Režie:
Ki-duk KimScénář:
Ki-duk KimKamera:
Dong-hyeon BaekHrají:
Yeong-su Oh, Ki-duk Kim, Yeong-min Kim, Jae-kyeong Seo, Dae-han Ji, Jeong-yeong Kim, Park Ji-aObsahy(1)
Jaro. Uprostřed jezera v horách stojí malý buddhistický chrám. Starý mnich v něm vychovává malého chlapce jako svého nástupce.
Léto. Dospívající chlapec se zamiluje do dívky hledající v chrámu zdraví. Následuje ji do "skutečného" světa.
Podzim. Dospělý uprchlík hledá v chrámu útočiště před policií: zabil z lásky. Pod vedením svého mistra projde pokáním a pak se vydá do rukou spravedlnosti.
Zima. Muž se vrací, aby se znovu ujal svého poslání. Přijme pod střechu chrámu zoufalou mladou matku a po její smrti se začne starat o osiřelé dítě.
Jaro. Mnich vychovává svého nástupce
Lyrický snímek o plynutí ročních období a lidského života Jaro, léto, podzim, zima a jaro představuje v Kim Ki-dukově kontroverzní tvorbě fascinující obrat bez ztráty umělecké identity i nejosobnějších témat. Postavu mnicha v čase zralosti v něm ztvárnil sám třiačtyřicetiletý tvůrce. Snímek získal Cenu diváků na MFF v San Sebastiánu a svému autorovi vynesl Cenu C.I.C.A.E., Cenu Dona Quijota na MFF v Locarnu. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (471)
Meditácia obrazom a zvukom, poézia s minimom slov. Táto všeobjímajúca alegória o kolobehu života (v ktorej je rovnako možné nájsť budhistické ako i kresťanské motívy) stojí ako vzácne výbrusený kvalitný diamant aj sama o sebe, ale ešte fascinujúcejšiou je skutočnosť, že plnú hĺbku svojej krásy odkryje až potom ,čo si tento film zaradíte v kontexte predchádzajúcej filmografie Kim Ki-Duka. ()
No tak nejak teda nechapu, nad cim tu vsichni tak desne jasaj, netvrdim, ze to je vylozene spatnej film, je zrucne natocenej a na to, o cem vypravi, prekvapive nudi jen minimalne, ale me to proste nijak neoslnilo. Film je rozdelenej na pet obdobi, ktery sice odpovidaj rocnim obdobim, jak uz nazev filmu napovida, ale zaroven taky ruznejm obdobim v zivote mnicha a v kazdym obdobi se stane nejaka zasadni vec. Pricemz zajimavy jsou jen leto, podzim a zima. Na jare se jeste nic moc zasadniho nedeje a druhy jaro je zase desne kratoucky. Problem je, ze i kdyz kazdy to obdobi ma jakous takous zapletku, celkove je film pribehove dost chudej, vetsinou tu jsou jen dlouhy zabery na lesy, vodu nebo mnichy, ktery promluvi jen minimalne, to vse navic s dost malo hudby, takze ve vysledku film jen tak pomalu plyne aniz by zanechal nejak silnejsi dojem. ()
Můj třetí Kim Ki-dukův film. Zatímco Ostrov mě navnadil a 3-Iron mě utvrdil o jeho genialitě. Jsem z tohoto filmu trošku rozpačitý. Nakonec se nedastavilo stejné "převálcování" jako u již zmíněného 3-Ironu, čímž nechci říci že toto není dobrým filmem. Právě naopak. Ten Korejský klučina se snad obrazově nikdy nevyčerpá. Opět vypráví svůj příběh především obrazem. Celková scenérie mu v tom taky zdatně vypomáhá. Co záběr to překrásná kompozice a malba jak od starých renesančních mistrů. Škoda jen té trošku banální dějové linky, která má toho sice hodně co říct, ale stojí tak trochu na vratkých nohách. Herci jsou perfektní a v každém svém pohledu dokáží říci více než ve třístránkovém dialogu. Tempo je sice pomalé, ale mě film utekl jako voda. Byl to nevšední zážitek, ale bohužel nebyl nejlepším od Kima. Škoda těch pár thrlinek. ()
Tenhle film hledá harmonii někde mezi čistotou a špinavostí. Kupodivu ji za pomoci přírody a moudrosti nachází. Dlouho jsem se u sledování necítitla tak vyrovnaná a uvolněná. Myslím, že má moc dostat se člověku pod kůži a nenásilně mu ukázat jak to v životě chodí. Umělecké dílo s příjemnou hudbou a krajinou. 4*. ()
Film, ktorý by s rovnakou silou fungoval aj bez titulkov...Kim Ki-duk o svojom réžijnom umení tlmočí cez početnosť symbolov, odkazov, prírodných krás, priestor necháva hlavne divákovi..Prírodná scenéria a kamera pôsobia ako ukľudňujúci balzam na dušu...snímok celkovo pôsobí veľmi meditatívne, no filozoficky ma trošku minul. ()
Galerie (15)
Photo © 2004 Bavaria Film International
Zajímavosti (11)
- Film měl v Severní Americe premiéru 2. dubna 2004 a za první tři dny promítání si ze šesti kinosálů odnesl 42 561 amerických dolarů, celkem pak 2,8 milionu. (imro)
- Jaro, léto, podzim, zima... a jaro vybočuje z režisérovy filmografie, protože se svojí poetičností odlišuje od ostatních drsných výpovědí o životě plném násilí a sexu. (imro)
- Text na podlaze je „Sútra srdce“, jedna z nejdůležitějších súter mahájánového budhismu, psaná spisovnou čínštinou. (HellFire)
Reklama