Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

V době studené války byla napadena americká  jaderná ponorka a uvázla v hloubce 20 000 stop. Námořnictvo požádalo speciálně vybavený tým ropných těžařů, kteří pracují nedaleko, aby se ji pokusili lokalizovat a určit příčinu havárie. Ti při riskantním sestupu pod hladinu zjišťují, že mořské hlubiny skrývají tajemství, které nepochází z tohoto světa... Posádka americké nukleární ponorky Montana zaznamená na svých přístrojích cizí plavidlo, které se k nim pohybuje nezvykle velkou rychlostí. Náhle se všechny přístroje vypnou a nefunguje vůbec nic. Když se neznámé plavidlo vzdálí, činnost všech přístrojů se obnoví. Ale to už ponorka naráží do skály a vzápětí klesá nenávratně ke dnu… Poté, co americké námořnictvo zachytí signál z vypuštěné bóje, zahájí záchrannou akci. Z důvodu blížící se bouře požádá o pomoc i posádku nedaleké podmořské ropné plošiny. K posádce plošiny se přidává skupina vojáků a také Lindsey Brigmanová, konstruktérka plošiny. Po pobytu v přetlakové komoře se začne u velitele vojenské jednotky, poručíka Hirama Coffeye, projevovat přetlakový syndrom způsobující šílenství. Snaží se za každou cenu skrýt. Z plošiny, jejímž velitelem je Bud Brigman, ex-manžel Lindsey, se vydává původní posádka spolu s vojáky k potopené ponorce. Na místě ale zjišťují, že nikdo nepřežil. Během průzkumu ponorky se znovu objevuje neznámé světelné plavidlo způsobující výpadek proudu. Po návratu na plošinu dostane poručík Coffey rozkaz od velitele odmontovat z ponorky jednu jadernou hlavici. Domnívá se totiž, že jde o ruské plavidlo. Původní posádka se o tom ale nemá dovědět… Kvůli zuřící bouři nad hladinou se ulomí jeřáb kotvící plošinu. Zřítí se do vody a dopadne přímo na plošinu, která je tím velmi poškozena. Začne do ní vnikat voda a při vzniklém chaosu pár členů posádky zahyne. Zbylí členové se snaží plošinu opravit. Během oprav mimo plošinu se před Lindsey objeví mimozemské plavidlo. Její zážitek jí však nikdo z posádky nevěří… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (652)

genetique 

všechny recenze uživatele

Cameron ma ako diváka vtiahol do svojej hlbočiny filmového umenia a držal ma v nej až do samého konca. Skvelá práca v podmorskom svete, kde Cameron ukazuje ako kráľovsky si vie poradiť s obmedzenými priestormi. Efekty na výbornú, sci-fi línia je triezvo zvládnutá, i keď záver bol trošku priškrtený. Navyše skvelý psychopatický Michael Biehn, Harris a Mastrantonio sa skvelo dopĺňali, najdojemnejšia scéna tesne po polovici deja, najnapínavejšia takmer na začiatku, aj to sú faktory originálnosti, ktoré som zožral aj s navijákom. 90%. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Evergreen mého zasněného dětství. Velký manivest míru a lásky reflektující konec studené války. Pohled do zrcadla temné propasti, která naši pozornost opětuje. Přelomové efekty (celý snímek je vlastně symbolickým setkáním moderních technologií, tedy morfingu a tradičních postupů výroby filmových efektů na prahu digitální revoluce), dokonalá práce s napětím, výtečná atmosféra, skvěle napsané postavy, maximální řemeslná preciznost. Propast ztělesňuje to nejlepší na vysokorozpočtové hollywoodské produkci, je esencí sofistikovaného blockbusteru, který je stejně opojný pro davy i kritickou obec. P.S. SE verzi doporučuji všemi deseti. ()

Reklama

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Hodnotím SE verzi (2 hodiny 43 minut). Film, který se podobně jako legendární Ponorka z roku 1981 odehrává valnou většinu pod vodou. Nemáme sice o potapěče takový strach, ovšem to nebrání tomu, abychom zažili neobyčejný filmový zážitek. Cameron prostě umí a triky jsou na tehdejší dobu dokonalé. Vidím v Propasti i některé věci z o 20 let mladšího Avataru (např. Bublina). ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Terminátor, Vetřelci, Terminátor 2, Pravdivé lži, Titanic, Avatar. Při zmínce jména James Cameron většině na paměti vyvstane právě zmíněná šestice filmů, které vyšli z dílny Jamese Camerona, právě díky těmto filmům se částečně zapomíná na Propast. Ta se při shrnutí Cameronovy tvorby nemůže svým sourozencům rovnat, zapadlá je ovšem prakticky neprávem. Právě Propasti z roku 1989 totiž James Cameron opět dokázal, že se vždy pokouší posunout možnosti vizuálních efektů a zároveň se vždy pokouší, aby jeho bijáky měli nějakou tu hloubku. I proto, že se v Propasti do jedné hloubky nahlíží. Propast, kterou Cameron realizoval mezi Vetřelci a druhým Terminátorem, si prošla velmi obtížným natáčením, kdy šlo několika hercům o život. I proto, že se Cameron rozhodl film natáčet ve skutečné uměle vytvořené nádrži, kdy se herci museli naučit fungovat 12 metrů pod vodou. Natáčení to nebylo příjemné, perfekcionista James Cameron přispěl těm, kteří zpochybňovali jeho psychické zdraví a například Ed Harris, který se málem při natáčení utopil, o Propasti dodnes odmítá mluvit. Až thrillerovou atmosféru na natáčení se ovšem výtečně podařilo přenést i do výsledného filmu. Cameron vždy uměl psát postavy a jím určené dialogy, z tohoto filmu vyčnívá především Michael Biehn, který v poručíkovi Coffeym objevil svůj pravděpodobně nejlepší výkon ve své kariéře, zároveň také rozvedený pár Lindsey a Virgil Brigmanovi v podání Mary Elizabeth Mastrantonio a zmíněného Eda Harrise. Víceméně ideální vztah rozvedených manželů je v jádru srdcem celého filmu, kdy se tak trochu nepříjemné peklo, které museli Harris i Mastrantonio kvůli perfekcionistickému a psychickému nátlaku Camerona zažít, neodrazilo na výsledných kvalitách hereckých výkonů.  Zásadním milníkem speciálních efektů se stala sekvence s vodním chapadlem, bez ní by nemohl vzniknout T-1000 v Terminátorovi 2 a Steven Spielberg by si neřekl, že je již ideální čas realizovat Jurský park. V záplavě filmů o návštěvnících z vesmírů dodala Propast sympatickou svěžest, kdy jen bravurně budovanou atmosféru krapet kazí vyvrcholení filmu, které jede až příliš na jistotu. Propast tak trochu právem v rámci Cameronovy kariéry zapadla právě především proto, že není tak vyvážená jako jeho jiné projekty, Cameron se ovšem opět projevil jako tvůrce s jasnou vizí, kterou dotáhl do funkčního celku. Herce a štáb sice jeho přístup může sebevíc deptat, divák z jeho přístupu ovšem jen těží. I Propast je filmem, který se později dočkal prodloužené verze (ze 139 minut upgrade na 171 minut), která pokládá odpověď na některé nevyřčené otázky, nedoslovnost a záhadnost kratší verze má ovšem nadále svoje kouzlo a to především proto, že je nové finále v prodloužené verzi krapet přitažené za vlasy. Kratší verze dostatečně funguje sama o sobě (i Vetřelci, Terminátor 2 či první Avatar prodlouženou verzi k lepšímu zážitku nepotřebují) a především v ní ideálně fungují emoce. Jen nejde o dvakrát ideální film pro klaustrofobiky, kdy sice Cameron střídá jeden poutavý záběr za sebou, zároveň ovšem dokáže přenést i nepříjemnou stísněnost prostoru.  Cameron nepletoucí si kvantitu s kvalitou v životě sice natočil pamětihodnější milníky, na Propast by se přesto zapomínat nemělo. I u ní se totiž Cameron projevil jako jasná hračička, která svou vášeň pro vodu dokáže jasně projevit. To ostatně za pár měsíců velmi pravděpodobně ukáže i druhého Avatara.... () (méně) (více)

lamps 

všechny recenze uživatele

Zatím asi neslabší Cameron (Piraně nepočítám), ale pořád je na co koukat. Propast má především skvělou atmosféru, která se s přibývajícími minutami pořád stupňuje a utváří příběh do velmi podmanivé a temné podoby. Cameron odvádí opět skvělou práci, Silvestriho hudba je také hodně cítit a zbytek utáhne na svých bedrech ještě charismatický Harris plus nádherná vizuální stránka. Mělo to sice slabší místa a trochu zdlouhavou první půlku, ale přesná režie a nezapomenutelný závěr nenechávají na pochybách, že zde pracoval skutečný mistr ve svém oboru. Dobrá práce.. ()

Galerie (60)

Zajímavosti (50)

  • Z technického i praktického hlediska jsou svítilny v přilbách, namířené do očí potápěče, nesmyslné, protože potápěče jen oslňují a nijak nepřispívají k jeho práci. Spíš naopak. Oslněné oči jeví snahu propouštět méně světla, proto se zorničky zatáhnou, zmenší, jak je vidět na počátku napouštění kapaliny do Budovy (Ed Harris) přilby. V absolutní tmě ale potřebuje mít potápěč zorničky roztažené, aby lépe viděl. Stejný nesmysl by byl nasadit do prostoru očí oslňující svítilny astronomovi. Jakékoliv astronomické pozorování by bylo nemožné. (pjotri)
  • Ponorky v mnohých záběrech byly modely. Během scény, kdy miniponorky zkoumají potopenou jadernou ponorku, jsou herci vidět uvnitř modelů miniponorek. Toho bylo dosaženo umístěním malého plátna a projektoru uvnitř modelů, na které se promítaly záběry s herci. (Mr.Critic)

Reklama

Reklama