Reklama

Reklama

Obsahy(1)

57 let po tvrdé zkoušce s mimozemským tvorem je Ellen Ripleyová v hyperspánku zachráněna dálkovým záchranným týmem. Dojde dokonce k vyšetřování, při kterém ji chtějí obvinit ze zničení tvora, o kterého vysoce postavení vojenští pohlaváři stáli. Nakonec je osvobozena, je jí ale nabídnuta účast na jiné výpravě: na planetě, odkud vetřelec pocházel, mezitím vznikla kolonie s lidskými obyvateli. Ti se nyní odmlčeli a chystá se mise složená z vojáků námořní pěchoty, kteří mají na planetu sestoupit a vyšetřit, co se tam stalo. Ripleyová se svými znalostmi nebezpečného tvora by se v ní uplatnila. Ta se rozhodne takto skončit s nočními můrami a nepříjemnými vzpomínkami na monstrum – vetřelce a s nabídkou souhlasí. Znovu se tedy ocitá na nehostinné planetě, kde nacházejí kolonii opuštěnou. Jediný, koho najdou, je malá vystrašená holčička. Brzy zjistí, že všichni obyvatelé se stali oběťmi vetřelce – ne však jednoho. Vetřelci se poněkud rozmnožili a planeta je jimi zcela obsazena… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (1 578)

Dudek 

všechny recenze uživatele

James Cameron se rozhodl vydat se jinou cestou než jeho předchůdce Ridley Scott. Hororovou atmosféru nechal zaniknout pod návalem akce, kdy se na jednotku speciálně vyscvičených vojáků valí hordy Vetřelců ze všech stran. Mnohem více místa také dostal humor, reprezentovaný především hláškami z úst vojína Vasquezové ("Vasquezová, spletli si tě s chlapem?" - "Ne, a tebe?"), která se později ukáže jako nejstatečnější mariňák z celého komanda vyslaného na LV-426. Přesto jsou však Vetřelci skvělým pokračováním, které se od prvního dílu liší jak atmosférou tak i dějem (základní dějová linka však zůstává neporušena). ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

James Cameron a jeho varianta Vetřelce. Jak už jsem mnohokrát napsal, obdivuji celou ságu o vetřelci především díky různému přístupu tvůrců, kteří si sami látku využili podle sebe a docílili tak rozdílných filmových zážitků. Tento film od Camerona je akční peckou, která se nebojí atmosférou a dějem konkurovat i dnešní produkci (popravdě ji většinou silně překonává). Příjemně potěší i casting. Přesto film má mnoho silných elementů, jako tempo, atmosféru, akci a vše okolo. Jde o skvěle zvládnutý film ve všech detailech. Pro mě osobně asi nejzajímavější a z časového hlediska nejzábavnější film z celé ságy. O velkém finále a scéně ve výtahu ala klasické akční filmy "vezmu si vše a všechny vykosím" ani nemluvě. ()

Reklama

monolog 

všechny recenze uživatele

To jste věděli, jak je ve filmu ten vtip o ilegálním vetřelci (anglicky je to vlastně ilegální přistěhovalec), tak to je podle pravdy? Představitelka Vasquezové totiž přišla na konkurz na podpatcích, s dlouhým hárem a v červených sexy šatech, protože si myslela, že je to něco o ilegálních přistěhovalcích z Mexika. A i přesto tu roli dostala. Vetřelci jsou výtečnou melanží SF, napětí a akce, to všechno podpořeno sympatickými herci a dobrými výkony. Nejvíc mě asi dostalo, že tvůrci měli celkem šest vetřelčích převleků, i když to díky střihu vypadá, jako by jich byly stovky. Film je to výtečnej, miloval jsem ho jako dítě a miluju ho i teď. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Možná právě tady vzniklo to rčení, že dobrý sequel musí nabídnout všeho víc, než originál. Vetřelci Jamese Camerona jsou naprosto masakrální, atmosferický, úzkostný, hororový, akční nářez, který skutečně dokáže první díl překonat snad ve všech ohledech. Je to opravdu ten typ pokračování, který důstojně kráčí ve šlépějích svého předchůdce a přesto dokáže expandovat do šířky i délky. Místy jsem si říkal, že jde snad až o rodinný, byť tedy ryze dospělácký velkofilm, který skvěle funguje i po 35 letech. Doslova jsem z něj měl špatné spaní... 9/10 ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Cameronovi "Vetřelci" dodnes zůstávají zcela ojedinělým projektem. Ne z hlediska konceptu vytvořit pokračování úspěšného titulu, které bude stylově zcela odlišné, ale coby mainstreamový blockbuster a akční hit sezóny cílený na co nejširší publikum, jenž jako ústřední motivy vyprávění staví mateřství a genderové role. Jediný další titul, který tato témata pojímá v podobné šíři, je Tarantinova óda na mateřství a ženské bojovnice "Kill Bill", ale ta je stejně jako ostatní snímky autora určená výrazně užšímu a vytříbenějšímu publiku. Výjimečnost „Vetřelců“ spočívá v tom, že na rozdíl od jiných titulů, kde v hlavních rolích vystupují aktivně jednající ženy, zdejší hrdinka si zcela uchovává veškeré ženské atributy a není při tom vůbec objektivizována či sexualizována. V tom se zásadně liší od často vzpomínaných akčních hrdinek jako Wonder Woman či Xena, jež bývají dnes uznávány jako milníky v emancipaci ženských postav v popkultuře, ale svou sílu a zdánlivou nespoutanost vykupují tím, že jsou uzpůsobeny tradičně podmaňujícímu voyeuristickému pohledu. Ellen Ripley ční dokonce i ve filmografii Jamese Camerona, jenž ve všech svých filmech upřednostňoval silné ženské postavy, neboť se nenechává zastínit muži (jako postavy v "Pravdivých lžích" či "Avataru") ani není definována svými emocemi (viz "Propast" či "Titanic"). Také není stigmatizovaná absencí penisu jako Sarah Connorová z obou "Terminátorů", která v prvním díle je typická dáma v nesnázích, aby se posléze ve dvojce ze strachu z přicházející hrozby transformovala do androgynní bytosti, jež se zoufale snaží být silnější než muži, čímž se ale jen vzdaluje svému synovi (principielně lze děj "T2" shrnout jako boj za mateřskou podstatu Sarah Connorové, která chce mermomocí svému synovi nahradit otce, až on nevyhnutelně jako začne vzhlížet k terminátorovi, jemuž se Sarah, na rozdíl od ostatních mužů, s nimiž předtím byla, již nemůže vyrovnat; závěrečná oběť terminátora tak není pouze zárukou lepší budoucnosti lidstva, ale také navrácením ztraceného ráje mateřského objetí). Cameron ve "Vetřelcích" navazuje na princip genderové profilace hrdinky z prvního "Vetřelce", ale ještě ho více upřednostnil, aby zdůraznil podstatu postavy. Také tentokrát se Ripley ocitá uprostřed tradiční patriarchálního světa, jehož principy jsou ještě zdůrazněny tím, že namísto kariérní hierarchie posádky nákladní lodi je vržena do tvrdě machistické společnosti mariňáků. Jistě, i v tomto kolektivu najdeme ženy, ale příznačně jsou buďto upozaděny v pasivních či přímo pečovatelských pozicích jako pilotka Colette Ferro a zdravotnice Cynthia Dietrich nebo se jako Jenette Vasquez musí o své místo v kolektivu hlásit stylem Sarah Connor, tedy že budou mužnější než muži. Zákonitě je Ripley upozaděna hlučnými a egocentrickými vojáky, vůči jejichž suverenitě a skotáctví vyznívá až jako hysterická matka peskující neposlušná děcka, u nich nemá žádnou autoritu. Ale podobně jako v prvním filmu série, i tentokrát se pravá podstata a síla Ripley odhaluje právě v kontrastu vůči ostatním figurám, když ty začnou odpadávat. Ripley přebírá iniciativu a ukazuje svou rozvahu a racionalitu (oproti zkratovité Vasquez), aktivně řeší nastalé problémy (na rozdíl od panického plukovníka Gormana) a především je člověkem činů (a ne jen siláckých řečí jako Hudson). V momentě, kdy jsou odstraněny všechny mužské postavy (Bishop je coby android jakoby ekvivalentem gaye, tedy přítele a pomocníka ženské postavy), plně vykrystalizuje odklon snímku od tradičních genderových norem. Ripley se neupíná k nějakému muži (naopak Hicks se upíná k ní) a tak i vyprávění směřuje k ustanovení nikoli heterosexuálního páru, nýbrž páru matka-dcera. Při tom ale matka není vnímaná jako pečovatelka, tedy z podstaty pasivní ideál mramorizovaný v 50. letech, nýbrž coby ochranitelka a tedy i aktivní figura. Finální konfrontace Ripley a vetřelčí královny je pak soubojem dvou matek, potažmo skrze postavu Newt, o niž se doslova přetahují, nabývá podobu střetu milující matky a zlé macechy - viz ikonická fráze „Get away from her, you bitch!“ () (méně) (více)

Galerie (128)

Zajímavosti (195)

  • Než se na palubě Sulaca posádka probudí, objeví se na obrazovce počítače jejich jména a identifikační čísla. Obraz rychle přechází do záběru posádky spící v kryoschránkách, ale pokud se podíváme pozorně těsně předtím, než text zmizí, můžeme vidět, že v seznamu mariňáků chybí jméno vojína Hudsona (Bill Paxton). (Jan.Kanak)
  • Speciální edice filmu obsahuje původně vystřiženou několikaminutovou scénu, kde vojín Hudson (Bill Paxton) instaluje a použije 4 robotické kulomety UA-571-C (Automated Sentry Guns; Robot Sentry) k zastavení vetřelců lezoucích přístupovými tunely do věže hlavního komplexu, kde se posádka opevnila. (8mm)
  • Vasquezové (Jenette Goldstein) musel během přestávek mezi scénami někdo z členů štábu nadlehčovat její obří kulomet. Byl natolik těžký, že byla vyčerpaná už jen z jeho nošení. (DexMASTER094)

Související novinky

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

26.02.2017

Pooperační komplikace nám dnes sebraly hereckého veterána Billa Paxtona. Mladší ročníky tohohle pána možná neznají, v 80. a 90. letech ho však nešlo přehlédnout. Kdo za to může? V první řadě James… (více)

Avataří sága bude mít 5 dílů

Avataří sága bude mít 5 dílů

14.04.2016

Pamatujete si, jak se v roce 2012 vyklubaly ze dvou sequelů Avatara tři? James Cameron tehdy zvednul nejedno divácké obočí, no a teď se mu to povedlo znovu. Jeho vystoupení na CinemaConu totiž… (více)

O čem měl být pátý Vetřelec?

O čem měl být pátý Vetřelec?

30.11.2015

U 20th Century Fox nedávno zrušili dva velké filmy. Nejdřív se škrtly plány na Fantastickou čtyřku 2, protože jednička bolestivě neuspěla, a záhy jsme přišli o pátého Vetřelce. Ten je údajně jen… (více)

Reklama

Reklama