foto

Ki-duk Kim

  • nar. 20.12.1960 (55 let)
    Bonghwa, Kyungsang, Jižní Korea
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Jeden z nejvíce kontroverzních korejských režisérů; Kim Ki-duk je samoukem, který je pyšný na svůj statut outsidera, otevřeně se sám staví stranou od svých kolegů, jakými jsou Hon Sang-soo nebo Lee Chang-don, kteří jsou podlě něho příliš intelektuální. Proč jsou Kimovy filmy tak zajimavé je fakt, že jsou točeny jeho nenapodobitelnou osobitou technikou a mají velmi zajimavý věcný základ, který Kim vždy rozpracuje do nádherné kompozice a detailu. Kim je často přirovnáván k jeho předchůdci Kim Ki-youngovi (taktéž samoukovi), jehož filmy jsou však mnohem méně brutální, ale působí podobným výstředním dojmem.

Kim se narodil v 20. prosince roku 1960 v horské vesnici Bonghwa v Jižní Korei. V devíti letech se přestěhoval s celou rodinou do Soulu. V průběhu jeho školních let byl vyhozen ze školy a pracoval v různých továrnách a ve svých dvaceti letech nastoupil pětiletou vojenskou službu u námořnictva, která je tou nejtvrdší a nejnáročnější částí z celé korejské vojenské služby. Zřejmě ho tato raná zkušenost inspirovala a formovala pro jeho pozdější charakterizace ve svých filmech. Kim od dětství maloval a v roce 1990 se přesunul do Paříže, poté co nastřádal dostatek peněz na letenku, kde studoval umění a prodával po ulicích svoje obrázky, aby si vydělal na živobytí a také jak tvrdí, že v tuto dobu poprvé navštívil kino a pamatuje si, že byl velmi zaujat snímky, jako jsou například Mlčení jehňátek či Milenci z Pont-Neuf od Leose Caraxe.

V roce 1993 se Kim vrátil do Koreje, kde započal se psaním scénářů. Navzdory jeho nedostatku formálního vzdělání dosáhl brzy velkého úspěchu se svými scénaři, neboť v roce 1993 vyhrál první cenu na Educational Institute of Screenwritings. Ta byla následována cenami z let 1994 a 1995 na KOFIC (Korean Film Council).

V roce 1996 Kim zaznamenal režijní debut pro společnost Joyoung Films za natočení snímku KROKODÝL. Snímek vypráví příběh muže, který žije na břehu řeky Han v Soulu a zachrání ženu před sebevraždou. Kim říká, že kontaktoval novináře přímo k náštěvě na natáčení, ale jen málo z nich projevilo větší zájem. Jejich škoda, neboť Kim obdržel mnohem větší odezvu na mezinárodním filmovém festivalu v Pusanu, kde Krokodýla promítali a okamžitě se stal terčem novinářů a fotografů.

Kim velmi brzy natočí svůj druhý snímek nazvaný DIVÁ ZVĚŘ (1996), který se taktéž setká s pozitivní odezvou. Oba tyto snímky byly násilným, rozhněvaným vyobrazením odcizených mladých lidí. Jeho třetí film PTAČÍ KLEC (1998) předkládá příběh jeho opětovného tématu – prostituce, kterou zde předkládá v příběhu dvou mladých dívek, které spolu svedou konflikt, který však vyústí v nečekaný obrat. Snímek byl promítán na filmovém festivalu v Karlových Varech. Tento film přinesl mnohem více lyrických elementů do jeho stylu, ale byl to až OSTROV (2000), který byl tím pravým průlomem, který znamenal pro Kima širší mezinárodní podvědomí, především kvůli vyvolání zájmu na filmových festivalech. Zároveň se stal Kimovým prvním filmem distribuovaným v USA.

Snímek SKUTEČNÁ FIKCE z roku 2000 nebyl zcela tak úspěšným jako Ostrov, ale byl to zajímavý experimentální projekt natočený za 200 minut v ulicích Soulu deseti filmovými kamerami a dvěma video kamerami. Snímek sleduje příběh mladého muže snažícího se vystopovat a zabít každého, který se mu znelíbí. Působí místy amatérským a dokumentárním dojmem.

V roce 2001 Kim uvádí film ADRESÁT NEZNÁMÝ, který poukazuje na odkaz Korejské války. Film je depresivním, krutým a politicky zaměřeným pohledem na období, které provázelo Koreu v období této americké vojenské kampaně. Je plný Kimových typických obrazových prostředků a odkazů. Kimův následující film DRSŇÁK (2001), kterým si získal stejnojmennou přezdívku korejské kinematografie, je jeho nejvíce populárním a kontroverzním dílem, zčásti díky faktu, že jeho herečka Jo Jae-hyeon, která už s Kimem pracovala na předchozích filmech, se stala jeho uvedením velikou televizní celebritou. Příběh nemluvného pasáka a nevinné školačky, která je okolnostmi donucena k prostituci, zaznamenal úspěch na mezinárodním filmovém poli a obržel nominaci na Zlatého Medvěda na německém Berlinale.

Kim se vrací do své minulosti, kdy měl zkušenost v námořnictvu, snímkem POBŘEŽNÍ STRÁŽ z roku 2002, kde mladý voják trpí morálními úzkostmi způsobené jeho vojenskou službou. Snímek JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA... A JARO (2003) je pro mnohé překvapujícím zlomovým bodem v Kimově uměleckém projevu. Je zasazen do překrásné horské krajiny, kde sleduje příběh dvou mnichů – mistra a jeho nástupce. Působí mnohem více vyzrálým dojmem než jeho předchozí produkce, nicméně stále se zaměřuje na podstatu lidské povahy, na její brutalitu, na změny způsobené časovým prozřením a na možné uzdravení vnitřních ran. Snímek značí novou kapitolu v režisérově dráze a viditelně podtrhuje jeho talent.

V roce 2004 obdržel ocenění Nejlepší režie za dva rozdílné filmy: v Berlíně za SAMARITÁNKU a v Benátkách za snímek 3-IRON. Samaritánka opět, jak je pro Kima obvyklé, předkládá téma prostituce a je znovu plná režisérových lyrických projevů a obrazů. Naopak 3-iron vypráví příběh dvou mladých lidí, které svede dohromady řada neobvyklých náhod a okolností, díky kterým spolu zažijí milostný vztah. Kim Ki-duk si oběma snímky získal opětovné mezinárodní ocenění a uznání.

Rok 2005 znamená pro Kima již jeho dvanáctý film. Snímek nazvaný LUK vypráví příběh starého muže a mladé dívky, kteří jsou spolu spoutáni citovou vazbou. Stařec si myslí, že dívku může ochránit tím, že jsou spolu odloučeni od okolního světa. Jednoho dne však jeho přesvědčení naruší mladý sympatický muž, který dívce okamžitě padne do oka. Tento film zahajoval sekci Un certain regard na festivalu v Cannes.

V současné době tento korejský režisér natáčí další snímek pojmenovaný jednoduše Time. Doufejme, že jeho chuť a hlavně um točit tak báječné filmy přetrvá i do dalšího tuctu, který by právě tímto snímkem měl odstartovat. Zda-li bude jeho magické již třinácté tažení úspěšné, zjistíme již zanedlouho.

Jan "Decker" Baryl

Scenáristická filmografie

Režijní filmografie

Herecká filmografie

Kameramanská filmografie

2016 Geumul
2015 Stop
2013 Moebius
2011 Amen

Dokumentární

2011 Arirang

Producentská filmografie

Fanoušci tvůrce

<< 1-20 >>
všichni fanoušci
(1 194)
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace