Režie:
Gareth EdwardsHudba:
Hans ZimmerHrají:
John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Gemma Chan, Allison Janney, Ken Watanabe, Ralph Ineson, Marc Menchaca, Sturgill Simpson, Amar Chadha-Patel (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Uprostřed války v budoucnosti mezi lidskou rasou a silami umělé inteligence je Joshua (Washington), zocelený bývalý agent speciálních jednotek, který truchlí nad zmizením své ženy (Chan), naverbován, aby vypátral a zabil Stvořitele, nepolapitelného architekta pokročilé umělé inteligence, který vyvinul záhadnou zbraň s mocí ukončit válku... a lidstvo samotné. Joshua a jeho tým elitních agentů se vydávají přes nepřátelské linie do temného centra území okupovaného AI... jen aby zjistili, že zbraň, která má zničit svět, je AI v podobě malého dítěte. (Falcon)
(více)Videa (6)
Recenze (436)
Audiovizuální žranice... Nádherné prostředí méně rozvinuté Asie, kterou svými nemilosrdnými raketami ničí imperialistická (americká) pakáž. Do toho burácivý Zimmer a třeba Radiohead. ...bohužel s hloupým, nesympatickým hrdinou, který neví co chce a zradí všechny, kteří s ním přišli do kontaktu. Washington se sem krutě nehodí a i ta holčička tady hraje lépe než on, ale to je ten nejmenší problém. Vyprávěcí kostra je fajn, i když jsem čekal zajímavější pointu, ale větší problém je když si některé věci protiřečí, nedodržují se daná pravidla představeného světa, který sám o sobě funguje dost zvláště. Buď se hodně přetáčelo, nebo stříhalo, ale často je to jako hlazení proti srsti. Ten dobrý film tam někde zakopaný je ale Edwards to někde těžce nezvládl a já se nedokážu dobrat toho jestli už na papíře nebo až ve střižně. ()
Krásně vypadající vývar ze dvou stěžejních sci-fi Jamese Camerona (T2 a Avatara). Po stránce designu, výpravy a triků prvotřídní práce, která na "směšných" 80 mega opravdu nevypadá. V tomhle je Stvořitel vítaným protipólem netflixovských tuctovek, které i při 200miliardových rozpočtech budí dojem trochu lepších televizáků. Se zbytkem je to ale už slabší. Příběh filmu stojí na osvědčených základech dobře známých z jiných velkých scifáren - lidstvo ve válce se stroji, AI lidštější než lidé, hrdina zrazující svůj lid, sbližovací trip dvou rozdílných povah apod. Žádné ze silných témat či načrtnutých motivů však film divákovi nedokáže prodat naplno. Filosoficky je to povrchní a okoukané a okázalé dolování emocí příliš nefunguje kvůli značné vyprávěcí zkratkovitosti. Vztah Washingtona s robotickou holčičkou není dojemný, protože by byl dobře vymyšlený a odprezentovaný (jako v T2, Loganovi nebo seriálovém The Last of Us), ale v podstatě jen kvůli hereččině roztomilosti a bezelstnosti její role. A to je málo... Edwards toho ve dvou hodinách chce říct hodně, místo novodobé žánrové klasiky ale stvořil jen prvoplánovou naháněčku s několika výraznými logickými dírami (bomba na zádech) a zásadními nejasnostmi (nedostatečně vykreslený svět, podivný ne/konec). Škoda, určitě se z toho dalo vytěžit víc. 65 % ()
Taková ta klasická situace. Sedím v kině na projekci a říkám si: „Ty bláho, to je zase jednou pecka. Silnej příběh, super akce, herci na jedničku a jede to jako dráha. Čekal jsem, že za 80 mega dostanu v podstatě konverzačku, kde bude jedna akce na začátku a jedna na konci. Ale místo toho mi tu běží sci-fi nářez, v němž hrdinové pořád utíkají a pořád jim někdo šlape na paty. Vypadá to jako film za 250 mega, pravidelně tu vyskakují fajn nápady a finále je sice až moc rychlé, ale alespoň to není klasická natahovačka, kde bych z fleku vystřihnul 20 minut.“ Nemůžu se tudíž dočkat, až vylezu ze sálu a všichni si zase jednou budeme notovat, jaká originální sci-fi pecka to vznikla a že by takových mělo být pět do roka. No a pak se rozsvítí a kolegové z MovieZone mi říkají, že… nope! ()
Mladýho Washingtona už bych nikdy neobsazoval do hlavních rolí, hraje to opět blbě (a za to strhávám jednu hvězdu), jinak mi to přišlo strašně bohatý, jak vizuálem, tak emocionálně. Edwards nás sledem nádherných obrázků provede několika lokacemi, ať bladerunnerovským městem s desítkami svítících reklamních neonů, asijskou krajinou, kde se zajímavě střetává stará buddhistická kultura s moderními sci-fi prvky, nebo super vesmírným plavidlem Nomadu, který jakoby vymysel Kosinski pro svůj Oblivion. Hlavně ta Asie mě nadchla, jak promyšleně a hladce navazuje moderní architektura na tu starou zástavbu, vytváří tak zajímavý kontrast a ta divácká imerse je neuvěřitelná. Nejsem příznivcem AI, ale stejně mi nevadilo, že Edwards jí relativizuje a staví jí vlastně do pozice kladného elementu, stejně jako před 40 lety Blade Runner, příběh tak dostává náboj, který mě udržel pozornost po celou dobu a těch pár logických lapsů mi to nezkazilo. Bohužel, Edwards je nepochopený tvůrce a to mě mrzí. Jak u Godzilly, která byla tou pravou, chytrou poctou filmům společnosti TOHO, anebo tady, u výživného hardcore scifi, kterých se v současnosti moc nerodí. Může mě jenom uklidňovat, že Blade Runner ve své době byl také kriticky odmítán a divácky odzíván, takže …. třeba to za pár desítek let taky vyjde, Garethe. ()
Stvořitel není nijak zvlášť dobrým filmem, ale třeba takoví tvůrci Ant-Mana 3 by si z něj mohli vzít příklad. Víc Star Wars, než Blade Runner s dojezdem alá Elysium. Bez debaty pohlcující vizuál a dechberoucí asijské reálie. Jenže je to celé zprasené podivným střihem, postavami s nulovou hloubkou, příběhem a snahou o to vršit jeden rádoby cool moment za druhým bez nějakého pevnější ukotvení v prezentovaném fikčním světě. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (14)
- 17. júla 2023 film vyvolal kontroverziu, keď jeho oficiálny trailer použil zábery z výbuchu v Bejrúte v roku 2020 ako záberu futuristického Los Angeles zničeného jadrovým výbuchom. Gareth Edwards neskôr prezradil, že tieto zábery boli len pracovné, vôbec v traileri nemali byť a neobjavia sa ani vo filme. (Arsenal83)
- Hlavní natáčení začalo v Thajsku 17. ledna 2022 a bylo ukončeno 30. května 2022. (HanzoBureshi)
- Montážny strih filmu mal 5 hodín, pričom počas celého procesu strihu nebola do filmu pridaná žiadna hudba, aby sa efektívne ustálilo tempo a štruktúra príbehu. Edwards nazval túto skúsenosť "...super zaujímavou. Časť zo mňa si myslí, že by som to urobil znova, pretože hoci to vytvára veľký tlak na zvukový dizajn, na druhej strane sa neskrývate za hudbu, aby ste zachránili prerozprávanie príbehu." (Arsenal83)
Reklama