Reklama

Reklama

Temná hvězda

  • Česko Dark Star (více)
Trailer

Čtyři astronauti v hlubokém vesmíru likvidují planety nevhodné k osídlení v hvězdném systému. Kromě vychytralého ufona si musí poradit s porouchaným počítačovým programem a "chytrou bombou", která sama sebe považuje za Pána Boha. V začátku své tvorby se režisér John Carpenter vydal do relativně blízké budoucnosti, tedy do poloviny jednadvacátého století, kdy lidský druh začal kolonizovat celý široký vesmír. Dark Star je futuristická vesmírná loď vyzbrojená speciálními bombami určenými ke zničení planet nevhodných k osídlení člověkem. Jednoho dne se bomba, která má být vypuštěna na planetu porouchá, a její "vyšší mysl" se odmítne odpoutat od lodi. Hrozí, že zničí vesmírnou loď i s bizarní posádkou. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (180)

evapetra 

všechny recenze uživatele

Po více než polovinu filmu táhlá nuda, s nějakým občasným oživením. Až teprve, když přijde na řadu komunikace s vychytralou bombou, začne to celé mít spád a vtip. Konečně dojde na tu správnou zábavu. Vizuálně je film celkově velmi nepřitažlivý, skoro jsem měla dojem, že stejně, nebo možná více, bych se pobavila, kdyby šlo o rozhlasovou hru. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

V podstate skoro celý film hrozná nuda. Nezáživný dej, nijaká komédia a naivná technická úroveň. Sem-tam nejaký trápny pokus o inteligentný pokec ohľadom technického vybavenia lode, do toho skákajúca prerastená rajčina, nudná scéna s výťahom... V rámci zábavy a záživnosti deja sa ako tak sa podarilo len záverečných 10-15 minút. To je však na dobrý film málo. Podpriemer. 30/100 ()

