollywood Reporter mylně informoval, že Farhadi byl odsouzen, proti čemuž se nemůže odvolat, aby vzápětí vydal opravu, v níž uvedl, že byl pouze obžalován a že případ se nyní přesune k druhému soudci, proti jehož rozhodnutí se lze ještě odvolat. Farhadi obvinění v trestním řízení popřel. Dne 13. března 2024 vydal soud rozsudek, kterým Farhádího zprostil obvinění z plagiátorství, a to na základě stanoviska komise složené ze tří profesorů Teheránské univerzity specializujících se na autorské právo a čtyř oficiálních odborníků na umění, která uvedla, že události zachycené v dokumentu byly široce medializovány a patří do veřejného vlastnictví. (classic)
  • Začátkem listopadu 2021 podal Asghar Farhádí u teheránského soudu pro kulturu a média trestní oznámení, v němž Azadeh Masihzadeh obvinil z pomluvy a šíření dezinformací. Masihzadeh podala 30. listopadu 2021 protižalobu, v níž Farhadiho obvinila z plagiátorství, krádeže duševního vlastnictví a nelegitimního zisku podvodem nebo zneužitím výsad. V lednu 2022 podal Farhadi další stížnost, v níž Masihzadeh obvinil z pomluvy a dezinformace, a to v souvislosti s tvrzením, že byl k podpisu prohlášení donucen. Masihzadeh tvrdila, že příběh objevila sama a že v té době o něm celostátní média neinformovala, zatímco Farhadiho právník tvrdil, že o příběhu již média informovala. Vedoucí dílny sdělil médiím, že sdílí Masihzadeh vzpomínku. Na podporu Masihzadeh u soudu vypovídal také její spolužák, který se workshopu zúčastnil, zatímco někteří další studenti podepsali prohlášení na podporu Farhadiho, v němž obvinění popřeli. Masihzadeh hrozil až jeden rok vězení nebo 74 ran bičem, ačkoli tělesné tresty jsou u prvopachatelů vzácné a vězení se lze vyhnout zaplacením pokuty. (classic)

Související novinky

Zlatá palma festivalu v Cannes zná vítěze

Zlatá palma festivalu v Cannes zná vítěze

17.07.2021

Prestižní filmový festival ve francouzském Cannes se dnes v rámci ambiciózního post-covidového ročníku 2021 uchýlil ke svému poslednímu večeru a rozhodně nebyla nouze o překvapení. O jedno z nich se… (více)

Reklama

Reklama