Reklama

belldandy 

všechny recenze uživatele

Nemohu pochopit, proč je tahle Carpentrova sci-fi skoro úplně neznámá. Čirou náhodou jsem ji zahlédla v televizi v odpoledním (!) programu a je to perla. Dark Star je antitezí Star Treku. Není to zrovna pozitivní film - popravdě je dost depresivní. Rozhodně je však legrační - svým tichým způsobem. Otrávení astronauti putují kosmem a rozptylují své nudné dny vyhazováním planet do povětři. Vesmír je pustý a bezútěšný. A dříve než vše krásně špatně skončí - uvidíte myšlenkovou rozcvičku počítače uvnitř atomové hlavice. Počítač začne napřed Deckartem ("Myslím, tedy jsem"), pokračuje v duchu Berkeleyho (popře existenci vnějšího světa) a skončí u Bible ("Budiž světlo"). Pak již jen výbuch a tichá cesta nekonečným vesmírem ke smrti. Nechtěl snad Carpenter natočit Dr. Divnolásku jako sci-fi? Podívejte se prosím příště na tenhle opomíjený film. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Většina sci-fi filmů zasazených do vesmíru se pokouší diváky ohromit opulentními výjevy kosmických dálav, mimozemských světů či gigantických vesmírných plavidel. Právě velikost, či přímo nezměrnost vesmírných objektů má pomoci navodit úžas z perspektivy, která byla doposud dopřána pouze hrstce astronautů a jež tak drasticky má měnit náš egocentrický pohled pozemských krys. Ale není právě ona přízemní zaslepenost a titěrná každodennost onou pravou výsadou lidí? Dokáže jí vůbec něco otřást, obzvláště když se z neobvyklosti stane zase jen rutina? Právě tato úvaha je jedním z výchozích bodů fenomenální sci-fi satiry Temná Hvězda, kterou její tvůrci popisují jako Dr. Divnolásku hippie generace. Film pojednává o každodenních lapáliích posádky titulní vesmírné lodi, která již dvacet let brázdí vesmír s úkolem odstraňovat nestabilní planety. Taková doba se na pěti mužích, kterým společnost dělá jen poťouchlý mimozemský mazlíček, přechytračený palubní počítač a inteligentní termonukleární bomby, náležitě podepsala. Ústředním hybným prvkem vyprávění tak zůstává otázka, jestli vůbec něco dokáže hrdiny vytrhnout z letargie. Po šedesátých letech ve znamení nadšeného i vystrašeného snění o tom, jaké to bude, až se lidstvo vydá do kosmu, přišel film, který ukazoval, že i mimo naší hvězdnou soustavu na člověka čeká leda rutina, otrava a vyhoření. Ačkoli obvykle bývá Temná Hvězda vyzdvihována především jako režijní debut Johna Carpentera, nejen v rámci sci-fi kinematografie má zásadnější váhu fakt, že se jedná o scenáristickou prvotinu Dana O'Bannona. O pět let nato se jeho jméno objevilo v titulcích milníku sci-fi Vetřelce, se kterým starší snímek vykazuje mnohé paralely. Jen zatímco v pozdějším hitu slouží každodenní životy skupiny vesmírných dělníků jako výchozí kulisa pro znepokojivý horor, tentokrát jsou rozvedeny do poťouchlé vesmírné variace huličských komedií. [psáno pro LFŠ 2017] ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Carpenter u mě roste s každým viděným filmem a jeho celovečerní prvotina se nedá popsat jinak než jako vesmírný meganářez. S pozdějším vetřelčím scenáristou O'Bannonem si tu s kamennou tváří inteligentně a naprosto vědomě utahují nejen ze žánrových postupů a rekvizit, které v té době už existovaly, ale i z těch, které měli teprve později sami zavést. Humor je to absurdní, ale vůbec ne podbízivě „huličsky lidový“, jak sugeruje popis a některé komentáře. Všeobecný šlendrián na palubě, zlomyslný nafukovací vetřelec (otázka „kdo půjde nakrmit mimozemšťana?“ už má v naší rodině nakročeno k nesmrtelnosti), mražený velitel, zneškodňování inteligentní bomby pomocí fenomenologické rozpravy (při které nechybí obligátní odtikávající displej s velkými červenými číslicemi), fousatá posádka mimovolně kývající hlavou do rytmu při odpočítávání, Carpenterova elektronická hudba versus ústřední countryový(!) motiv, velkolepý divnoláskovsko-vesmírnoodyseovský závěr… Perly a perličky se sypou jedna za druhou, Červený trpaslík se tu evidentně nemálo inspiroval. S ironickým obsahem navíc ještě dokonale ladí na koleně zflikovaná výprava, tlačítkové panely z podsvícených formiček na led, už zmiňovaný míčoidní ufon, modely jen o málo věrohodnější než pověstné automobilové poklice z Plánu 9… Vrtá mi hlavou jediné – jak asi vypadala původní verze před distributorskými dotáčkami a střihovými zásahy, které podle O'Bannonových slov „z nejvelkolepějšího studentského filmu na světě udělaly nejnevelkolepější profesionální film na světě“. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (17)

  • Konec filmu je inspirován sci-fi povídkou „Kaleidoscope“ Raye Bradburyho. Ta vypráví o skupině kosmonautů vznášejících se ve vesmíru. Pouze dva z nich zůstanou v rádiovém spojení. Jeden z nich je odnešen zářícím meteorickým rojem a druhý spadne na planetu jako zářící hvězda. Některé z dialogů jsou přesným přepisem z povídky. (HellFire)
  • Film vznikal jako typický low-budget, takže interiér vesmírné lodi musel být vymyšlen efektně a zároveň levně. Proto byla např. tlačítka od velkých palubních počítačů vytvořena podsvícením formiček na led. (Cimr)
  • Vesmírné obleky jsou vyrobeny tak, aby se podobaly figurce „Major Matt Mason“ od hračkářské firmy Mattel, která byla v mírně pozměněné podobě použita pro záběry z dálky. (HellFire)

Reklama

Reklama